Obaveštajne službe veoma zabrinute: Šta rade penzionisani nemački borbeni piloti u Kini?
Obaveštajne službe brinu da se njihov posao ne svodi samo na osnovnu obuku kineskih pilota, već i detalje koji se smatraju tajnim.
Nekoliko bivših nemačkih pilota je očigledno sada u Kini da bi obezbedili vojnu obuku – i zarađuju ogromne plate za svoje usluge. Njihove aktivnosti pokrenule su osetljiva pitanja za nemačke bezbednosne zvaničnike, piše "Der Spiegel".
Čini se da je stari život Aleksandra H. daleko od neprozirnog sveta vojne špijunaže, kineske vazdušne baze i pitanja oko izdaje državnih tajni. U mirnoj, modernoj stambenoj zgradi izvan Rostoka, u Nemačkoj, kvartu sa pažljivo ošišanim živim ogradama i dobro negovanim dvorištima, stoji žuto ofarbana kuća u kojoj je nekada živeo Aleksandar H. Nije daleko od njegovog bivšeg radnog mesta, baze južno od Rostoka u gradu Lage u kojoj se nalazi taktičko krilo vazduhoplovstva 73 "Steinhoff". Oficir nemačke vojske, Bundesvera, Alekander H. – zvani "Lajmi" – obučavao je pilote na borbenim avionima "Eurofighter".
Komšije se sećaju ljubaznog čoveka sa plavom kosom. Kažu da je u nekom trenutku napustio zemlju sa svojom američkom devojkom, verovatno u SAD. A Aleksandar H. je čak registrovao svoj preseljenje u martu 2013. – ali destinacija koju je naveo nije bila u SAD. On je svoju novu adresu naveo kao aerodrom u Ćićiharu.
Ćićihar je udaljeni grad na severoistoku Kine, u provinciji Heilongjiang, koja deli granicu sa Sibirom. Jedan let dnevno ovde sleće iz Pekinga, a stjuardese na prilazu paze da su svi zastori zatvore. Niko ne bi trebalo da vidi borbene avione kineske proizvodnje Jian-11 parkirane na asfaltu i u hangarima.
Ćićihar je dom vazdušne baze koja pripada Narodnooslobodilačkoj vojsci. I ovde je očigledno živeo i radio bivši oficir Bundesvera Aleksandar H. Smatra se da je bio tamo da obučava kineske pilote.
Prema izveštajima "Der Spiegel"-a i javnog emitera ZDF, čini se da nekolicina bivših nemačkih borbenih pilota radi kao instruktori u Kini. I očigledno zarađuju plate koje bi inače bile rezervisane za profesionalne sportiste ili najviše rukovodioce multinacionalnih korporacija.
Nemački bezbednosni zvaničnici veruju da je vrlo moguće da su piloti preneli vojnu ekspertizu i poverljive operativne taktike, pa čak i uvežbavali scenarije napada, kao što je ofanziva na Tajvan. I sve to u vreme kada tenzije između Kine i Zapada rastu. Mesecima je bila slaba komunikacija između Vašingtona i Pekinga, a postoji i stalna opasnost od eskalacije – poput prošlog petka, kada su dva ratna aviona letela opasno blizu jedan drugom iznad Južnog kineskog mora.
Na nekoliko nedavnih sednica, Parlamentarni nadzorni odbor u Bundestagu, nemačkom parlamentu, bavio se "profesionalnom aktivnošću javnih službenika nakon prestanka radnog odnosa". Članovi komiteta, čiji je zadatak da nadgledaju nemačke obaveštajne agencije, zabrinuti su da bi stručno znanje moglo pasti u pogrešne ruke. A jedan od njihovih fokusa bili su bivši piloti Bundesvera u Kini. Predsednik Nadzornog odbora, političar Zelene stranke Konstantin fon Noc, kaže da bi to, ukoliko se sumnje potvrde, bila "nečuvena, skandalozna i problematična situacija" koja predstavlja "ogroman bezbednosni rizik".
Slučaj se svakako uklapa u standardni pristup Pekinga, koji stručnjaci za bezbednost nazivaju "strategijom sede brade". Kineske agencije već godinama pokušavaju da prihvate bivše donosioce odluka koji poseduju privilegovana znanja, od kojih su neka prilično aktuelna. Nude unosne konsultantske ugovore, počasti i pozive na konferencije. Njihov cilj je prikupljanje znanja, kažu stručnjaci, uključujući informacije koje imaju vojnu vrednost.
