5 automobila privremeno oduzeto za samo sedam dana: Šta donose nove izmene Zakona o bezbednosti saobraćaja

M. L.
Vreme čitanja: oko 8 min.

Angažuje se služba i vozilo se odvozi, a MUP je odgovaran za čuvanje tog vozila

Foto: Milena Đorđević

U skladu s novim saobraćajnim propisima, predviđeno je strože kažnjavanje, uključujući i oduzimanje vozila onima koji se ne pridržavaju pravila. Kada i pod kojim okolnostima policija može da oduzme automobil? Koliko je vozila do sada već oduzeto? U emisiji 'Uranak' na televiziji K1, razgovaramo sa pukovnikom iz Uprave saobraćajne policije Vladanom Nikolićem, Mirkom Kokovićem iz Agencije za bezbednost u saobraćaju i Milanom Božovićem, stručnjakom za bezbednost saobraćaja.

Nakon što je izvršio težak saobraćajni prekršaj i odbio da se alkotestira, policija u Leskovcu je u petak 23. februara privremeno oduzela vozilo "folksvagen pasat" kojim je upravljao 61-godišnjak. Vladan Nikolić objašnjava i na koji način su se stekli uslovi za ovakvu meru:

- Stekli su se uslovi koji su zakonom propisani. Mi smo sa primenom zakona započeli u četvrtak 22. februara, jer tek nakon donošenja podzakonskog akta kojim se reguliše kontrola i regulisanje saobraćaja je primena te mere, privremeno oduzimanje vozila postala i moguća. U konkretnom slučaju smo imali odbijanje učesnika saobraćaja da se podvrgne alkotestiranju, i uz činjenicu da je on dva puta osuđivan za teške prekršaje u oblasti saobraćaja, konkretno su bili u pitanju, takođe odbijanje i nasilnička vožnja, to su bili uslovi koji su zakonski i mi smo primenili zakonsku meru - kaže Vladan Nikolić i objašnjava proceduru nakon privremenog oduzimanja vozila:

- Angažuje se služba i vozilo se odvozi, MUP je odgovaran za čuvanje tog vozila, odvozi se na za to propisano mesto. Prilikom oduzimanja vozila se popisuje stanje tog vozila, fotografiše se spolja i unutra, konstatuje se da li je imalo neka oštećenja, da li ima nekih vrednosti u njemu. Preduzimaju se sve mere, kako taj građanin ne bi bio oštećen. Taj automobil se čuva sve do okončanja tog postupka.

Vladan Nikolić objašnjava i zbog čega je najbolje da saobraćajnom policajcu kada vas zaustavi kažete da ste pili alkohol:

- Kada vam policijski službenik priđe i pita vas da li ste konzumirali alkohol, vi ste već u proceduri alkotestiranja. Neki od učesnika misle da će to izbeći, pa kažu da nisu konzumirali, ali vi ste već u proceduri testiranja. Kada bi odgovorili da ste konzumirali alkohol, sledeće pitanje bi bilo kada ste poslednji put konzumirali, i to je pitanje koje ima svoju svrhu. Ukoliko je konzumiran alkohol u periodu kraćem od 15 minuta, tada merenje može pokazati i nerealne rezultate. Onda se čeka da istekne tih 15 minuta, jer se u tom slučaju te alkoholne pare isčiste, i tada se dobija adekvatan rezultat merenja - dodaje.

Deset hiljada vozača je pred oduzimanjem dozvole.

- Od tih deset hiljada vozača koji sada imaju pravosnažne osude, imamo vozače koji su ostali bez vozačke dozvole i najveći broj njih poštuje to. Dok sa druge strane, imamo jedan mali broj ljudi, da i pored toga što ga je zakon proglasio nesavesnim vozačem, oduzeo mu dozvolu i zaprećeno mu je sa vrlo visokim kaznama, ipak sedne za volan. Očekujem da će se to promeniti u narednom periodu, jer mi smo podigli izvesnost toga, da će počinjeni prekršaj, biti otkriven.

