Usmeno ispitivanje ne postoji nigde u svetu, ukinite ga: Pedagoškinja o lošem sistemu ocenjivanja u Srbiji

Vreme čitanja: oko 3 min.

- Kada sam nastavnicima iz ovih država objašnjavala način ocenjivanja kod nas, ostali su u šoku - tvrdi ona

Foto: Tanjug/AP

Posle nagoveštaja da će nastavnici morati, na zahtev roditelja, da im dostavljaju obrazloženje za svaku ocenu, u pisanoj formi, javila se jedna žena pedagog i iznela viđenje o tome zašto bi trebalo ukinuti usmeno ocenjivanje.

Njeno obrazloženje o ovom obrazovnom problemu u celosti preneo je portal Zelena učionica.

- I dalje verujem da je ukidanje usmenog ispitivanja za ocenu u najboljem interesu i nastavnika i roditelja. U isto vreme me sve ove polemike o ocenjivanju nimalo ne čude, a evo i zašto.

- Ne radim u prosveti u Srbiji, ali sam upoznata sa našim sistemom, jer sam delom u njemu bila, analizirala ga za potrebe svojih studija studija, a sada mi je i dete deo našeg sistema. Studirala sam kombinaciju obrazovne politike/administracije i pedagogije, i radila za ministarstvo prosvete u inostranstvu. Upoznata sam sa obrazovnim sistemima nekoliko zemalja: Italija, Francuska, Španija, Velika Britanija, Irska, SAD, i Kanada - piše ona.

- Moj stav da treba ukinuti ocenjivanje usmenim putem naišao je na dosta kritika. To da se naši prosvetni radnici ne slažu sa tom idejom je jedna stvar. Ali komentari na društvenim mrežama pokazuju da deo našeg nastavnog kadra uopšte nije upućen u to kako funkcioniše prosveta van granica ove zemlje. Pa da počnemo od ovog.

- Kao prvo, što se tiče zemalja koje sam navela dva pasusa iznad, usmeno ocenjivanje je dozvoljeno samo u Italiji. Tako je, dobro ste pročitali. U svim drugim zemljama nije dozvoljeno nastavniku da usmeno ispituje đake (eventualno samo strani jezik). To ne znači da se na časovima ne vode debate i razgovori i da nastavniku nije dozvoljeno da postavlja pitanja đacima. Ali nije dozvoljeno da ih ocenjuje na osnovu toga. Inače, ovo ne možete po svojoj volji raditi ni u Italiji gde postoji usmeni. Zna se kada je vreme predviđeno za to i kada se ocenjuje, a to nije na svakom času.

- Kada sam nastavnicima iz ovih država objašnjavala način ocenjivanja kod nas, ostali su u šoku. Rekli su da većina dece ne bi zucnula na času kada bi znali da riskiraju lošu ocenu. Dodatno, jedna nastavnica iz Velike Britanije mi je rekla, “pa, ja ne bih stigla kući uveče pre 20 h“. Rekla je da bi bila reka roditelja pred njenim vratima svakog dana i tražila objašnjenje ocene.

- Isto tako, u ovim zemljama nastavniku nije dozvoljeno da kažnjava učenika ocenom iz znanja zbog ponašanja na času. Mislim da i ovu zabranu treba uvesti u Srbiji, jer je neprofesionalna i nepedagoška. Ponašanje i znanje su dve nepovezane stvari. Nastavnici moraju naći psiho-pedagoške metode da reše disciplinske probleme kao što to rade u inostranstvu. Da, kod nas je sistem uvođenja discipline problematičan, ali ovo je već druga tema.

- Usmeno ocenjivanje se ne smatra objektivnim, zato se i ne sme koristiti u ovim zemljama. Nema nastavnik dokaza ni za to šta je pitao, ni šta je đak odgovorio, niti postoji bodovni sistem da može da kaže ovoliko bodova je bilo ovo pitanje, ovoliko si dobio, ovoliko ti je oduzeto, itd. Za argumente prepisivanja sam napisala kontra-argumente u prvom članku.

- Drugi veliki razlog zašto je usmeno ocenjivanje zabranjeno u ovim zemljama je jer ono daje ogroman prostor nastavniku da bude subjektivan, čak i ako to nije s namerom (daje slabije ocene đacima koje eventualno ne voli, a časti dobrim ocenama one koji su mu simpatični). Da ovoga ima kod nas uverila sam se dok sam slušala usmena ispitivanja na časovima sopstvenog deteta u vreme Kovida. Nama je to, izgleda, normalno - zaključuje ona.

(Telegraf.rs)