Misterija koja uliva strah u kosti: Kako avion može da nestane sa radara i potpuno nova letelica da se surva u more
Trenutno najveća pažnja, osim na pronalaženje žrtava nesreće, vrti se oko činjenice da je Boing 737 MAX 8 bio potpuno nov. Ovo je prvi veliki incident u koji je uključen takav avion
Indonežanski avion JT 610 srušio se u Javansko more sa 189 putnika i članova posade, nedugo nakon poletanja sa aerodroma u Džakarti. Nakon što su spasioci pronašli delove aviona i lične predmete putnika, počeli su i sa izvlačenjem prvih tela. Tehnologija danas bukvalno praki svaki naš korak, zbog toga se postavlja pitanje kako avion može da nestane sa radara ali i potpuno nova letelica da se sruši?
Da podsetimo, malezijski avion MH370 u kojem je bilo 239 ljudi, postao je jedna od najvećih svetskih misterija kada je sa 239 ljudi, nestao na svom letu od Kuala Lumpura do Pekinga 8. marta 2014. godine.
Trenutno najveća pažnja, osim na pronalaženje žrtava nesreće, vrti se oko činjenice da je Boing 737 MAX 8 bio potpuno nov. Ovo je prvi veliki incident u koji je uključen takav avion.
Uzrok nesreće neće biti poznat sve dok se ne završi potpuna istraga. Avionske nesreće uglavnom se dešavaja zbog brojnih faktora, kako tehničkih, tako i ljudskih, ali koliko je bitna činjenica da je avion bio potpuno nov u ovom slučaju?
Iz aviokompanije "Lajon er" rekli su da su "veoma ponosni što su prvi u Indoneziji imali takav avion i da su naručili čak 218 letelica". Avion koji se u ponedeljak srušio u more leteo je od 15. avgusta ove godine.
- Avion JT 610 zabeležio je samo 800 sati letenja - rekao je šef Nacionalne komisije za bezbednost u saobraćaju Soerjanto Tjahjano.
Pilot je unrzo nakon poletanja navodno od kontrole letenja tražio dozvolu da se vrati, ali za sada nije poznato zbog čega.
Analitičar avijacije Geri Soejatman rekao je za BBC da "veoma stari avioni imaju najveći rizik od nesreća, ali da kod vrlo malo novih aviona postoji potencijalno velika opasnot od nesreća".
- Ako je avion nov, ponekad se neki problemi otkrivaju tek što se on rutinski koristi. To se obično otkrije u prva tri meseca - objasnio je on i dodao da bi indonežanski avion tek za dve nedelje "napunio" tri meseca letenja.
Drugi analitičar Jos Ostrover istakao je da novi avioni generalno "imaju odmor od održavanja i provera jer je sve tako novo, a ne obrnuto".
Obojica su se složili da je suviše rano zaključiti šta je krenulo loše po indonežanski avion.
- Verovatno su u pitanju tehnički problemi, ali još je rano da donosimo bilo kakve zaključke - rekao je Soejatman.
Boing 737 MAX serije je avion koji se najbrže prodaje u istoriji, a naručeno je skoro 4.700 letelica.
MAX 8 su naručile kompanije među kojima su "Amerikan erlajns", "Norvegijan" i "Flaj Dubai".
ŠTA SE DEŠAVA KADA AVION NESTANE?
Prvi znak koji pokazuje da je avion nestao jeste kada ispari sa radara ili kada prestane da komunicira sa kontrolom. Koliko dugo nakon toga avion zaista nestane zavisi i od toga gde leti. Na prometnim putanjama, nestanak aviona primeti se u roku od nekoliko sekundi. Na drugim rutama nestanak se primeti posle 10, 15 minuta.
Kada avion leti preko mora, kao što je slučaj sa indonežanskim avionom, letelica mora redovno da bude u kontaktu sa kontrolorima vazdušnog saobraćaja.
Čim avion nestane sa radara, kontrolor vazdušnog saobraćaja treba da kontakrira sledeći radarski objekat na putanji aviona, a zatim i druge u tom području, kako bi proverio da li mogu da ga lociraju. On treba da obavesti i aerodrom na koji avion treba da sleti, kako bi se u potragu uključili svi radarski objekti.
Postoji međunarodni protokol za pretragu u slučaju nestanka aviona - svi su obavezni da počnu da traže avion. U većini zemalja biće obaveštene i vojne snage, koje će pružiti pomoć u lociranju aviona.
U potragu se tada uključuju vojni avioni, pomorski brodovi u tom području, kao i putnički avioni i civilni brodovi. Nestali avion traži se radarom ali i golim okom. U predeo u kojem je avion nestao sa radara upućuju se spasioci, dok će mornarica tražiti olupine aviona u moru.
Piloti drugih aviona bukvalno kroz prozor pregledaju predeo u slučaju pronalaska bilo kakvih tragova srušenog aviona.
Aerodrom na koji je avion trebalo da sleti uglavnom postaje žarište odmah nakon nestanka, a neko od nadležnih tada treba da donese odluku da li će izdati neko saopštenje, pogotovo ako su pod pritiskom medija ili rodbine nestalih putnika.
U retkim slučajevima i ostali avioni se prizemljuju ili se njihovi letovi otkazuju, dok istragu uglavnom vodi zemlja čiji je avion ili zemlja u koju je trebalo da sleti.
Svaki član istraživačkog tima fokusiraće se na po jedan potencijalni uzrok. Tako će se jedan fokusirati na vreme, kakvi su bili uslovi na tom području, da li su drugi avioni prijavili probleme kao što je turbulencija na primer. Drugi istražitelj proveriće sam avion, kada je poslednji put bio na servisu, da li je imao ranije probleme on ili avion istog modela.
Drugi tim će istraživati ljudski faktor i ispitaće pilota i kopilota, njihovu istoriju i slično.
Postoje i dve crne kutije, koje mogu puno da otkriju ukoliko se pronađu. Jedna snima zvuk u kokpitu u poslednjih 30 minuta, uključujući i razgovore u pilotskoj kabini između pilota ali i razgovore sa kontrolorima vazdušnog saobraćaja.
Druga kutija beleži podatke, kao što su brzina vetra, nadmorska visina kao i sve sisteme u avionu - električni, hidraulični, i to kako su funkcionisali u trenutku incidenta. Dve kutije pružaju sveobuhvatnu forenzičku analizu onoga što se dešavalo u avionu.
Za razliku od nekih drugih avionskih letelica, kao što je malezijski avion 370, koji je godinama misterija i ne zna se uzrok nesreće, indonežanski avion je lociran brzo i spasioci su već izvukli neke žrtve.
Pronađeni su i delovi letelice, što će istažiteljima veoma olakšati posao i omogućiti da što pre otkriju uzrok nesreće.
Video: Nezapamćena tragedija: Rođaci stradalih u indonežanskom avionu neutešni, ne zna se ima li preživelih
(Telegraf.rs/A. M.)