Smanjena starosna granica za dve kategorije vozača
Transportna privreda je 2015. godine pokretala proces izmene sistema edukacije i obrazovanja profesionalnih vozača
Na tržištu rada u Srbiji, ali i zemljama u regionu, vlada nedostatak vozača kamiona i autobusa i pored toga što plata dostiže 2.500 evra. Nije retkost videti da autobus u Srbiji vozi neko iz Indije, Bangladeša, Turske ili Rusije. Novim izmenama i dopunama Zakona o bezbednosti u saobraćaju granica za dobijanje dozvole za C i D kategoriju, za volanom autobusa će moći da se nađe vozač sa 21 godinom, dok će kamionom moći da upravljaju osamnaestogodišnjaci.
O izmenama do kojih je došlo s ciljem da se tržište rada obogati ljudima ovih kvalifikacija, da li je to bezbedno i da li će se rešiti problemi sa kojima se suočavamo ovog jutra govorili su u emisiji „Uranak“ Goran Kojadinović iz Privredne komore Auto škola Srbije, generalni direktor „Srbijatransrporta“ Goran Aleksić i Slobodan Karličić, načelnik sektora za vozače u Agenciji za bezbednost u saobraćaju.
- Procene su da nam u Republici Srbiji nedostaje 10 do 12 hiljada profesionalnih vozača. Merama koje smo doneli ćemo u određenom vremenskom periodu nadoknaditi broj koji nam je potreban. Predviđamo da ćemo u narednih pet godina uspeti da imamo dovoljan broj vozača u Srbiji. Postoji jasna Strategija o bezbednosti u Saobraćaju u okviru koje se rešavaju nedostaci i vozača. Izmenama i dopunama Zakona o bezbednosti saobraćaja smo smanjenjem starosnih granica pokušaćemo da nađemo do novih kandidata za profesionalne vozače i njima sutra omogućiti da voze autobuse i kamione. Najveći broj nedostatka profesionalnih vozača je vozača kamiona zato što je veći broj potrebe za ovim vozačima, i nešto je manji broj nedostatka autobusa – rekao je Slobodan Karličić.
Transportna privreda je 2015. godine pokretala proces izmene sistema edukacije i obrazovanja profesionalnih vozača, a 2019. godine je Agencija za bezbednost uvela stručnu profesionalnu kompetenciju i do danas se taj sistem obrarovanja dobro razvio.
- Ovo snižavanje starosne granice za vozače autobusa i kamiona je uslovno, odnosno ne odnosi na sve, već samo na one koji pohađaju i završe stručnu profesionalnu kompetenciju. Tek tada će dobiti vozačku dozvolu. To podrazumeva izuzetno kvalitetnu obuku koja traje 140 časova, koja zajedno sa auto školom ima više od 25 časova praktične obuke i podrazumeva izuzetno kvalitetnu edukaciju. Nama je od velike važnosti izuzetno dobra obuka i stručnost ljudi koji se bave tim poslom. Ono što je sigurno važno je da posle stupanja Zakona na snagu, da evaluiramo
sistem obuke, obrazovanja i edukacije profesionalnih vozača, kako u srednjim školama, auto školama i centrima za stručnu i profesionalnu kompetenciju. Naša je odgovornost da putnik kada hoće da uđe u autobus bude bezbedan i siguran. I da podignemo nivo bezbednosti u saobraćaju – rekao je Goran Aleksić.
Odliv profesionalnih vozača
- Imali smo situaciju da nam je vojska do 2009. produkovala vozače. Posle toga, kada je prestala obuka u Vojsci, mi imamo kontinuirano povećanje problema nedostatka vozača jer nisu ulazili novi ljudi u sistem. Od 2015. godine, Nemačka kojoj nedostaje jako puno vozača, dolazi u situaciju da otvara mogućnosti i sve više vozača odlazi. Naša privreda se istovremeno razvija i naši zahtevi i potrebe u transportu rastu. Stanovništvo se smanjuje i odliv postoji. Zbog velikih komunalnih troškova i troškova života u Nemačkoj, gde neko ima platu i 2.500 evra, a ima jako velike troškove. S druge strane u Srbiji rastu zarade. Sad je smanjen taj odliv i trebaju nam novi vozači kojima ćemo pokriti nedostatak koji smo imali u prethodnom periodu – rekao je Aleksić.
Država je morala da reaguje
- Ovo je praktično bilo gašenje požara, koje je država morala da uradi. Odvažno je bilo smanjenje starosne granice. Što se tiče stava Komore, mi shvatamo svoju ulogu u ovom sistemu u narednom periodu. Mi moramo delovati prilično sinhornizovano i na tom planu moramo praviti akcije, da taj interesent, vozač, taj kandidat, da ga tako nazovemo, ako se opredeli da uđe u ovu profesiju, mora mu taj put biti jasan – šta je njegova obaveza, šta treba da očekuje u auto školi. Mi dobijamo vozače koji dobijaju mogućnost da sa 18 godina i bez iskustva dođe kod nas na profesionalnu obuku i da ga uputimo na radno mesto vozača C kategorije – istakao je Goran Kojadinović iz Privredne komore Auto škola Srbije.
Vozači će biti kontrolisani
- U vozilu se nalazi takograf koji evidentira brzine, koji evidentira sve aspekte njegovog rada, to nije putničko vozilo njegovog tate, ili neko kojim on može noću da se vraća sa žurke i da divlja. Uvedeno je ograničenje zato što se mladi noću bahate. Ovde su ograničenja veća – rekao je Goran Aleksić.
Dobrom obukom do sigurnih i kompetentnih vozača autobusa i kamiona
- Mi smo gledali dobre primere prakse. Pored toga što vozači sa B kategorijm ne smeju odmah u saobraćaj da voze kamion. Program koji smo imali u srednjim školama smo prosledili centrima koji će vršiti obuku. Oni će imati 130 časova teorije i najmanje 10 časova prakse, dok god ne procene da oni bezbedno upravljaju vozilom. Tu problematiku probne vozačke dozvole ćemo kroz auto škole, centre za obuku profesionalnih vozača rešiti i dobićemo dobre vozače koji će bezbedno upravljati vozilima - objasnio je Karličić, načelnik sektora za vozače u Agenciji za bezbednost u saobraćaju.
Kvalitetnom obukom do dobrih vozača
- Lavovski deo posla će pastu na auto škole. Sticanje vozačke dozvole kao sertifikata ostvaruju kroz našu edukaciju. Ove kompetencije koje stiču su izuzetno važne i neizostavne. Mi vozače šaljemo u javni saobraćaj. Mi ćemo zavrnuti rukave i truditi se da najbolje moguće obučimo naše kandidate da budu pripremljeni za vožnju. U medijima se govorilo dosta o povećanju cene obuke za vozače. Cena za B kategoriju je između 70 i 100 hiljada, za C kategoriju je cena oko 120 hiljada, za D je uslov da imate prethodne kategorije, a cena je od 70 do 100 hiljada – rekao je Goran Kojadinović.
(Telegraf.rs)