"Ne radi se o tome da umirete, već da prestajete da postojite": Putnici Titana stradali za 2 milisekunde?
Ljudskom mozgu je potrebno 25 milisekundi da otkrije pretnju
Bivši konsultant iz OceanGate-a rekao je da je podmornica Titan "nestala za dve milisekunde" i ubila svih pet putnika pre nego što su uopšte mogli da shvate da će umreti.
Stručnjak za podmornice Rob Mekalam, koji je sarađivao sa kompanijom Stoktona Raša na početku njenog razvoja, rekao je da bi sam udar implozije na dubini od 4.000 metara značio da su putnici "prestali da postoje" pre nego što je njihov mozak mogao da otkrije da su u opasnosti.
Eksperimentalna podmornica je eksplodirala prošlog meseca na putu ka olupini Titanika, ubivši svih pet muškaraca na brodu, uključujući i generalnog direktora.
Govoreći o tome šta misli da se dogodilo sa Titanom, Mekalam je rekao da veruje da je podmornica nesatla za dve milisekunde.
"Ljudskom mozgu je potrebno 25 milisekundi da otkrije pretnju. Nije toliko važno to što umirete, već tošto prestajete da postojite".
Turisti Hamiš Harding (58), Šahzada Davud (48) i njegov sin Suleman Davud (19), pilot francuske mornarice Pol-Henri Nargeolet i Raš poginuli su na podmornici nakon što je eksplodirala usred Atlantika 18. juna.
Pet putnika je počelo da se spušta dok je Raš upravljao brodom. U 9:45 izgubio je kontakt sa svojim matičnim brodom, Polarnim princom. OceanGate-u trebalo je osam sati da prijavi nestalu podmornicu američkoj obalskoj straži nakon što je izgubljen kontakt.
To je dovelo do masovnog međunarodnog odgovora za spasavanje pet putnika. Brodovi iz celog sveta počeli su da pristižu kako bi pomogli u potrazi za nestalom podmornicom dok su sati i procenjene zalihe kiseonika bile sve manje, piše Dejli mejl.
Nekoliko dana kasnije, objavljeno je da je petoro ljudi u podmornici, kako se veruje, poginulo u imploziji.
Mekalam tvrdi da su putnici ronili u nečem što je zaista bila tempirana bomba.
"Ne mogu da kažem da sam sa tehničkog stanovišta bio iznenađen. Zato smo se toliko trudili da to sprečimo".
Rekao je da je napustio kompaniju nakon što je bio uznemiren zbog eksperimentalnog pristupa i da nije zadovoljan eksperimentalnim merama koje su preduzete. On je rekao da je spremnost da se "krše pravila" bila potpuno nepromišljena.
"Bili su tako ponosni što se razmeću prihvaćenim normama, a ako želite da se razmećete prihvaćenom normom, zaista morate da znate šta radite, a ja nisam bio uveren da postoji taj nivo stručnosti.“
Mekalam je dodatno prezirao eksperimentalnu podmornicu. Rekao je da smatra da je to "velika zabava za rušenje svetskih rekorda“, ali koji se "ne računaju ako se svi ne vrate kući“.
On nije bio jedini koji je izrazio ozbiljnu zabrinutost. David Lokridž, tadašnji glavni pilot kompanije i direktor pomorskih operacija, otpušten je i tužen nakon što je izneo niz ozbiljnih zabrinutosti zbog broda.
Lokridž je 2018. godine napisao inženjerski izveštaj u kojem se navodi da je brodu potrebno više testiranja i da bi putnici mogli biti ugroženi kada dostigne "ekstremne dubine", prema tužbi podnetoj te godine američkom Okružnom sudu u Sijetlu.
Kompanija je insistirala na tome da Lokridž "nije bio inženjer i da nije bio angažovan ili zamoljen da obavlja inženjerske usluge na Titanu“.
