Pedagoški asistenti: učitelji, prijatelji i stubovi obrazovanja romskih učenika

Ekipa Telegrafa
Vreme čitanja: oko 2 min.
Foto: NSRNM

U tišini školskih hodnika, u učionicama i na odmoru, pedagoški asistenti svakodnevno brinu o deci kojoj je podrška najpotrebnija. Njihova uloga je mnogo više od asistiranja – oni su spona između škole, učenika i roditelja, često i jedini glas onih koji se ne čuju dovoljno.

Ko su pedagoški asistenti?

Pedagoški asistenti su stručno obučeni članovi školskog osoblja, čija je osnovna misija da budu u službi deteta. Njihov posao podrazumeva pružanje podrške učenicima iz marginalizovanih i socijalno ugroženih sredina, a posebno romskoj deci, kako bi savladali obrazovne prepreke i ostvarili svoj puni potencijal.

U saradnji sa nastavnicima, učiteljima i stručnim timovima, asistenti doprinose kreiranju inkluzivnog okruženja u kojem se svako dete oseća prihvaćeno. Njihovo prisustvo je često ključna karika za uspešno uključivanje dece koja zbog različitih barijera teško prate redovnu nastavu.

Foto: NSRNM

Podrška koja menja živote!

Uloga pedagoškog asistenta ogleda se u pružanju dodatne pomoći deci i učenicima – bilo kroz individualni rad, bilo kroz podršku tokom nastave. Oni prate učenike kojima je neophodan personalizovan pristup, pomažu u razumevanju gradiva, motivišu ih i grade mostove između škole i porodice.

Asistenti su redovni članovi Školskog inkluzivnog tima, Tima za zaštitu dece od nasilja i drugih školskih timova, što dodatno potvrđuje njihov značaj u sistemu obrazovanja.

Nevidljivi heroji obrazovanja bez sigurnosti!

U Srbiji danas radi više od 200 pedagoških asistenata u osnovnim školama. Međutim, iako je njihov doprinos nemerljiv, položaj pedagoških asistenata u sistemu je i dalje nedefinisan. Većina njih nema stalni radni odnos – ugovori im se obnavljaju iz godine u godinu, bez ikakve garancije za budućnost.

Pored nesigurnosti, plata koju dobijaju ne odgovara ni obimu, ni kompleksnosti posla koji obavljaju. To sve utiče na njihovu motivaciju, ali ne umanjuje njihovu posvećenost. Njihovo prisustvo mnogoj deci znači razliku između uspeha i odustajanja.

Pedagoški asistenti nisu samo pomoćnici – oni su prijatelji, mentori, zaštitnici i uzori. Njihova uloga u obrazovnom sistemu ne sme biti svedena na ugovore na određeno vreme i simboličnu nadoknadu. Ako želimo inkluzivno, pravedno i kvalitetno obrazovanje za svako dete, vreme je da pedagoškim asistentima obezbedimo dostojanstvene uslove rada i jasno mesto u obrazovnom sistemu. Njihov rad mora biti prepoznat, cenjen i sistemski podržan – jer bez njih, inkluzija ostaje samo lepo sročena reč.

(Telegraf.rs/A.N)