U školama se priča o uvođenju predmeta za prevenciju nasilja: Deca preopterećena, prosvetari žele nove mere
Mišljenja prosvetara su podeljena, ali smatraju da nema potrebe uvoditi nove predmete
Nakon tragedije u OŠ "Vladislav Ribnikar" u Srbiji se pokrenula tema o uvođenju novog predmeta koji bi služio za vaspitavanje dece i suzbijanje nasilja. Prvi su predlog dali učenici Prve beogradske gimnazije. Ipak, Predsednica Unije sindikata prosvetnih radnika Srbije Jasna Janković za Telegraf.rs kaže da još uvek ne postoji inicijativa za tako nešto.
Uprkos tome, naša sagovornica smatra da je traumatičan događaj na Vračaru znak da nešto mora da se promeni u obrazovanju, kao i da bi trebalo preformulisati postojeće predmete i u toku njih đake informisati i o ovom društvenom problemu.
- Mi inače imamo mnogo predmeta, treba da rasteretimo decu, a ne da naknadno uvodimo nove predmete. Ono za šta se ja zalažem je da u okviru postojevćih predmeta nađemo način da sa đacima razgovaramo i o ovoj temi. U okviru mog predmeta, a to je srpski jezik i književnost, ja sa njima razgovaram o svemu, milim i nemilim stvarima. Drugi predmeti kao što su bilogija, čas razrednog, građansko jesu predmeti koji bi mogli da odgovore jednom delu tih zahteva - napominje Jasna.
Dodaje da je ranije postojao izborni predmet domaćinstvo, koji se bavio osposobljavanjem dece za život. Jedan od njenih predloga jeste da se ovaj predmet vrati u škole, i to kao obavezan izborni predmet.
- Domaćinstvo bi trebalo da bude obavezan izborni predmet poput građanskog i veronauke. U školama se o tome razgovara, ali još nema inicijative. Znam da se na tom predmetu učilo od toga kako uključiti šporet, preko zašivanja dugmeta do običnih životnih stvari koje svi treba da znaju - napominje naša sagovornica.
Ipak, ona objašnjava da prosvetni radnici već desetak godina apeluju na društvo zbog povećanog nasilja i smatra da je za generacije koje su već u sistemu sada kasno.
- Sada malo možemo da uradimo sa ovim generacijama koje su već u sistemu. Ono što možemo je da postanemo svesni nasilja i da radimo na preventivi. Šteta se već nanese, a onda govorimo o kaznama - kaže Jasna.
Kada je reč o pozitivnom primeru preventive nasilja spominje Irsku, u kojoj je rad sa decom krenuo od predškolskog uzrasta. Pre toga, nasilje je bilo svakodnevno i u školi i na ulicama, a deca sa kojom se radilo od ranog detinjstva izrasla su u nenasilnu generaciju.
Jasna se pita i da li treba da sledimo primer Amerike, koja je zbog velikog procenta nasilja u školama uvela redovne uzbune na pucnjave u ovim ustanovama.
- Da li treba da krenemo putem Amerike gde se na elektronskoj tabli pojavi "ovo nije vežba ovo je uzbuna" i tog momenta svi ućute i znaju šta treba da rade. Jedan ide levo, drugi sesno, treći ispod klupe. Odmah se pozivaju brojevi, zaključavaju vrata... Oni su otišli u krajnost - zaključuje ona.
Antić: "Ne" novim predmetima, ali "da" uvođenju mera
Sa njenim stavom oko uvođenja novog predmeta za suzbijanje nasilja slaže se i predsednik Foruma srednjih stručnih škola Milorad Antić koji tvrdi da su deca već preopterećena.
- Mi već imamo 33/34 časa nedeljno, uvođenje novog predmeta značilo bi da ćemo decu opteretiti sve više i više. Morate ukinuti nešto da biste nešto uveli. Da izmšljamo nešto, to je nepromišljeno. Takav predmet može da se provuče kroz čas odeljenske zajednice, pozovete pedagoga da nešto ispriča na tu temu, imate i građansko takođe. To bi moglo da se organizuje jednom mesečno. Ne postoji cilj uvođenja novih predmeta - smatra naš sagovornik.
Ipak, poručuje da postoje druge nastavne i nenastavne metode koje bi pomogle u vaspitanju dece i sprečavanju nasilja. Pored ukidanja mogućnosti da roditelj decvi pravda časove, Antić se zalaže i za posebne autobuske karte za đake.
- Prvo da se vrati moral u škole, ne sme roditelj da zove telefonom razrednog i pravda odsustvo deci, piše na papiru opravdanja i tako dalje. Ne može da se laže, država plaća školu i mora da se dolazi. Opravdanje samo od lekara. Mora da postoji disciplina, ne može da se beži sa časova kad ti nešto ne odgovara. Niko zbog toga nije isključen iz škole, to mora da se promeni. Da dobiju povlasticu samo za stajanje u autobusu. Ti sa 15 godina nema šta da trčiš, da bi se borio za mesto, a da baka i trudnica stoje - precizan je on.
Kaže da bi druge mere mogle da se odnose i na same nastavnike, te da i oni imaju dosta uticaja na đake kada im pod pritiskom ili bez njega poklanjaju ocene.
- Poklanjanje ocena od strane nastavnika je medveđa usluga. Imate trojku, a tražite peticu, to ne može tako. Ako ti se ne sviđa ocena, skupi se komisija i nek te ispitaju, pa da se vidi znanje, a ne da se dobijaju lažne ocene. To znanje ne vredi ništa. Lažne diplome ne treba da postoje, mora da se ispita da li ti imaš znanje ili si ga kupio - navodi on.
Jedna od mera o kojoj je govorio je i ostavka direktora škole, pedagoga i psihologa koja treba da služi kao moralni čin. Naš sagovornik smatra da je dečak K.K. (13) takođe pričao sa psihologom u svojoj školi pre masakra, ali da na njegovo ponašanje niko nije obratio pažnju.
- Kontrola nastavnika i direktora. Njihov rad mora da se ispita, niko nije odredio da direktor škole mora da bude večno na toj poziciji, a da niko drugi nema priliku da ga zameni. Ako grešiš, moraš dati ostavku, to je moralni čin. Direktorka u Ribnikaru nije dala ostavku, i nije joj palo na pamet to. Ista situacija i sa pedagogom i psihologom. Je l mislite da oni nisu znali gde je učenik i šta je planirao? Kao da on nije pričao o tim stvarima, ali niko nije reagovao. Pedagozi i psiholozi moraju jednom mesečno da drže predavanja deci i kontrolišu težinu testova nastavnika - zaključuje Antić za naš portal.
(Telegraf.rs)