Društvo za morsku tehnologiju, koje sebe opisuje kao profesionalnu grupu okeanskih inženjera, tehnologa, kreatora politike i edukatora, takođe je izrazilo zabrinutost te godine u pismu Rašu. Društvo je saopštilo da je ključno da kompanija podvrgne svoj prototip testovima, koje nadgleda treća stručna strana pre lansiranja, kako bi se zaštitili putnici.
"Ako je neko izrazio zabrinutost za bezbednost, kao što je to učinio glavni pilot, ne samo da ga nisu saslušali, već su ga ućutkali. To je tako toksična kultura kada je u pitanju bezbednost i to je obrnuto od svega što znam u pomorskoj industriji“, zaključio je Mekalam.
Razmišljajući o čitavom događaju, Mekalam je smatrao da je Titanik bio "prekretnica u istoriji pomorstva", ali je nedavna tragedija pokazala da uprkos tehnološkom napretku "priroda ta koja u velikoj meri kontroliše".
"Ovde je bila mašina jedna od najvećih ikada napravljenih, najbrža ikada napravljena, ponos i radost ljudskog inženjeringa“, rekao je on o Titaniku.
"A majka priroda je promenila naš stav i jednim udarcem nam je rekla da mi nismo gospodari Univerzuma".
Nakon ovih komentara Mekalama, oglasio se i suosnivač OceanGate-a Giljermo Sonlajn, koji je rekao da mora da "ustane" i kaže "ono što smo radili bilo je ispravno i da ide u pravom smeru".
Suosnivač, koji je napustio kompaniju pre deset godina, ali je ostao akcionar, odbacio je etiketiranje Raša kao "nepromišljenog" i njegovo prikazivanje kao "preuzimača rizika". U periodu kada su radili rekao je da nikada nije video da njegov bivši partner preuzima nepotrebne rizike.
Upitan da li je rizik odvesti putnike koji plaćaju na neklasiranoj podmornici do Titanika, Sonlajn je rekao: "Znam dva od ostala četiri člana posade koja su izgubljena i oni bi se naježili da su označeni kao turisti ili putnici. Oni su sebe smatrali istraživačima, smatrali su sebe delom posade. Smatrali su da njihova finansijska ulaganja idu ka naučnom istraživanju i istraživanju okeana".
Njegove izjave usledile su nakon što je Rašov prijatelj rekao da je izvršni direktor OceanGatea dizajnirao 'mišolovku za milijardere' i optužio ga da je ubio svoje klijente.
Operater podmornice Karl Stenli, koji je bio blizak Rašov prijatelj i jedan od prvih putnika koji je krenuo na Titan, rekao je da je izvršni direktor OceanGatea "definitivno znao da će se ovako završiti" jer se prisećao da je čuo zvuke tokom svog ronjenja.
"On je bukvalno i figurativno izašao sa najvećim praskom u ljudskoj istoriji sa kojim ste mogli da izađete“, rekao je.
"Ko je poslednja osoba koja je ubila dva milijardera odjednom, i naterala ih da plate za tu privilegiju?"
Stenli je takođe sugerisao da je Raš bio spreman da rizikuje svoje živote i živote svojih klijenata kako bi "ušao u istoriju".
On je otkrio da je čuo "glasne zvukove poput pucnjave“ tokom spuštanja Titanom sa Rašom 2019. na Bahamima.
„To je vraški zvuk za čuti kada ste tako daleko duboko u okeanu u podmornici koja je samo jednom do sada bila tako duboko“, rekao je Stenli.
Stručnjak za podmornice se prisetio da je rekao Rašu da veruje da postoji deo trupa koji se lomi. Stenli je podelio besne mejlove koje je slao Rašu upozoravajući ga na trup, i rekao da je čak "naslikao sliku svoje uništene podmornice na dnu“.
Čak ni to nije bilo dovoljno da ubedi svog prijatelja da brod nije bezbedan.
Stenli je rekao da se kreće između tuge i besa, jer je tragedija, kako je objasnio, mogla i da se spreči, a ujedno je bila i neizbežna.
On 'nema sumnje' da je imploziju izazvala 'cev od ugljeničnih vlakana' - deo na koji je upozorio Raša.
(Telegraf.rs)