Seminar za nastavnike romskog jezika: Negovanje jezika i kulture Roma
Jedan od predavača na seminaru, romolog i politikolog Ljuan Koko, naglasio je važnost standardizacije romskog jezika
U cilju unapređenja kvaliteta nastave romskog jezika, Kancelarija za inkluziju Roma organizovala je seminar za nastavnike romskog jezika sa elementima nacionalne kulture u Leskovcu. Seminar, održan u utorak 18. juna, okupio je veliki broj nastavnika iz cele Srbije, pružajući im priliku da unaprede svoje znanje i metodiku rada.
Dr. Marija Aleksandrović, redovni profesor Visoke strukovne škole za vaspitače u Vršcu, istakla je da je cilj izbornog predmeta Romski jezik sa elementima kulture i tradicije omogućiti učenicima da savladaju osnovne zakonitosti romskog jezika kao maternjeg.
„Važno je da učenici komuniciraju na romskom jeziku, upoznaju književnost svog naroda, drugih naroda i nacionalnih manjina, kao i svetsku književnost. Time izgrađuju svest o društveno-istorijskoj i kulturnoj ulozi jezika i književnosti u povezivanju naroda i kultura“, naglasila je dr. Aleksandrović.
Ona je dodala da je ključno da pripadnici romske zajednice upoznaju varijantne osobenosti romskog jezika i razvijaju jezičku toleranciju prema drugim jezicima.
„Na ovaj način se neguje maternji jezik, a učenici se osposobljavaju da čitaju, pišu i pravilno govore romski jezik. Time obogaćuju svoj rečnik, razvijaju osećaj za lepo i upoznaju se sa kulturom i istorijom Roma“, zaključila je ona.
Jedan od predavača na seminaru, romolog i politikolog Ljuan Koko, naglasio je važnost standardizacije romskog jezika.
„Standardizacija jezika treba da prati njegovo prirodno razvijanje i rast. Standardni romski jezik treba da nađe primenu u javnom komuniciranju i postane jezik obrazovanja, nauke, kulture, medija i drugih oblasti života“, rekao je Koko.
On je istakao da se izborni predmet Romski jezik sa elementima nacionalne kulture trenutno održava u 68 škola širom Srbije, obuhvatajući 2.467 učenika od prvog do osmog razreda.
Seminar u Leskovcu pružio je nastavnicima ne samo teorijsko znanje, već i praktične smernice za rad u nastavi, podižući kvalitet obrazovanja na romskom jeziku i jačajući kulturni identitet romske zajednice.
(Telegraf.rs/A. Nedeljković)