"Leteći tenkovi", nove strategije i borba za nebo: Ovo su helikopteri koje Ukrajina i Rusija koriste u sukobu

Transportni i borbeni helikopteri igrali su bitnu ulogu uprkos tome što su pretrpeli velike gubitke

Foto: Profimedia/UPI / Alamy / Alamy

Nebo iznad Ukrajine i dalje je poprište žestokih borbi za postizanje nadmoći otkako je Rusija započela specijalnu vojnu intervenciju pre šest meseci.

Borba za nadmoć u vazduhu poništila je predratne pretpostavke o ruskoj vazdušnoj veštini, ali obim i sofisticiranost protivvazdušnog naoružanja u upotrebi učinili su rat u vazduhu skupim za obe strane.

Ruski i ukrajinski borbeni avioni povremeno su primećeni u borbi, a Pentagon je potvrdio da Ukrajina koristi protivradijacione rakete američke proizvodnje protiv ruske vazdušne odbrane, ali letelice sa fiksnim krilima nisu jedini avioni koji lete i bore iznad Ukrajine.

Transportni i borbeni helikopteri igrali su bitnu ulogu uprkos tome što su pretrpeli velike gubitke.

Kao i sa flotama sa fiksnim krilima, Ukrajina i Rusija imaju veliki broj sličnih helikoptera, što nije iznenađujuće s obzirom na njihovu zajedničku sovjetsku istoriju i istaknuto mesto Ukrajine u sovjetskoj odbrambenoj industriji.

Obe strane imaju dva modela helikoptera: Mil Mi-8/Mi-17 transportni helikopter i Mi-24 borbeni jurišni helikopter.

Uveden u sovjetsku službu 1967. godine, Mil Mi-8, koji NATO zove "Hip", transportni helikopter sa dve turbine sa plafonom od 4.200 metara i maksimalnom brzinom od 250 km/h.

Ruski Mi-8 Foto: Profimedia/Mikhail Golenkov / Sputnik

Sovjeti su 1977. godine predstavili unapređenu verziju Mi-8, prilagođen za veće nadmorske visine i topliju klimu. Poznat domaćoj javnosti kao Mi-8M, izvozi se kao Mi-17 i ima snažnije motore i vazdušne filtere na turbinama za uvlačenje vazduha. Repni rotor Mi-8M je takođe pomeren na levu stranu repa.

Desetine varijanti Mi-8/Mi-17 mogu da obavljaju niz misija, uključujući transport, izviđanje, napad i komandu i kontrolu.

Helikopteri imaju posadu od tri osobe - pilot, kopilot i inženjer leta, dok u unutrašnjosti može da preveze 24 vojnika. Naoružane varijante mogu biti opremljene malim krilima koja imaju četiri do šest uporišta, što im omogućava da nose rakete, topove i protivavionske ili protivtenkovske rakete.

Pre početka sukoba, ukrajinska vojska je imala 52 helikoptera Mi-8s, dok je Rusija imala oko 300. Od 24. februara, Ukrajina je dobila 20 Mi-17s od SAD, četiri od Slovačke i dva od Letonije.

Mi-24 je ušao u sovjetsku službu 1972. godine i postao je jedan od najprepoznatljivijih vojnih helikoptera. Poznat NATO-u kao "Hind" , ima posadu od dve osobe (pilot i operater oružja), plafon od 4,2 metra i maksimalnu brzinu od 310 km/h.

Naoružanje Mi-24 zavisi od varijante - kojih ima mnogo, uključujući i jednu za VIP transport - ali može da nosi preko 1.360 kilograma spoljnih ubojnih sredstava. Njegova dva stuba krila imaju četiri uporne tačke na koje se mogu ugraditi topovi, rakete i protivtenkovske i protivvazdušne rakete, prenosi Insider.

Na nosnu kupolu Mi-24 može biti ugrađen višecevni mitraljez ili jednocevni ili dvocevni autotop. Neke varijante imaju i bočne topove. Mi-24 takođe ima malu kabinu koja može da nosi do osam vojnika.

Ukrajinski Mi-24 Foto: Profimedia/MIGUEL MEDINA / AFP

Njegov debeo oklop, teško naoružanje i nizak, brzi napad doneli su Mi-24 reputaciju "letećeg tenka".