Kada su se obratili za komentar, nemačko ministarstvo odbrane je potvrdilo "da Kina pokušava, preko spoljnih agencija, da regrutuje bivše pilote NATO-a kao
e", uključujući "bivše pilote nemačkog Bundesvera". Postoji, nastavlja se u saopštenju ministarstva, "značajna opasnost da se ne prene samo osnovna letačka veština, već da se ispolje relevantne taktike, tehnike i procedure".
Penzionisanje sa 41 godinom
Piloti borbenih aviona Bundesvera obično odlaze u penziju sa 41. godinom, u dobi u kojoj refleksi imaju tendenciju da postanu tupiji, a vid lošiji. Oni koji počnu da lete za nemačko ratno vazduhoplovstvo sa 20 godina dobijaju polovinu svoje poslednje mesečne plate kao penziju kada napune 41 godinu. Većina bivših pilota smatra da je to nedovoljno i traži dodatni posao.
Obuka pilota u Kini počela je pre nešto više od 10 godina, a bivši pilot Bundesvera proglasio je poziciju na Akademiji za probno letenje u Južnoj Africi, koja obučava kineske pilote. Izvori u Berlinu kažu da pilot tim potezom nije prekršio nikakva formalna ograničenja i ističu da Kina u to vreme nije viđena kao autoritarni rival. Nemačka je takođe pružala zvaničnu obuku kineskim oficirima u to vreme.
Naivnost ovakvog pristupa postala je jasnija nego ikada prošle jeseni, kada je Australija uhapsila američkog pilota Danijela Dagana. Optužen je da je obučavao kineske pilote, baš kao i njegove nemačke kolege - što Dagan negira. Trenutno se nalazi iza rešetaka i možda će biti izručen Sjedinjenim Državama.
Prošle jeseni su alarmirane i britanske agencije. Prema saopštenju britanskog ministarstva odbrane, smatra se da je do 30 bivših oficira Kraljevskog vazduhoplovstva pružalo obuku kineskim borbenim pilotima u poslednjih nekoliko godina. Za svoje usluge dobili su platu od po 280.000 evra. Pošto piloti nisu prekršili nijedan važeći zakon, London je najavio da će uvesti pravnu reformu.
Američki istražitelji veruju da je zatvorenog pilota Dagana regrutovala kineska kompanija "Lode Tech", koju je osnovao biznismen Su Bin, sin oficira u Narodnooslobodilačkoj armiji. Su je dugo godina živeo u Kanadi, gde je vodio avio-kompaniju sa 80 zaposlenih. Kako je kasnije postalo jasno, on je špijunirao i u ime kineske države.
Su je razvio posebno veliko interesovanje za nacrte konstrukcije za C-17, transportni avion koji je Boing razvio za američku vojsku. U leto 2014. Su je uhapšen, nakon čega je priznao da je proveo šest godina tajno prikupljajući informacije za Kinu. Bio je u mogućnosti da se osloni na široku mrežu kontakata u vazduhoplovnoj industriji, što mu je omogućilo da identifikuje posebno zanimljive inženjere i druge profesionalce za svoje rukovaoce u Kini. Uz pomoć fišing mejlova, hakeri koje je zaposlila država tada su mogli da pronađu put do računarskih mreža kompanije. Ukupno su uspeli da ukradu 630.000 podataka vezanih za C-17.
U leto 2016, američki sud je osudio Su Bina na 46 meseci zatvora, ali je posle nešto više od godinu dana deportovan u Kinu. Razlog njegovog prevremenog puštanja na slobodu bio je pregovarački instrument koji su preuzeli Kinezi: samo nekoliko nedelja nakon Suovog hapšenja, kineski zvaničnici su pritvorili kanadski par zbog sumnje da je špijunirao kako bi pojačali pritisak.
Slučaj je pokriven u američkim medijima, od strane "Njujork tajmsa", "Volstrit džornala" i "Vašington posta". A SAD su 1. avgusta 2014. stavile Su Binovu kompaniju "Lode Tech" na svoju listu sankcija. Bila je to najjasnija poruka do sada da ovu kompaniju treba izbegavati. Ali u to vreme je trio bivših nemačkih borbenih pilota počeo da posluje sa Suom i njegovom kompanijom.
