One su gimnazijalke spremne da menjaju svet: Staša, Teodora i Majda rade na jednom važnom projektu

E. K.
Vreme čitanja: oko 3 min.

Učenice Zrenjaninske gimnazije osvojile prvo mesto u STEM izazovu u Srbiji

Foto:Zrenjaninski.com

Učenice Zrenjaninske gimnazije Staša Aleksić, Teodora Radičev i Majda Mandić, predvođene mentorom i profesorom Edijem Darušijem, osvojile su prvo mesto u STEM izazovu u Srbiji i na taj način se plasirale na evropski nivo takmičenja.

Zadatak učesnica je bio da snime trominutni video na engleskom jeziku, sa idejom kako da doprinesu rodnoj ravnopravnosti koristeći veštačku inteligenciju.

Inače, osnovni cilj projekta "Girls Go Circular", koji je takmičarskog karaktera, jeste da se do 2027. godine 40.000 devojčica širom Evrope, uzrasta od 14 do 19 godina, putem onlajn programa učenja o cirkularnoj ekonomiji, opremi digitalnim i preduzetničkim veštinama.

Staša Aleksić je učenica I-10 odeljenja Zrenjaninske gimnazije i, osim što je posvećena ovom projektu i redovnim školskim aktivnostima, bavi se plesom, učestvuje na školskim takmičenjima, pohađa seminare biomedicine u Petnici i članica je Evropskog parlamenta.

- Za projekat "Girls Go Circular" saznala sam u grupi Kreativnih gimnazijalaca. S obzirom na to da sam već dugo želela da budem deo nekog velikog projekta, ovo je bila prava prilika za to. Sam proces osmišljavanja i realizacije projekta predstavlja veliku obavezu i nije lak zadatak. Međutim, želja da napravimo pozitivne promene u položaju žena u STEM naukama gurala nas je napred i odustajanje nije bila opcija - ispričala je Staša Aleksić za "Zrenjaninski".

Kako kaže, ideja za projekat je došla spontano. Svaka od tri članice grupe je zasebno istraživala polja u kojima su žene potcenjene, a na kraju su se odlučile za oblast medicine, konkretnije medicinske dijagnostike.

- Naš projekat fokusira se na upotrebu veštačke inteligencije radi nepristrasne dijagnostike kod žena i muškaraca. Uloga veštačke inteligencije je da uz pomoć simptoma i njihove učestalosti među muškim i ženskim pacijentima uspešno dijagnostikuje različita stanja među ljudima. Problem kod standardnog načina dijagnoze je to što doktori nisu edukovani o razlikama u simptomima kod muškaraca i žena, već su učeni na rezultatima koji su uočeni tokom istraživanja na većinski muškoj populaciji. Zbog toga, njihova dijagnoza može ići u korist muškim pacijentima, dok kod žena ona može biti pogrešna, ili može doći do kasnije dijagnoze. To, naposletku, može rezultirati znatnim pogoršanjem stanja, pa čak i fatalnim ishodom - objašnjava Staša.

Ona napominje da projekat ne podrazumeva kodiranje i kreiranje same aplikacije, već isključivo osmišljavanje ideje i plana njene konstrukcije. Dodaje i da je veštačka inteligencija naša budućnost i da se mnogi problemi 21. veka mogu rešiti njenom upotrebom.

Teodora Radičev je završila prvi razred Zrenjaninske gimnazije i pohađa prirodno-matematički smer. Kaže da je projekat na nju ostavio baš jak uticaj i da je tema veoma važna.

- Rodna ravnopravnost je veliki problem u celom svetu, jer se ne priča dovoljno o njoj. Razne, najčešće loše stereotipe o feminizmu, možemo sresti na svakom koraku. Verujem da ovaj projekat može biti jedan veliki korak ka tom cilju. Industrijska revolucija 4.0 donosi velike promene u proizvodnji korišćenjem naprednih tehnologija poput veštačke inteligencije, koja je i ogroman deo našeg projekta - naglašava Teodora Radičev.

Treća članica tima Majda Mandić završila je drugi razred prirodno-matematičkog smera Zrenjaninske gimnazije i treći razred srednje muzičke škole, smer violončelo. Kaže da se ranije nije toliko bavila korišćenjem veštačke inteligencije, ali je odlučno prihvatila ovaj projekat, pošto je uvek otvorena za nove izazove.

- Motivacija za rad na ovom projektu bila mi je činjenica da se rodna jednakost mora podsticati kroz ljudsku komunikaciju, a ne samo kroz veštačku inteligenciju, iako ona može biti od pomoći, na šta smo mi želele da ukažemo. I drago mi je što su drugi prepoznali naš trud i rad - ističe Majda Mandić.

Mentor ovim sjajnim učenicima je profesor filozofije i građanskog vaspitanja u Zrenjaninskoj gimnaziji Edi Daruši. On naglašava da je nastojao da u ovom projektu primeni principe na kojima se temelji njegov pedagoški rad u školi.

- Naime, 4.0 industrijska revolucija, za razliku od prethodne tri, zasniva se na znanju koje je neophodno za život i rad u savremenom socioekonomskom okruženju. To je i prvi princip na kojem istrajavam: znanja nikada dosta. Drugi princip se zasniva na obrazovnom kurikulumu za 21. vek koji podstiče usvajanje novih znanja i veština: kreativnog i inovativnog mišljenja, kritičke refleksije, saradnje, tolerancije, radoznalosti - objašnjava Edi Daruši i dodaje da u naše učenike treba verovati, jer su oni pokretači promena.

(Telegraf.rs)