Ko odgovara ukoliko dođe do tragedije pri vožnji u kontrasmeru? Ako nema znaka, vozač nije kriv
Vozač koji uđe u kontrasmer gde saobraćajnom signalizacijom nije naznačeno da će to učiniti, ne može krivično da odgovara čak ni ako dođe do smrtnog slučaja
U poslednje vreme, na putevima u Srbiji je česta pojava je vožnja u kontrasmeru. To se nastavilo i nakon velike tragedije letos na auto-putu "Miloš Veliki" gde je iz ovog razloga Dejan Jevremov (51) izgubio život, pa vesti o ovakvim vožnjama ispunjavaju medijski i prostor na društvenim mrežama. Postavlja se pitanje - ko će u slučaju tragedije odgovarati?
O tome smo razgovarali sa direktorom Komiteta za bezbednost saobraćaja Damirom Okanovićem, koji nam je najpre naveo jedan primer, i to iz centra Beograda, gde saobraćajnom signalizacijom nije naznačeno da vozači skreću u jednosmernu ulicu, te da može doći do ozbiljne nesreće.
Kako je već objasnio za Telegraf.rs, vozač koji uđe u kontrasmer gde saobraćajnom signalizacijom nije naznačeno da će to učiniti, ne može krivično da odgovara čak ni ako dođe do smrtnog slučaja.
- Ukoliko bi ovde neko vozilo greškom skrenulo desno u zabranjen smer i došlo do sudara postavlja se pitanje da li bi vozač koji je skrenuo u jednosmernu ulicu mogao da odgovara ako nije imao saznanje o tome da je u pitanju jednosmerna ulica. Svakako da ne. Odgovoran bi bio onaj ko je zadužen za održavanje puta i saobraćajnu signalizaciju - navodi Damir oslanjajući se na primer ugla Brankove i Pop Lukine ulice gde nigde nije naznačeno da je skretanje u "uličnu saobraćajnicu" zabranjeno.
Ipak, dodaje da ranije tužioci nisu prepoznavali krivično delo iz člana 295 Nesavestan nadzor nad saobraćajem, ali da se polako ta situacija menja.
- Ako pogledamo ukupan broj saobraćajnih nezgoda gde je put osnovni uzrok saobraćajne nezgode i ukupan broj krivičnih postupaka koji se vode protiv odgovornih lica u Putevima Srbije videćemo jednu veliku nesrazmeru. Mnogo je manje slučajeva gde se vodio krivični postupak protiv upravljača puta u odnosu na stvaran broj nezgoda gde je put zaista uzrokovao saobraćajnu nezgodu. Međutim, stvari se u tužilaštvu polako menjaju. Naši tužioci nisu prepoznavali krivično delo iz člana 295 Nesavestan nadzor nad saobraćajem, smatrali su da ukoliko dođe do saobraćajne nezgode samo vozač može biti odgovoran, pa ako vozač nije odgovoran, nije niko. Međutim, ta praksa se polako menja - pojašnjava naš sagovornik.
On je apelovao i na upravljače puteva da savesno i odgovorno obavljaju svoj posao, jer će u suprotnom krivično odgovarati.
- Naši upravljači puta treba uvek da imaju na umu da ukoliko odgovarajuću saobraćajnicu ne održavaju u propisnom stanju zbog toga mogu krivično odgovarati - zaključio je Okanović.
Ugao ove dve ulice "poziv u smrt"
Naime, kako nam je objasnio, pre nekoliko meseci na uglu Brankove i Pop Lukine ulice, vozač iz Zrenjanina skrenuo je desno i ušao direktno u jednosmernu ulicu. Mnogi bi pomislili da je logično da takvo skretanje nije dozvoljeno, ipak, Okanović tvrdi da je glavni krivac za peh nedostatak saobraćajne signalizacije koja vozače upozorava da će ući u jednosmernu ulicu, te da skretanje nije dozvoljeno. Prolaskom kroz "ulivnu saobraćajnicu" iz Pop Lukine ka Brankovom mostu uverili smo se da nigde ne postoji takav saobraćajni znak. Jedina signalizacija za jednosmerno kretanje nalazi se nakon raskrsnice, a Okanović tvrdi da ni ona nije u potpunosti jasna, jer se na znaku nalaze dve trake, a u stvarnosti ih ima tri.
- Ovih dana vrlo je aktuelno pitanje da li je moguće da neko uđe u soprotan smer auto-puta slučajno. Mi se nalazimo na jednom mestu gde je, s obzirom na stanje saobraćajne signalizacije, potpuno moguće da neko ko ne poznaje ovaj grad uđe u suprotan smer odnosno saobraćajnicu koja je jednosmerna a da pritom nema saznanje o tome. Nalazimo se u Brankovoj ulici, pre samog Brankovog mosta, tu je i saobraćajnica koja je nastavak Pop Lukine, ulivna saobraćajnica iz pravca Zelenog Venca. Vozila koja se kreću Brankovom ulicom u smeru ka Brankovom mostu nisu obaveštena da je zabranjeno da skrenu desno u ulivnu saobraćajnicu. Ne postoji saobraćajni znak obavezno kretanje pravo ili zabrana skretanja desno, niti na kraju postoji znak zabranjen saobraćaj u jednom smeru, a niti duž saobraćajnice postoji znak da se radi o jednosmernoj ulici. Ne samo što neko može iz neznanja da skrene desno, već neko može nasred te saobraćajnice uraditi polukružno i krenuti u zabranjenom smeru - pojašnjava naš sagovornik.
(Telegraf.rs)