Sećate li se Luke, imao je samo 15 godina? Njegovo ime nosi Fondacija osnovana zbog dece stradale u saobraćaju

Vreme čitanja: oko 4 min.

Luka je preminuo nakon 9 dana provedenih u komi, 9. maja prošle godine, a nakon sabraćajne nesreće koja se dogodila na današnji dan

Foto: Shutterstock, Instagram/fondacijalukajovovic3

Na pijaci u Ratkovu, kod Odžaka, danas u 17 časova, biće prezentovana Fondacija "Luka Jovović", koja je osnovana kao podrška roditeljima stradale dece u saobraćaju, koji traže izmenu zakona i rigoroznije kazne.

Fondacija  će danas biti prvi put javno prezentovana, i to na dan kada je prošle godine stradao tinejdžer Luka Jovović, kao motociklista u saobraćaju.

"Pozivaju se svi koji su u mogućnosti da dana 30.4.2023. godine, sa početkom od 17h, dođu na pijacu u Ratkovu, kod Lukinog murala, gde će se održati prvo javno prezentovanje fondacije “Luka Jovović”. Tom prolikom će se sastati i sve porodice čija su deca nevina stradala u saobraćaju. Imamo isti cilj, a to je borba za izmenu zakona o saobraćaju. Tražimo istinu i pravdu za našu decu!, stji u objavi Fondacije na Instragramu.

Luku je udario automobil kojim je upravljala N.A. (22), a nakon toga pobegla. Godinu dana od nesreće niko nije odgovarao, umesto toga porodica nerećnog Luke muku muči sa porodicom devojke koja ga je udarila.

"Ne ustupanjem prava prvenstva prolaza, Luka je lišen života. Zbog nečije bahatosti, nečovečnosti, ubijena je jedna ljudska veličina, jer Luka je bio dete koje je u sebi imalo ogromnog čoveka. Zbog nečijeg iživljavanja i samoživosti, ugašena je jedna mladost. Nije im ni to bilo dovoljno. Nije im bilo dovoljno što mu nisu ukazali pomoć, što su ga gurkali nogom, pokušavali da ga pomere, skinu kacigu, gledali ga kako se muči, što su se dogovarali da li je vozio gospodin ili gospođa, da li su išli u rikvec ili su ipak skretali. Da li je pre Luke propustila kamion ili avio... Ne zaustavljaju se ni tu, već pred Bogom, bez sramote, dok se dete bori za dah, sebi daju za pravo da kažu: "Majmunčina je jurio 150 i nije imao svetla", piše u objavi Fondacije:

" Prijatelji, i da jeste sve to, vozio je svojom stranom. Svi vozači znaju da skretanje u levo zahteva gledanje u retrovizor (da li neko možda pretice) i gledanje, da li nekog ima u suprotnoj traci (ko ide pravo). Ali zašto bi sve to gledala, prostije je da skrene i nekoga zgazi"....

Nesreća u kojoj je stradao Luka dogodila se 30. aprila prošle godine oko 21.30 sati kada je, kako se sumnja devojka presekla put motociklu prilikom pokušaja da skrene u levo. Motociklista koji se kretao ulicom udario je u njenu bočnu desnu stranu. Od siline udarca maloletnik je pao, a vozač automobila je pobegla sa mesta nesreće.

Luka je preminuo nakon 9 dana provedenih u komi, 9. maja.

Roditelji dece koja su nastradala na pešačkim prelazima i trotoarima su se ujedinili tražeći hitnu izmenu Zakona o bezbednosti saobraćaja i Krivičnog zakonika.

Statistički podaci pokazuju da je prosečna kazna koja se izriče okrivljenima za izazivanje saobraćajne nesreće sa smrtnim ishodom - godinu dana zatvora. Sudije su nešto strože kada su u pitanju deca, pa je prosečna zatvorska kazna - tri godine, piše Politika.

Zbog toga roditelji traže sledeće izmene Zakona o saobraćaju:

- Da opšte ograničenje u naseljenim mestima na kritičnim tačkama, pešačkim prelazima i kritičnim deonicama obavezno mora biti 30 km/h, umesto dosadašnjih 50 km/h. Sva bezbednosno rizična mesta moraju da budu obeležena znakom upozorenja "Crna tačka" ili znakom "Pešački prelaz".

- Da se na pešačkim prelazima, gde je nastradao makar jedan pešak, obavezno postavljaju ležeći policajci.

- Da se uvede zakonska obaveza da pešaci i biciklisti prilikom kretanja kolovoznom trakom u uslovima kada nema trotoara za pešake i za bicikliste ili slično namenjene površine, obavezno nose fluorescentni prsluk ili fluorescentne trake. Isto važi i u uslovima noćnog kretanja sa smanjenom uličnom rasvetom ili bez javne rasvete, kao i prilikom smanjene vidljivosti usled vremenskih uslova (magla, kiša, sneg, poledica), kako u naseljenom mestu, tako i van njega.

- Da opšte ograničenje na kritičnim deonicama auto-puteva, obeleženih vidnim znakom upozorenja "Crna tačka", bude 100 km/h umesto dosadašnjih 130 km/h.

- Da se vozači za prekršaje navedene u članu 330, st. 1 30BS-a, kazne i zatvorskom i novčanom kaznom, a ne kao do sada alternativno jednom od dve sankcije.

- Da se za saobraćajne nesreće u kojima je nastupila smrt jedne ili više osoba izriče zatvorska kazna od pet do 15 godina, kao za ubistvo.

- U članu 297, st. 2, umesto sadašnje kazne od dve do 12 godina zatvora - za agresivnu vožnju sa smrtnim ishodom na pešačkom prelazu. Da se izriče zatvorska kazna od 30 godina bez mogućnosti pomilovanja.

- Da kazna za agresivnu vožnju sa smrtnim ishodom bude od 15 do 30 godina zatvora.

- Da se uvede kazna - trajna zabrana upravljanja motornim vozilom

- Da se umesto odredbe koja predviđa da zatvorska kazna koju može da izrekne osnovni sud bude od jedne do osam godina, usvoji nova koja predviđa da ovaj sud može da izrekne kaznu od pet do 15 godina.

- Da svi počinioci teškog krivičnog dela u javnom saobraćaju sa smrtnim ishodom moraju da suđenje čekaju u pritvoru.

- Da veštaci, za koje se dokaže da su u dva ili više navrata pogrešno veštačili, krivično odgovaraju za delo čija će zaprećena kazna biti kao i za krivično delo koje veštače.

(Telegraf.rs)