Nacionalne čitanke u Srbiji od školske 2024/25. godine: Ovako će biti raspoređene po razredima

Vreme čitanja: oko 2 min.

Postojaće četiri čitanke – za prva dva razreda, treći i četvrti, od petog do osmog i jedna za srednje škole

Foto: Shutterstock

Ministarka prosvete Slavica Đukić Dejanović izjavila je danas, obrazlažući set zakona iz oblasti obrazovanja u Skupštini Srbije, da se predloženim izmenama vraća poštovanje u škole i nastavnike, kao i da su one važne da bi škole još više učestvovale u vaspitanju dece.

Govoreći o predlogu da se u osnovno obrazovanje uvede više nacionalnog sadržaja i uvođenju nacionalne čitanke, kazala je da Ministarstvo podržava tu inicijativu i da je ideja nacionalnih čitanki „podrška razvijanju ličnog i nacionalnog identiteta, razvijanju svesti i osećanja pripadnosti u Srbiji, poštovanja i negovanja srpskog jezika, maternjeg jezika, tradicije i kulture srpskog naroda i nacionalnih manjina, kao i razvijanja interkulturalnosti“.

Dodala je da očekuje da će upotreba nacionalnih čitanki započeti školske 2024/25. godine i da će postojati četiri čitanke – za prva dva razreda, treći i četvrti, od petog do osmog i jedna za srednje škole.

Ministarka je navela i da je potrebno sprovesti dodatne poslove u narednom periodu kako se došlo do sprovođenja državne mature u punom kapacitetu, dodajući da predstoji jačanje kapaciteta Centra za ispite, dok visokoškolske ustanove treba da se izjasne oko vrednovanja ispita i kriterijuma na osnovu kojih se obavlja klasifikacija kandidata prilikom upisa na studije.

"Mi smo predložili da se rok početka sprovođenja državne mature pomeri za školsku 2025/26. godinu", rekla je Đukić Dejanović, prenosi ucentar.rs.

Ona je navela da je Ministarstvo i pre majske tragedije započelo rad na pronalasku boljih rešenja i zajedničkih aktivnosti da bi se unapredila prevencija nasilja, pojačale vrednosti tolerancije, poštovanja, drugarstva, a samo nasilje smanjilo.

Prema njenim rečima, osnove za dostizanje takvog cilja su izmene zakona o osnovnom sistemu obrazovanja i vaspitanja, gde su nastojali da ojačaju vaspitnu funkciju obrazovno-vaspitnih institucija, odnosno učine efikasnijim postupanje u slučaju nasilja.

"Tu najviše mislim na promenu vrednovanja vladanja učenika, koje umesto dosadašnjeg rešenja od šestog razreda, sada počinje sa ocenama od drugog razreda osnovnog obrazovanja, pa sve do kraja srednjeg obrazovanja. Brojčano će se ocenjivati u toku i na kraju prvog i drugog polugodišta, a uticaće i na opšti uspeh", rekla je ona.

Ministarka je navela i da se pojačava vaspitni rad sa učenikom koji vrši povredu pravila ponašanja, koji će obuhvatiti i društveno korisni, odnosno humanitarni rad, kao i da će odeljenski starešina voditi posebnu pedagošku evidenciju o pojačanom vaspitnom radu.

Dodala je i da je zakonom predloženo ispisivanje učenika srednje škole ukoliko se protiv njega vodi vaspitno-disciplinski postupak sve dok on ne bude okončan.

Đukić Dejanović je navela i da su povećane kazne za odbijanje roditelja da sarađuju sa školom, ili za eventualno vređanje ugleda, časti i dostojanstva nastavnika.

Ona je dodala i da nema dovoljnog broja psihologa i pedagoga, kao i da je odluka Ministarstva da taj broj poveća i pojača podršku učenicima i zaposlenima, posebno u osetljivim pozicijama tranzicije iz četvrtog u peti razred, ili iz osnovne u srednju školu.

Zakonom će biti propisana obaveza škole da propiše način upotrebe mobilnog telefona, prema smernicama Zavoda za vrednovanje kvaliteta obrazovanja i vaspitanja.

(Telegraf.rs)