"Jedinstvena" odluka
Dokaz se može naći u Panamskim papirima, zbirci ofšor podataka iz advokatske firme "Mossack Fonseca" koji su prvobitno procurili u "Suddeutsche Zeitung" i do kojih je sada došao i "Der Spiegel". Aleksandar "Lajmi" H., bivši pilot nemačkog vazduhoplovstva iz blizine Rostoka, takođe se pojavljuje u Panamskim papirima. Prema dokumentima, on je u avgustu 2013. prvobitno bio jedini deoničar fiktivne kompanije "Phamivity Consult Ltd.", sa sedištem na Sejšelima. Dana 8. marta 2016, zaposleni Su Bina u Pekingu je pismeno potvrdio da je Alekander H. zaposlen u kompaniji kao "ugovarač konsultanta za vazduhoplovstvo". Uz dokument je priložena kopija pasoša nemačkog bivšeg pilota, koji je izdala beznačajna opština na Baltičkom moru.
Među prijateljima i poznanicima, Aleksandar H. nije mnogo krio za koga radi. Oni koji ga poznaju dugo kažu da nisu imali dobar osećaj u vezi sa "Lajmijevom" odlukom da se zaposli u Kini.
Inače, penzionisani piloti borbenih aviona zapošljavaju se u kompanijama u Nemačkoj koje su povezane sa nemačkom vojskom, kaže bivši drug koji je tražio da ostane anoniman. Kao takva, kaže on, odluka Aleksandra H. da postane konsultant jedne strane sile bila je "jedinstvena". On, međutim, ne veruje da je Aleksandar H. Kinezima odao tajne podatke, rekavši da je patriota, profesionalac i nepotkupljiv, čovek sa talentom za organizaciju. On kaže da je siguran da je Aleksandar H. pre stupanja na novu funkciju obavestio relevantne nemačke zvaničnike o svojim planovima.
Ipak, kaže on, "Lajmijev" rad za Kineze je prirodno bio tema razgovora tokom njegovih poseta kući u Nemačkoj. Aleksandar H. ga je, kaže bivši drug, uverio da prenosi samo znanja koja se mogu naći i na internetu. "Poletanje, sletanje, letenje u formaciji, osnovne stvari", kaže bivši drug.
Kako onda Aleksandar H. objašnjava svoju verovatnu platu od nekoliko stotina hiljada evra godišnje? Njegov bivši drug kaže da bi možda malo taktičkog znanja moglo biti deo toga. Kinezi bi, kaže, mogli biti zainteresovani da svojim pilotima usade novi mentalitet i možda se nadaju da bi Aleksandar H. mogao da ih nauči. Unutar NATO-a je, kaže, rasprostranjen pojam "komandovanja misijom" prema kojem pilot ima određenu dozu slobode i individualne odgovornosti kada je u pitanju izvršavanje zadatka koji mu je dodeljen. U Kini, nasuprot tome, koncept "komandne kontrole" – autoritet odozgo na dole – dugo je vladao. Bivši drug kaže da je "Lajmi" u njihovim razgovorima nagovestio da je obuka pilota da se oslobode mentaliteta komandne kontrole predstavljala izazov.
Bivši drug kaže da nije znao da je Aleksandar H. radio u Kini sa kompanijom koja pripada osuđenom kineskom špijunu. Ipak, kaže, siguran je da "Lajmi" nije uradio ništa loše, dodajući da bi bilo bolje da se razgovara direktno sa njim. Ali Alekander H. je odbio da odgovori na zahtev za intervju i pismeni upit koji su podneli "Der Spiegel" i ZDF.
Su Bin, čovek za koga se misli da vuče konce u pozadini, takođe se pokazao teško dostupnim. Nije odgovorio ni na jedan zahtev za intervju. Njegova kompanija "Lode Tech", međutim, i dalje postoji. Zvanično sedište kompanije nalazi se na sedmom spratu tržnog centra u istočnom Pekingu. Međutim, niko tamo ne tvrdi da je ikada čuo za njega ili njegovu kompaniju.
U Berlinu nemačko ministarstvo odbrane već duže vreme pokušava da sazna šta, tačno, bivši piloti ratnog vazduhoplovstva podučavaju svojim studentima i da li predmet uključuje i poverljive vojne informacije. "U okviru svoje istrage, Vojna kontraobaveštajna služba (MAD) blisko sarađuje sa Saveznom kancelarijom za zaštitu ustava, sa Federalnom obaveštajnom službom i sa međunarodnim partnerima za saradnju", navodi se u saopštenju ministarstva – pozivajući se na nemačke i strane obaveštajne agencije.
