"Gotovo neverovatno da je avion pao baš u vreme napada u Iranu": Za rupe u olupini dva objašnjenja

Iran može, a i ne mora da dopusti proizvođaču aviona Boingu i istražiteljima iz Amerike pristup crnim kutijama, objašnjava urednik portala "Tango Six" Petar Vojinović

Foto: Tanjug/AP

U padu ukrajinskog aviona Boing 737 u Iranu poginulo je svig 176 putnika i članova posade. Iran tvrdi da je do rušenja došlo do tehničkog kvara i požara na motoru, ali je odbio da preda crne kutije proizvođaču aviona ili SAD, kojima je zabranio i da učestvuje u istrazi. Da stvar bude još sumnjivija, do pada aviona došlo je nedugo nakon napada Irana na vazdušnu bazu Al Asad u kojoj su američki vojnici u Iraku.

Takođe, pojavile su se i fotografije olupine na kojima se vidi nešto nalik rupama.

Urednik portala "Tango Six" Petar Vojinović za Telegraf.rs kaže da je slučajnost da je do pada aviona došlo baš u trenutku iranskog napada na bazu gotovo neverovatna i objašnjava kako su mogle da nastanu rupe u olupini.

Rupe koje se vide na olupini; Foto: Profimedia

- Kao i kod svake vazduhoplovne nesreće prve informacije nikada nisu precizne, niti se iz njih mogu doneti zaključci. Postoji gotovo neverovatna slučajnost da se ovo dogodilo tačno između talasa lansiranja raketa od strane Irana ka bazama u Iraku - rekao je on.

Za rupe na olupini koje se vide na objavljenim fotografijama, kaže, postoje dva objašnjenja.

- Prvo je otkaz motora, takozvani "katastrofalni" otkaz kada delovi motora, prilikom eksplozije, ne mogu da budu zadržani unutar njega i onda se razleću i trup se "buši". Što se već dešavalo. Ili su ti tragovi dejstvo parčadne bojeve glave protivavionskog sistema, što se takođe dešavalo više puta. Poslednji primer je obaranje malezijskog aviona u Ukrajini - naveo je on.

Ipak, naglašava da su sve spekulacije.

Foto: Facebook/Petar Vojinović

- Ono što je verovatno činjenica da su registratori parametara leta i audio komunikacije letelice sačuvani, takozvane crne kutije i ukoliko se one analiziraju profesionalno može se doći do indikatora da li je na primer bilo upozorenja ili javljanja posade prilikom kvara motora - navodi on, ali dodaje da to neće biti lako s obzirom na političku situaciju.

Iran može, a i ne mora da dopusti proizvođaču aviona Boingu i istražiteljima iz Amerike pristup crnim kutijama.

- Od toga će zavisiti da li ćemo imati objektivne informacije o doprinosećim uzorcima nesreće, što možda i ne može da se desi ukoliko sami Iranci, navodno, analiziraju ili pošalju neku svoju prijateljsku zemlju, što bi u ovom slučaju bila Rusija - rekao je Vojinović.

Video: Iran: Snimci iz vazduha nakon pada aviona

(N.Z.)