Biciklisti, zaviće vas u crno ako vozite pijani! Šok: Evo koji zakon važi ako ste alkoholisani

E. S.
Vreme čitanja: oko 2 min.

Prolazak na crveno svetlo nije zabranjen samo vozačima automobila

Foto: shutterstock, Tanjug/Zoran Žestić

Biciklisti iz Kikinde preti drakonska novčana kazna, jer je juče, alkotestiranjem utvrđeno da je vozio dvotočkaš sa 3,51 promila, posle čega su ga policajci isključili iz saobraćaja. Posle trežnjenja, protiv njega je podneta prekršajna prijava zbog nasilničke vožnje, za šta je predviđena novčana kazna do čak 140.000 dinara, ali i zatvorska sankcija.

On nije jedini biciklista kom preti ozbiljna sankcija. Na raskrsnici kod Doma zdravlja u Požegi, saobraćajci su nedavno uočili biciklistu koji je prošao na crveno svetlo. Alkotestom je utvrđeno prisustvo 3,46 promila alkohola u krvi...

Mnogi se ne smatraju odgovornim ako popiju koju čašicu, ali i "flašicu" više, a ne sednu za volan. Međutim, dovoljno je samo da peške pređu ulicu, i tada podležu pod stroge kazne Zakona o bezbednosti u saobraćaju.

Milan Vujanić, profesor Saobraćajnog fakulteta u penziji, navodi za Telegraf.rs da se svi moraju pridržavati pravila saobraćaja.

- Prolazak na crveno svetlo nije zabranjen samo vozačima automobila. Zabranjen je učesnicima u saobraćaju - objašnjava profesor i dodaje da kazna važi i za bicikliste.

- Zakon je jasan. Ako u 10 minuta dva i više puta prođete na crveno svetlo, to je nasilnička vožnja. Isto važi i za pešake, mada je u praksi malo takvih slučaja. Policija ima pravo da zaustavi pešaka i da ga alkotestira, jer on svojim kretanjem i radnjama utiče na saobraćaj - navodi Vujanić.

Za prolazak kroz crveno svetlo predviđena je kazna od 20.000 - 40.000 dinara, a za nasilničku vožnju 120.000 - 140.000 dinara, zatvor od 30 - 60 dana, ili kazna rada u javnom interesu od 240 - 360 sati.

Tako propisuje Zakon o bezbednosti saobraćaja na putevima, prema kojem je jedan od najstrožih prekršaja upravo nasilnička vožnja, pod kojom se, između ostalog, smatra i upravljanje vozilom u stanju potpune alkoholisanosti, odnosno sa više od 2,00 promila alkohola u organizmu.

Zakon definiše bicikl kao vozilo, bez obzira na to što nije motorno poput automobila, autobusa, kamiona i drugih vozila, pa se samim time i biciklista, odnosno onaj koji upravlja biciklom, definiše kao vozač. Biciklista je dužan da se pridržava pravila u saobraćaju i ne sme da vozi u alkoholisanom stanju i pravi nasilničke vožnje.

- Vozač bicikla ima apsolutno iste obaveze kao i vozač motornog vozila, u pogledu dozvoljene količine alkohola, odnosno ne sme da ima više od 0,2 promila alkohola u organizmu - objašnjava Damir Okanović, iz Komiteta za bezbednost saobraćaja.

Foto: RINA/ilustracija

Ipak, svi moraju da imaju na umu da bicikliste u alkoholisanom stanju ne bi trebalo izjednačavati sa vozačima koji voze automobil u alkoholisanom stanju, zbog posledica koje mogu biti daleko veće u drugom slučaju. Vozilo je teško najmanje jednu tonu i u slučaju orkazivanja kontrole može biti opasno oružje.

Kada je reč o pešacima koji u alkoholisanom stanju učestvuju u saobraćaju, za njh važi potpuno drugi set kaznenih mera.

Veliki deo problema bezbednosti biciklista je nerazvijena infrastruktura, što je jedan od glavnih uzroka stradanja biciklista.

(Telegraf.rs)