MAD je već pokrenuo informativnu kampanju sa ciljem da spreči druge pilote da se zaposle u Kini. U okviru te kampanje pristupa se pilotima pred penziju i podsećaju da je izdaja državne tajne krivično delo koje nosi ozbiljne posledice. Zvaničnici takođe kažu da "aktivno" nastoje da "spreče dalje regrutovanje pilota".
"On već dugo živi u Kini"
Poput Aleksandra H., Peter S. je takođe bio pilot vazduhoplovstva u Lagu. I on se takođe preselio u Kinu – i takođe je postao "konsultant za vazduhoplovstvo" za Su Binovu kompaniju "Lode Tech".
Rezidencija Petera S. i dalje je zvanično navedena kao zidana zgrada koju njegov bivši partner iznajmljuje kao kuću za odmor. Njegovo ime je još u poštanskom sandučetu. Komšije kažu da su ga poslednji put videli pre nekoliko meseci. "On već dugo živi u Kini", kaže jedan od njih.
Neko u komšiluku još ima nemački broj mobilnog Petera S. Zvoni. On se javlja na telefon grubo pitajući da li je pozivalac svestan da je u Kini usred noći. U početku odbija da se upusti u razgovor o svom zaposlenju u zemlji. Ali ubrzo kasnije, javlja se konsultant za odnose sa javnošću sa Akademije za probno letenje Južne Afrike (TFASA), za koji Peter S. i dalje radi.
U saopštenju kompanije navodi se da je od 2009. do 2018. "Lode Tech" imao ugovor da "preuzme administrativne poslove u vezi sa vizama i porezima". U saopštenju se takođe navodi da je Peter S. obavestio nemačku vladu o svom radu u Kini i da je u skladu sa svim relevantnim zakonima. On "nema radni odnos" sa Su Binom. Koliko TFASA zna, gospodin Su Bin je napustio 'Lode' početkom 2014. Ali prema kineskom komercijalnom registru, Su Bin i dalje drži 37 odsto udela u "Lode Tech"-u, kompaniji koju su SAD stavile na crnu listu još u avgustu 2014. Njegova trenutna funkcija je takođe zabeležena: Su Bin je naveden kao "menadžer".
Treći nemački avijatičar je takođe očigledno deo Su Binove ekipe pilota. Kuća roditelja Dirka J. nalazi se na kraju slepog puta, okružena smeđom ogradom. Tri stepenice - od crvene cigle, naravno - vode do vrata. Standardna nemačka urednost. Na vratima je prezime koje deli desetine hiljada ljudi u Nemačkoj.
Roditelji Dirka J., njegov brat i njegova snaja i dalje žive ovde. Sam Dirk J., međutim, nije bio kod kuće već neko vreme, ako je istina ono što je porodica rekla novinarima "Der Spigel"-a i ZDF-a. Kažu da se porodica posvađala i da više nisu u kontaktu sa Dirkom J. Njegova bivša žena, Amerikanka, nikada se nije osećala prijatno u Nemačkoj. I u svakom slučaju, kao pilot Bundesvera, većinu vremena je provodio u inostranstvu, u SAD i Kanadi.
Njegov brat kaže da se Dirk J. pridružio vojsci ubrzo po završetku školovanja, postavši mornarički letač, a potom i pilot borbenog aviona "Tornado". Kada je napunio 40 godina i bio suočen sa mogućnošću da svoje sedište u kokpitu zameni stolicom, odlučio je da napusti vojsku.
Nakon toga, proveo je nekoliko godina radeći kao instruktor u školi letenja na Floridi i kao konsultant, kako navodi na svom LinkedIn profilu. Početkom aprila 2013. uputio se u Kinu kao "viši konsultant za avijaciju". Na internetu je svoje nove dužnosti opisao kao: menadžer za bezbednost letenja, pilot instruktor, konsultant za avioniku, poboljšanja sistema i infrastrukture. Da li i Dirk J. savetuje Kineze kako da se efikasnije naoružaju protiv Zapada?
Njegov brat kaže da je Dirk J. uvek bio prilično tajnovit i nikada nije želeo da priča o svom radu u Narodnoj Republici. Čini se da nije želeo da iko kod kuće zna šta su nemački piloti radili u Kini.
(Telegraf.rs)