Ukrajina je imala oko 35 Mi-24s u službi pre sukoba, a Češka joj je donirala još nekoliko u poslednjih šest meseci. Rusija je imala preko 170 Mi-24s i Mi-35s, kasniju varijatnu napravljenu za izvoz, pre početka sukoba.

Ukrajinski inventar helikoptera ostao je uglavnom isti od kraja Hladnog rata, ali Rusija je uložila napore da modernizuje svoje helikopterske snage.

Jedan od najpoznatijih novina bio je Kamov Ka-52 Aligator helikopter za napad/izviđanje, koji je ušao u službu 2011. Poznat NATO-u kao "Hokum B", u pitanju je poboljšana verzija sa dva sedišta helikoptera za napad Ka-50 Black Shark, koji je uveden 1995. godine.

Ka-52 ima plafon od 5,4 metara i brzinu od 300 km/h.

Takođe ima niz neobičnih karakteristika, uključujući koaksijalne rotore, sedišta jedno pored drugog u kokpitu i sedišta za evakuaciju za svoje pilote.

Njegovih šest čvrstih tačaka postavljenih na krila mogu da nose više od 1.800 kg raketa, projektila ili topova i municije. Na desnoj strani trupa je takođe montiran autotop kalibra 30 mm. Neke varijante imaju i infracrvenu (FLIR) kameru postavljenu na nos.

Rusija je 2009. godine zvanično predstavila Mil Mi-28, posvećen isključivo napadu. Poznat NATO-u kao "Havoc", ima plafon od preko 5,5 metara i brzinu od 315 km/h.

Mi-28 ima posadu od dva člana, top od 30 mm na nosu i četiri uporišta ispod dva stuba krila koja mogu da nose raketne čaure i protivavionske ili protivtenkovske rakete. Nos takođe obično ima FLIR kameru.

Neke varijante imaju radar na vrhu rotora, kao što je američki AH-64D Apache.

Postoji nekoliko varijanti Ka-52 i Mi-28, i oba se i dalje unapređuju i dobijaju kamere, elektroniku...

Pre sukoba, Rusija je imala oko 130 Ka-52s i 108 Mi-28s.

Teški gubici i nove taktike

Ukrajina i Rusija koriste helikoptere od prvog dana sukoba.

U prvim satima specijalne operacije, desetine ruskih Mi-8s natovarenih stotinama padobranaca i uz pratnju Ka-52 borbenih helikoptera preplavili su aerodrom u Hostomelu u pokušaju da zauzmu pistu i dozvole transportnim avionima natovarenim trupama i opremom da slete za napad na obližnji Kijev.

Rusi su se odmah povukli sa aerodroma, a napad je zadao rani i trajan udarac ruskom elitnom VDV padobranskom korpusu.

Ruski helikopter uništen na aerodromu Hostomel Foto: Tanjug/AP

Ukrajinski Mi-24s pomogli su da se isteraju uljezi sa Hostomela i čak su viđeni kako izvode smeli prepad na skladište goriva u Rusiji u aprilu.

16 ukrajinskih Mi-8 je bilo uključeno u sedam podjednako smelih misija snabdevanja i spasavanja ukrajinskih vojnika u čeličani Azovstal, koji su bili odsečeni tokom ruske opsade Mariupolja. Tokom tih misija oborena su najmanje dva helikoptera.

Kako je sukob odmicao, obe strane su pretrpele gubitke. Na internetu su se pojavili brojni snimci oborenih ruskih helikoptera Mi-24s, Mi-28s, Mi-8s i Ka-52s.

Ukrajinski vojnici su čak i snimali kako obaraju ruske helikoptere antitenkovskim raketama.

Do kraja avgusta posmatrači su potvrdili da je izgubljeno 13 ukrajinskih helikoptera, uključujući sedam Mi-8 i dva Mi-24s.

Rusija je, sa druge strane, navodno izgubila 12 Mi-8s. devet Mi-24/35s, sedam mi-28s i 16 Ka-52s. Uništeno je još šest helikoptera nepoznatog modela. Stručnjaci veruju da su stvarni gubici na obe strane puno veći.

Dok se sukob nastavlja, a gubici gomilaju, ruski i ukrajinski helikopteri su usvojili nove taktike kako bi izbegli neprijateljsku vatru i lociranje, pa tako lete ekstremno nisko i ispaljuju rafale raketa bez navođenja sa većih dometa.

Video: Snimak navodnog ruskog noćnog helikopterskog napada

(Telegraf.rs)