Ko vozi gradski prevoz? Penzioneri, stranci i sve manje mladih

E. K.
Vreme čitanja: oko 2 min.
Vozač autobusa / Foto: Shutterstock

Za manje od nedelju dana četiri saobraćajne nezgode u kojima su učestvovali autobusi gradskog prevoza. Trenutak nepažnje, umor - nisu jedini razlozi zbog kojih dolazi do sudara. Pored vozača u penziji, za volanom gradskog autobusa su i stranci. Procenjuje se da Srbiji nedostaje 10.000 profesionalnih vozača.

Put do volana u gradskom prevozu - nije lak. Treba položiti vozački ispit, stručnu profesionalnu kompetenciju, proći lekarski pregled i psihofizički test, koji se sastoji iz tri dela - provera opšteg znanja o saobraćaju, razgovor sa psihologom i provera na psihomotoričkim aparatima. Interesovanje češće pokazuju i stariji.

- U zadnje vreme pošto je koliko sam ja shvatila smanjen broj profesionalnih vozača u našoj zemlji onda se aktiviraju i oni koji su otišli u penziju - oni imaju preko 65 godina. Kriterijumi za njih su nešto malo strožiji nego za profesionalne vozače koji imaju 30,40 i 50 godina. Zato što je samo psihofiziološko stanje takvih pacijenata odnosno takvih vozača drugačije zbog pojave komorbiditeta, povišenog pritiska, šećera itd - objašnjava dr Ljilja Zlatić, načelnik medicine rada Doma zdravlja Kraljevo.

Lekarski pregledi obavljaju se na tri do pet godina. Ukoliko poslodavac proceni da je potrebno, može i češće - na šest meseci, godinu ili dve.

Kakve su obaveze za strane vozače

Pored vozača u penziji, tu su i strani državljani. Najčešće dolaze iz azijskih zemalja.

- Njihove su obaveze propisane kao i za sve naše vozače. Prilikom selekcije tih vozača, poslodavci gledaju da ti vozači imaju neko određeno iskustvo pre svega u tim stranim državama kako bi dolaskom tih vozača kod nas imali manje obaveza i posla prilikom obuke tih vozača - ističe Slobodan Karličić iz Agencije za bezbednost saobraćaja.

Svi strani državljani prolaze trening pre nego što počnu da voze putnike. I na dnevnom nivou dispečeri mogu da procene da li je vozač sposoban bezbedno da upravlja vozilom.

- U skladu sa pravilnikom o načinu korišćenja tahografa, jednom mesečno vršimo očitavanje kartica vozača za digitalne tahografe i prikupljamo tahografske listiće kako bi upotrebom softvera kontrolisali angažovanost voznog osoblja. Periodično vršimo kontrolu upotrebe alkohola primenom profesionalnog alko-test uređaja kako bi se dodatno uverili da je vozač spreman za bezbedan i siguran rad - kaže Marko Živković, glavni dispečer "Autoprevoz Čačak".

Koliko Srbiji nedostaje vozača

Radna snaga se uvozi, ali to nije dovoljno. Procene su da Srbiji nedostaje oko deset hiljada profesionalnih vozača.

- Primetili smo da je jedna od važnih prepreka koje se sada postavljaju pred nove mlade ljude koji bi želeli da postanu profesionalni vozači cena obuka u autoškolama i centrima za stručnu poslovnu kompetenciju. Ono što mi predlažemo jeste da mladim ljudima koji imaju manje od 30 godina bude obezbeđena besplatna odnosno subvencionisana obuka za profesionalne vozače - Goran Aleksić, generalni direktor Udruženja "Srbijatransport".

Iz Agencije za bezbednost saobraćaja kažu da je trećina profesionalnih vozača starija od 55 godina.

Dodatni problem jeste to što odlaze u inostranstvo, gde se njihov posao bolje plaća.

(Telegraf.rs/RTS)