U proteklih sedam dana, čak više od osamdeset posto vozača autobusa i teretnih vozila je napravilo prekršaj

- Sprovedena je akcija pojačane kontrole. Uglavnom se radi o nepoštovanju zakona o radnim vremenima tih vozača, jer imaju određene propisa upravljanjem vozila i to je nešto što smo na izvestan način mogli da očekujemo, ali ono što nismo očekivali je to, da je među njima bilo i ljudi koji su upravljali pod dejstvom alkohola. To je baš zabrinjavajuće. Teraju nas da se zamislimo kao društvo u kakve situacije nam se događaju.

Vozači često se na društvenim mrežama hvale nesavesnom vožnjom, Vladan Nikolić kaže da se ti slučajevi vrlo efikasno rešavaju:

- Nosimo se na taj način da za svaki takav konkretan slučaj, probamo da otkrijemo sve elemente prekršaja; ko je upravljao, kada i gde i da ih procesuiramo. To radimo poprilično efikasno, a ono što planiramo je da u narednom periodu izmenimo regulativu i da takav počinilac ne odgovara samo za takav prekršaj, nego da odgovara i za novi prekršaj koji ćemo predložiti, a to je propagiranje nebezbednog ponašanja - dodaje pukovnik i objašnjava da li za vozače početnike ima određena kubikaža vozila kojim može da upravlja:

- Zakonom je propisano koje probne vozačke dozvole može da dobije. Kada su u pitanju putnička vozila u pitanju, imamo ograničenje snage motora od 80kilovata i to traje sve do isteka probne vozačke dozvole - kaže Vladan Nikolić u emisiji "Uranak" na televiziji K1 i otkriva koliko im znače kamere na putevima:

- Kamere nam puno znače. Otkrili smo pola miliona prekršaja prekoračenja brzine. Kamere nam znače dvojako, pokrivamo sve veći broj lokacija na kojima kontrolišemo na taj način saobraćaj i to je verodostojna isprava za dokazivanje prekršaja i nema nikakve sumnje kako će proći na sudu.

Mirko Koković iz Agencije za bezbednost kaže da je od stupanja Pravilnika na snagu oduzeto pet automobila:

- Kada smo imali sam nacrt, dok je zakon još bio u izradi, zahvaljujući medijima to je imalo veliki uticaj na saobraćajnu kulturu, broj saobraćajnih nezgoda, povređenih. Međutim, kod nas sve to ima smisla određeni vremenski period i onda nastavljamo po starom. Ovo je jedna od najvažnijih izmena i dopuna Zakona o bezbednosti saobraćaja, radi se o jednoj o najvažnijih novina u dužem vremenskom periodu, jer od ove mere očekujemo veliko poboljšanje kada je bezbednost saobraćaja u pitanju. Međutim, ono što nas je iznenadilo je to, da nismo očekivali veliki broj primene ove mere, iz razloga što su vrlo strogo propisani uslovi da bi se nekome privremeno oduzelo vozilo. Pravilnik je usvojen 22. februara, a mi već imamo pet privremeno oduzetih vozila. To znači da se svakog dana oduzme jedno vozilo. To je malo zabrinjavajuće. Takođe, kada pogledamo statistiku, samo u januaru imali smo 42 smrtno stradala lica, dok je u februalo stradalo 26. Svakoga dana jedno lice smrtno strada, a u januaru taj prosek na dnevnom nivou je iznosio prosek mnogo iznad uspostavljenog - kaže i dodaje:

- Naš zakon je propisao da ako imate u poslednje dve godine pravosnažnu presudu, nakon toga vam se oduzima vozilo. U Australiji umesto dve godine oni su propisali deset godina. Deset godina vas drži u neizvesnosti da zbog najbanalnijeg prekršaja mogu da vam oduzmu vozilo. U izradi je, u saradnji sa MUP-om, potpuno nov Zakon o bezbednosti saobraćaja, tako da možemo očekivati pooštravanje."

