Uspešno završena Druga letnja škola romskog jezika na Divčibarama

E. S.
Vreme čitanja: oko 2 min.

Stručnjaci i nastavnici radili zajedno na očuvanju romskog jezika

Foto: Jovica Vučković

Na Divčibarama je uspešno završena dvonedeljna Letnja škola romskog jezika, koja je bila posvećena stručnom usavršavanju i jačanju kompetencija nastavnika romskog jezika. Ovaj događaj, organizovan od strane Fakulteta za obrazovanje učitelja i vaspitača, Nacionalnog saveta romske nacionalne manjine i Udruženja romskih književnika, okupio je nastavnike, pedagoge i stručnjake iz oblasti jezika i kulture. Cilj škole bio je ne samo unapređenje jezičkih veština već i jačanje kulturnog identiteta i pripadnosti među Romima u Srbiji.

Profesor dr Hristo Kjučukov sa Univerziteta u Katovicama, istakao je važnost očuvanja romskog jezika, koji se suočava sa rizikom izumiranja.

„UNESCO je svrstao romski jezik na listu ugroženih jezika, što nije dobra vest za nas. Ovakvi skupovi su od vitalnog značaja za jačanje našeg identiteta i očuvanje jezika,“ rekao je Kjučukov.

Alisa Šajin, zamenica predsednika Nacionalnog saveta Roma, naglasila je da se romski jezik mora svakodnevno govoriti, kako u porodicama tako i na javnim mestima.

„Jedini način da sačuvamo romski jezik jeste da ga stalno koristimo. Škole su ključne, ali romski jezik mora biti prisutan i u svakodnevnom životu,“ dodala je Šajin.

Jelena Jovanović, dugogodišnja pokrajinska poslanica, istakla je važnost učenja romskog jezika u porodicama i školama, prisećajući se trenutaka kada je pre više od dve decenije započela rad na njegovom očuvanju.

„Da bismo adekvatno sačuvali naš maternji jezik, moramo aktivirati sve naše koordinatore, asistente i medijatore. Oni su svakodnevno sa Romima na terenu i oni nabolje znaju koje su njihove potrebe, a potreba za očuvanjem jezika je ogromna“ zaključila je Jovanović.

Nastavnica romskog jezika i asistentkinja u nastavi na Visokoj strukovnoj školi za vaspitače u Vršcu, Eldena Stanić, ukazala je na ključne izazove sa kojima se suočava romska zajednica, posebno ističući nedostatak adekvatnog i stručnog kadra.

„Nažalost, nemamo dovoljno stručnog kadra koji će raditi sa našom decom. To mora hitno da se promeni. Letnje škole poput ove su ogroman korak napred, jer ovde možemo da osposobimo nastavni kadar koji će uspešno raditi sa decom, ali i sa roditeljima koji su nam takođe u ovom procesu veoma značajni“ naglasila je Stanić.

Maja Jovanović, nastavnica romskog jezika u osnovnoj školi „Vuk Karadžić“ u Deronjima, pohvalila je ovogodišnju letnju školu, smatrajući je još uspešnijom od prethodne.

„Ova dvonedeljna škola okupila je veći broj nastavnika, i veoma sam srećna što mogu svoje znanje i iskustvo da podelim sa kolegama,“ izjavila je Jovanovićeva.

Zaključak ove letnje škole može se sažeti u potrebu za kontinuiranim naporima ka očuvanju i promociji romskog jezika. Svi učesnici su saglasni da se moraju intenzivirati aktivnosti na motivaciji kako nastavnog kadra, tako i roditelja i dece da se romski jezik uči, kako u školama, tako i u svakodnevnom životu. Letnja škola na Divčibarama pokazala je da je moguće napraviti korake napred, ali i da je pred profesorima, nastavnicima i romskim aktivnistima još puno posla kako bi obezbedili svetlu budućnost za ovaj bogat i raznolik jezik.

(Telegraf.rs/A.N.)