Danas je Vaskrsni ponedeljak, počinje Tomina nedelja: Veruje se da ko se ogluši o jedno pravilo, neće mu ići

Vreme čitanja: oko 2 min.

Na Vaskrsni ponedeljak, prvi dan posle Hristovog uskrsnuća, se nastavljaju gozbe i veselja, na kome se ugošćavaju rođaci, kumovi, komšije i prijatelji

Foto: pixabay.com

Srpska pravoslavna crkva (SPC) i njeni vernici danas obeležavaju Vaskrsni ponedeljak, iliti drugi dan Vaskrsa. Vaskršnji praznici traju tri dana.

Ovaj dan u crkvenom kalendaru je kao i juče označen crvenim slovom.  skršnjim ponedeljkom započinje takozvana Svetla nedelja, koja se smatra produžetkom Vaskrsa. Ova sedmica naziva se i Tomina nedelja, nazvana po apostolu Tomi. Vrlo je raširen i naziv "Bela nedelja", jer spada u trapave sedmice, tokom kojih se ne poste ni sreda ni petak.

Na Vaskršni ponedeljak, prvi dan posle Hristovog uskrsnuća, se nastavljaju gozbe i veselja, na kome se ugošćavaju rođaci, kumovi, komšije i prijatelji.

Bogosluženja na ovaj dan su ista kao i za Uskrs. To je zapravo jedna jedina stvar, koju vernici ne bi smeli da zaborave da urade na ovaj dan. Dakle, da nastave da se vesele i tu radost podele sa najbližima.

Prema narodnom verovanju, oni koji se ogluše o ovo jednostavno “pravilo” prkose Bogu i Hristosu i neće im ići u životu kako treba.

To je vreme kada se okuplja rodbina i iz udaljenijih krajeva. U mnogim mestima se organizuju litije, uključujući i manastir Hilandar.

Tamo, rano izjutra, po završenoj službi u hramu, monasi izlaze iz manastirske porte, noseći crkvene predmete, na čelu sa ikonom Bogorodice Trojeručice. Krećući se laganim hodom u povorci, poju svo vreme tropare Bogorodici i obilaze mesta: Krst cara Dušana, spomen mesto Bogorodici podignuto na mestu gde je uginula mazga koja je donela ikonu Bogorodice Trojeručice iz Jerusalima, kosturnicu gde se čuvaju kosti upokojenih monaha, a onda se vraćaju u manastir i ponovo ulaze u hram.

Kada je Vojvodina u pitanju, tamo se zadržao zanimljiv običaj - devojke se polivaju vodom. Momci u fijakerima obilaze dame i vode tamburaše, pritom noseći kandicu kojom će politi devojku.

Polivanje predstavlja skidanje greha, a poseća i kako je Isus apostolima oprao noge. Polivanje ima i takmičarski udeo - smatra se da što više neki momak polije slobodnu devojku, veća je verovatnoća da će je zaprositi te godine.

Devojke nakon toga služe momke jajima, kolačima i vinom.

(Telegraf.rs)