Na pitanje, da li su vozači trotineta ozbiljno shvatili zakone izmene o saobraćaju i da li su počeli da dolaze po nalepnice, Koković kaže:

- Nalepnica znači da on ispunjava uslove propisane Zakonom o bezbednosti saobraćaja. Svako to vozilo biće ispitano i dobiće nalepnicu ukoliko ispunjava te uslove, a to je da zakonom propisana brzina 25km/h, da ima određenu težinu vozila i da je maksimalna snaga 600 vati. Očekujemo da ćemo urediti taj sistem i učešće samih trotineta u saobraćaju i da neće uticati na bezbednost.

Milan Božović, stručnjak za bezbednost saobraćaj kaže da je znatno smanjen broj poginulih lica u saobraćaju:

- Rad saobraćajne policije i medija do 2009. uspeo je drastično da smanji broj poginulih lica. To je sa 1.240 sišlo na nekih 840. Tada su se povećale kazne nekoliko puta, mediji su pozivali i radili kampanje, paralelno sa radom policije i to je dalo određene rezultate. Iste godine smo imali usvajanje novog Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima, koji nije menjan 30 godina. Došli su novi alati, mere, novi način organizacije upravljanja, pa smo pali na 500 poginulih. Taj broj oko 500 poginulih godišnje, drže za sada isključivo rad policije, rad Agencije za bezbednost saobraćaja i rad medija i u jednoj meri rad upravljača puta, pa su se očistile veliki broj crnih tačaka. Ono što nama nedostaje u sistemu bezbednosti saobraćaja, vezano za upravljanje i promenu ponašanja, jeste saobraćajno obrazovanje i vaspitanje. Ukoliko bi se to u narednom periodu uspostavilo, sa decom bi se radilo na način da od 16 godine već imaju ispravne stavove o bezbednosti saobraćaja. To bi dodatno ili trajno moglo da reši određene probleme - kaže stručnjak za bezbednost i objašnjava izjavu pojedinih učesnika u saobraćaju, da bi mnogo bolje prošli u pojedinim situacijama da nisu bili vezani:

- Bavim se veštačenjima od 2006. godine. i za svojih 18 godina, takve slučajeve nisam video. Nije mi jasno to pojašnjenje. Ljudi će uvek tražiti razlog da se ne vežu, tražiće razloge da bolje voze kad su pod uticajem alkohola, nego kada su trezni, ali ovo su principi generalne prevencije. Možda ima pojedinačnih slučajeva koji su izuzetno retki, kada taj pojas nije pomogao, ali ako imamo varijantu da je spasao ogroman broj života, a da nije spasao jedan, onda se nećemo upravljati prema rezultatu tog jednog života", objašnjava Koković i opisuje situaciju kada ljudi upadnu u jezero - kaže Božović i dodaje:

- Imao sam prilike da učestvujem u saobraćajnim nezgodama i nakon toga potpuno drugačije shvatam iskaze učesnika saobraćajne nezgode i potpuno drugačije shvatam i principe prevencije. Imate jako kratko vreme, koje je sekund ili dva. Vaše reagovanje nogom je 0,8 sekundi. Reagovanje rukom je do 0,4 sekunde i to je refleksno reagovanje. U momentu kada upadnete u vodu, taj auto neće tonuti 20 minuta, pa da imate vremena. Brzo tone, bićete u šoku, voda će da krene ka vama. Da li ćete vi u tom trenutku uspeti da otvorite vrata i, ako ih otvorite, na koju stranu ćete izaći? Da li ćete plivati na dole ili na gore, kako ćete znati kuda da plivate? Potpuno je jedno filmsko objašnjenje zbog kojeg neko ne želi da veže pojas, pa onda se spašavamo nevezivanjem da bismo mogli da plivamo. Upadanje u vodu traje 0,2 sekunde - zaključio je Milan Božović u emisiji "Uranak" na televiziji K1.

(Telegraf.rs)