Objavljeni rezultati Srbije sa najnovijeg PISA testiranja đaka

M. L.
Vreme čitanja: oko 3 min.

Srbija se i dalje nalazi ispod proseka zemalja članica Organizacije za ekonomsku saradnju i razvoj (OECD)

Foto: Shutterstock

Rezultati najnovijeg PISA testiranja koje proverava matematičku, čitalačku i naučnu pismenost đaka, objavljeni su, a Srbija se i dalje nalazi ispod proseka zemalja članica Organizacije za ekonomsku saradnju i razvoj (OECD), koja ga i sprovodi.

Prema rezultatima koje je OECD objavio, učenici u Srbiji ostvarili su 440 poena u čitalačkoj pismenosti, 440 u matematičkoj i 447 u naučnoj.

Prosek zemalja OECD je 472.

Australija, Japan, Koreja, Singapur i Švajcarska su zadržali ili dodatno podigli već visok nivo učenika sa ocenama u rasponu od 487 do 575 poena (prosek OECD-a 472). Ovi sistemi su pokazali zajednički karakteristike koje uključuju kraće zatvaranje škola (na kraće vremenske periode se zatvaraju), manje prepreka za učenje na daljinu i kontinuirani rad nastavnika i roditelja i njihovu podršku, koja može dodatno ponuditi uvid u rešavanje budućih kriza, navodi se na sajtu www.oecd-ilibrary.org.

U odnosu na region, ispred nas po rezultatima je Hrvatska, dok su iza Bugarska, Crna Gora, Rumunija.

Iz Srbije učestvovalo je 6.413 petnaestogodišnjih učenika iz 183 škola i rešavalo testove čitalačke, matematičke i naučne pismenosti i kreativnog mišljenja, a sada su dostupni rezultati za kognitivne domene, dok će rezultati iz kreativnog mišljenja biti poznati na proleće 2024. godine, navodi Tanjug.

Prosečno postignuće naših đaka iz matematike i čitanja je 440, a iz nauke 447, navodi se u zvaničnom dokumentu PISA istraživanja za 2022. godinu. Prosečno postignuće srpskih đaka u matematičkim performansama iznosi 440, što je prema istraživanju OECD ispod proseka. Kada je reč o polnoj strukturi, rezultat dečaka u matematičkim performansama iznosi 445, a devojčica 434.

Prosek srpskih đaka za performanse u čitanju je takođe 440, a kada je reč o polnoj strukturi, dečaci su ostvarili rezultat 428, dok je rezultat devojčica 453. Za performanse iz nauke, prosek srpskih đaka iznosi 447, a postignuti rezultati između dečaka i devojčica se ne razlikuju mnogo, te je za dečake taj rezultat 446, dok je za devojčice 449.

Prosek OECD je 472 iz matematike, 476 iz čitanja i 485 poena iz nauke. Srbija se u čitanju i nauci nalazi na 40. mestu, a u matematici na 42. mestu, što predstavlja napredak u odnosu na 2018. godinu kada se našla na 45. mestu u čitanju, a na 46. mestu u nauci i matematici. Tokom 2022. godine dok su se zemlje još suočavale sa dugotrajnim posledicama pandemije kovida-19, skoro 700.000 učenika iz 81 zemlje članice OECD i partnerskih ekonomija, predstavljajući 29 miliona širom sveta, preuzele su PISA test, navodi se u dokumentu.

PISA je najveće međunarodno testiranje u oblasti obrazovanja, na kojem je ove godine učestvovalo 690.000 petnaestogodišnjaka iz celog sveta. Od 2000. godine, kada je OECD pokrenuo program, u PISA istraživanju je učestvovalo više od 80 zemalja i regija. PISA istražuje da li učenici znaju u stvarnom životu da primene ono što su naučili u školi.

Testiraju se čitanje, matematika i nauka, ali i inovativne oblasti, kao što je timsko rešavanje problema. Broj zemalja koje učestvuju u PISA testiranju je u porastu.

U 2000. godini učestvovale su 32 zemlje, a 2018. godine 79 zemalja i regija. Navodi se i da je cilj istraživanja ojačavanje uloge obrazovanja u osnaživanju mladih ljudi za uspeh i obezbeđivanju jednakosti zasnovane na zaslugama. Ovi najnoviji rezultati PISA pokazuju da obrazovni sistemi mogu da obezbede i visokokvalitetne i pravedne instrukcije kao i mogućnosti učenja za sve, ali i da mogu da podrže akademsku izvrsnost ne na račun dobrobiti učenika, već kroz dobrobit učenika, navodi se u dokumentu OECD-a.

(Telegraf.rs)