Kobnih 16 minuta za grčki "voz smrti": Šef stanice mogao da vidi da će doći do sudara?

Vreme čitanja: oko 3 min.

Na osnovu izveštaja, šef stanice u Nei Poriju je putem radio veze obavestio svoje kolege da je u 23:05 časova teretni voz 63503 krenuo iz Nei Porija u pravcu Atine. Samo minut ranije je putnički voz IC 62 prošao stanicu u Larisi. Narednih 15 i više minuta, dva voza su išla istim kolosekom u suprotnim pravcima, a niko izgleda nije primetio da se to događa

Foto: Tanjug/AP

Nakon sudara putničkog i teretnog voza u Grčkoj i pogibije više od 50 ljudi, vlasti pokušavaju da otkriju šta je tačno pošlo po zlu, i zašto je šef stanice preusmerio putnički voz na kolosek u kom se teretni voz kretao u suprotnom smeru.

Veruje se da šef železničke stanice u Larisi očigledno nije primetio svoju grešku, ali dokazi govore da je imao vremena da reaguje i da spreči tragediju.

Šef stanice Vasilis Samaras je sigurno 15 minuta pred sobom, na konzoli za kontrolu saobraćaja, na kojem postoje svetlosni indikatori, imao jasnu sliku kuda se kreću dva voza. Međutim, iz neopoznatog razloga, Samaras nije uočio i ispravio ovu grešku na vreme.

Kako pišu brojni grčki mediji o kobnom sledu pogrešnih radnji šefa stanice, izgleda da su u utorak, 28. februara, nešto pre ponoći, svi koji su uključeni u upravljanje železničkim saobraćajem u oblasti Larisa-Tempon bili obavešteni da je teretni voz krenuo za Atinu.

Na osnovu izveštaja, šef stanice u Nei Poriju je putem radio veze obavestio svoje kolege da je u 23:05 časova teretni voz 63503 krenuo iz Nei Porija u pravcu Atine. Samo minut ranije je putnički voz IC 62 prošao stanicu u Larisi. Narednih 15 i više minuta, dva voza su išla istim kolosekom u suprotnim pravcima, a niko izgleda nije primetio da se to događa!

Šef stanice u Larisi iz nepoznatog razloga nije reagovao, i bio je uveren da IC 62 kreće normalno u pravcu Soluna. Prvih pet minuta nakon što je voz izašao iz njegove stanice, Samaras je imao vizuelne indikatore na konzoli i video je kuda se kreće putnički voz. Potom se svetlosni indikator isključuje, ali pet minuta je bilo i više nego dovoljno da se uoči da postoji anomalija u kretanju vozova.

Po protokolu, šefovi stanice su u obavezi da čuvaju međusobnu komunikaciju, takozvanu "knjigu telegrama". Osim ovoga, postoji i memorija kontrolnog panela saobraćaja i snimanje audio komunikacije.

"Postoji telefon, interni, koji je šef stanice u Nei Poriju koristi da obavesti kolegu iz Larise šta se dešava na pruzi. Šef u Larisi je u obavezi da zapamti broj telegrama. Izgleda da šef u Larisi nije primetio da je voz otišao u pogrešan kolosek", rekao je direktor kompanije "OSE železnice" Tomas Hamamis.

Prema saznanjima ERT-a, informaciju šefa stanice Nei Porija o vozu čuli su svi koji su imali otvorene radio-veze. Nije jasno, međutim, da li je komunikacioni protokol sledio upravnik stanice Larisa.

"Čim je voz IC 62 izašao iz stanice Larisa, šef stanice je bio u obavezi da telefonom obavesti kolegu u Nei Poriju da je voz izašao iz stanice i da se kreće kolosekom ka njemu. Ne znam šta se dogodilo između njih dvojice", rekao je Hamamis.

Međutim, za šefa stanice u Larisi, koji ostaje u pritvoru, policija je nakon optužbi za krivično delo uklonila snimač sa sigurnosnih kamera železničke stanice u Larisi. Iznad kancelarije šefa stanice kamera je snimila sva kretanja tog dana.

Takođe, druga kamera, koja se nalazi na 10 do 15 metara od ulaza u kancelariju stanice, vidi se ko je sve ušao u "voz smrti" kobne večeri 28. februara. Analiza tih snimaka trebalo bi da otkrije tačan sled događaja, koji su doveli do najveće nesreće u istoriji Grčke.

(Telegraf.rs)