Ovo je poslednji dan za meso pred Vaksršnji post: OVE stvari nikako ne treba raditi
Mesne poklade se u Popovom polju nazivaju i Male poklade i kad one prođu Popovčani zaposte i tada se ne jede meso do Vaskrsa
Danas je poslednji dan kada se može jesti mesto pred Vaskršnji post, jer već sutra počinje siropusna nedelja, kada se meso više ne koristi u ishrani već samo beli mrs. Današnji dan se naziva i "Mesne poklade", jer pada u Mesopusnoj nedelji.
Pretposlednja, pripremna, sedmica pred Vaskršnji post, kako piše crkveni kalendar, naziva se Mesopusna nedelja u toku koje je dozvoljena upotreba mesa. Završava se Mesnim pokladama, iza koje dolazi Siropusna nedeljea.
U Mesopusnoj nedelji, Crkva se seća Strašnog Suda i toga dana se u hramovima čita Hristovo kazivanje o Poslednjem Sudu. Ova nedelja se sa pomenutom uspomenom slavila još u VI veku, o čemu nam svedoči kondak koji je napisao Sv. Roman Melod.
Ova sedmica se naziva i Zadušna nedelja, jer su u subotu te sedmice uvek zadušnice. Na Kosovu je još zovu i Osovita nedelja. U timočkim selima se naziva Uršna nedelja, kod Crnogoraca se naziva Debela nedelja i Redovna nedelja. U centralnoj Srbiji se naziva Šarena nedelja.
U ovu nedelju se ne prave svadbe, veridbe, kumstva, pobratimstva, ne uzimaju se pozajmice, niti se daje na zajam, ne gradi se kuća, niti nešto oko kuće. U sremu se u tu nedelju kolju svinje i priređuju gozbe, jer je to vreme pred Mesne poklade.
Mesne poklade se u Popovom polju nazivaju i Male poklade i kad one prođu Popovčani zaposte i tada se ne jede meso do Vaskrsa.
U Hercegovini se u večerima poklada sakupljaju prijatelji, rođaci i susedi po guvnima i zabavljaju uz šalu i razne igrarije, a kad počne da pada mrak pale veliku vatru i sede do ponoći. Za poklade se obično sprema bogata trpeza i pozivaju siromašniji susedi i prijatelji da se i oni dobro omrse u zajedničkom obedovanju.
U većini krajeva, u toku dana ili večeri mlađi svet vodi glavnu reč; zbija razne šale po selu ili odlaze na neka poznata mesta u okolini gde se zabavljaju. Raznorazne igre pod maskama tzv. "mačkare" izvodile su se u okolini Bileća i Gacka.
Maskirana mladež u Popovom polju ide od kuće do kuće i zbija razne pošalice na opšte veselje ukućana i zbog toga dobija ćar; razne sitne poklone u jelu i piću koje posle zajedno pojedu i popiju. Ozbiljniji muškarci domaćini i stariji ljudi sede okupljeni kod jednog domaćina i časte se do ponoći.
(Telegraf.rs)