Milošu ni mina ne može ništa: Spreman za sve manevre i terene, jedan epitet posebno opravdava

Vreme čitanja: oko 4 min.

Vozači odnosno operateri koji rade na ovim vozilima, za rukovanje i osnovno održavanje morali su da zavrže vrlo specifične obuke

Testiran je rigorozno. Ima izuzetne manevarske sposobnosti, balističku zaštitu, otporan je na mine i s pravom opravdava epitet ponosa domaće odbrambene industrije. S ponosom ga koriste i jedinice Vojske Srbije, čiju je operativnu sposobnost značajno podigao Miloš - vozilo borbeno oklopno terensko sa formulom pogona 4 x4.

Predstavlja jedno od najsavremenijih sredstava koji su uvedeni u jedinice Vojske Srbije.

Tehničke karakteristike su impozantne, što se da videti i iz priloženog primerka u koji gledamo. U drugom, nedaleko od nas već se odvija akcija. Posada Miloša i tima za specijalne operacije spremna za pokret i upad u zgradu.

Pomoću merdevina i šok bombe, tim upada u zgradu kroz bočni prozor i kontroliše taj deo zgrade. Sa druge strane, petorica pripadnika 72. brigade za specijalne operacije Vojske Srbije kontroliše ulaz u zgradu.

- Dužine je 5 metara i 70 centimetara, širine 2 metra i 50 centimetara, a visina sa daljinski upravljivom stanicom je 3 metra i 40 centimetara. Vozilo može da savladava brzine do 110 kilometara na čas, a u nešto kompleksnijim manevarskim uslovima 30 do 40 kilometara na čas - priča za Telegraf.rs pripadnik 72. brigade za specijalne operacije Vojske Srbije.

U vozilo staje posada od 8 članova a to su vozač, komandir, operater, vezista i četiri protivterorista. Težina praznog vozila je 12, 8 tona, a maksimalna težina do 14 tona.

- Zahvaljujući njegovim tehničkim performansama vozilo ima izuzetne manevarske sposobnosti zahvaljujući tom nezavisnom sistemu oslanjanja i formuli pogona 4 x 4 i klirensu od 0,41 metar. Vozilo savladava najrazličitije terenske uslove. Tako može da savlada rov dubine 0,8 metara, vodenu prepreku 0,9 metara kao i vertikalne prepreke visine do 0,5 metara - govori naš sagovornik.

Upotreba ovog vozila je višenamenska i koristi se za različite zadatke, za izviđačke i vojno policijske patrole, za prevoženje i vatrenu podršku jedinica za specijalne operacije, kontrolu granica, teritorija, komandno je vozilo za protivterorističku i protiv pobunjeničku borbu, a u izradi je čak i sanitetska verzija ovog vozila.

- Uvođenjem ovog sredstva u jedinice Vojske Srbije koje su korisnici, značajno je podignuta operativna sposobnost tih jedinica a samom korisniku odnosno posadama, stepen lične bezbednosti i sigurnosti je povećan na znatno viši nivo - kaže ovaj pripadnik 72. brigade za specijalne operacije Vojske Srbije.

Miloš je sa prednje strane zaštićen nivoom balističke zaštite 3, a to znači da štiti od zrna koje ide brzinom 690 metara u sekundi.

- Sa ostalih strana nivo balističke zaštite je 2, štiti od kalibara 7,62 milimetara puta 32, što znači da štiti od zrna koji idu brzinom od 960 metara u sekundi. Balistička zaštita je modularnog tipa što znači da se u svakom trenutku balističke ploče mogu zameniti u slučaju potrebe drugima. To je naročito bitno u slučaju oštećenja ploča u toku izvođenja dejstava kada se oštećenja ploča na vrlo lak i jednostavan način menja drugom. Točkovi su opremljeni ranflet pneumaticima, što omogućava nastavak kretanja vozila i nakon oštećenja, pa do 50 kilometara na sat može da se vozi do najbliže servisne stanice - kaže sagovornik Telegrafa.rs.

I, ne samo to. Miloš je imun i na mine, zahvaljujući protivminskoj zaštitu sa donje strane vozila, a poseduje i balističke prozore.

- Sa zadnje strane u iskrcnom delu poseduje i pet puškarnica, koje su namenjene za odbranu od zasednih dejstava. Puškarnice su postavljene odmah uz okna prozora sa bočnih strana a jedna puškarnica je sa zadnje strane na desantnim vratima. Moram da vam kažem da je testiran rigorozno.  Prošao je silne kvalitativne testove, nakon toga i mi možemo da potvrdimo da sa pravom opravdava epitet ponosa domaće odbrambene industrije - objašnjava pripadnik Vojske Srbije.

Za podršku timova u izvršavanju namenskih zadataka, vozilo je opremljeno daljinski upravljivom borbenom stanicom - DUPS. Njome se upravlja iz kabine vozila a njome rukuje i upravlja operater na komande komandira posade.

- Upravljanje DUPS-om je elektronski, putem džojstika i softvera na računaru koji je povezani sa samom stanicom. DUPS je opremljen mitraljezom 12, 7 milimetara. Mogućnost kretanja po elevaciji je od minus 7 do plus 50 stepeni, brzina gađanja je do 600 metara u minuti a maksimalni domet gađanja na ciljeve u vazduhu je 1.500 metara dok je na ciljeve na kopnu do 2000 metara. Efektivna mogućnost gađanja ciljeva danju je do 1300 metara a noću do 1.000 metara - objašnjava sagovornik Telegrafa.rs.

Ovo vozilo je u jedinice Vojske Srbije stiglo zahvaljujući saradnji sa preduzećem Jugoimport SDPR, sa kojim je sklopljen niz ugovora o nabavci odnosno isporuci ovih vozila.

- U našu jedinicu, u kojoj se sada nalazimo, prvi kontingent stigao je 2021. godine, i od tada je u intenzivnom periodu obuke i upotrebe pokazao izuzetne karakteristike u različitim vremenskim i zemljišnim uslovima. Vozači odnosno operateri koji rade na ovim vozilima, za rukovanje i osnovno održavanje morali su da zavrže vrlo specifične obuke, i nakon toga su i sertifikovani od strane ovlašćenih instanci kao što je Jugoimport SDPR. Instruktori iz tog preduzeća su svakodnevno bili u procesu obuke sa ljudima iz Vojske Srbije.

Brojno stanje Miloša, koje trenutno poseduje Vojska Srbije nije konačno.

- Konstantno je u toku proces proizvodne, a imajući u vidu izuzetne performanse koje je vozilo pokazalo tokom dosadašnjeg iskustva, u planu je konstantno opremanje Vojske Srbije ovim sredstvima, kao i izvoz na inostrano tržište.

(Telegraf.rs)