Mi se žalimo na gužve u prevozu, a njima je i šetnja izazov: Ove prepreke slepi u Srbiji prelaze svaki dan
Mnogo je problema koje slepi i slabovidi svaki dan moraju da prevazilaze
U Srbiji postoji oko 12.000 slepih i slabovidih osoba. Kako bi se samostalno kretali, neophodna je infrastruktura koja često nedostaje ili nije odgovarajuća. Iz Udruženja slepih i slabovidih u Novom Sadu govore koji su to osnovni problemi sa kojima se svakodnevno susreću, prenosi RTS.
Nakon kratke šetnje sa Veliborom Pilićem iz Saveza slepih Vojvodine, ekipa RTS-a je zabeležila niz problema i prepreka.
- Videli smo semafore koji nisu ispravni, videli smo taktilne staze koje ne vode baš na mesto na koje bi trebalo, videli smo nepropisno parkirano vozilo – i to se dešava po celom gradu. Trotoari nisu dovoljno spušteni, nemamo dovoljan broj niskopodnih autobusa, nemamo najavljivače stanica u autobusima - kaže Velibor Pilić iz Saveza slepih Vojvodine.
Do mape namenjene slepima u centru gradu, ne vodi taktilna staza, a ispred škole "Milan Petrović", gde se obrazuju deca sa posebnim potrebama i invaliditetom, zvučni semafor ne radi. Pre nekoliko godina, staze u gradu je testirao i tim tiflologa.
- Kada smo analizirali sve postavljene staze za slepe, od kojih veliki broj nije bio urađen po standardima, onako na pravi način i umesto da nam pomognu, vrlo često odmažu na našem putu - rekla je Snežana Nikolić, tiflolog u školi "Milan Petrović".
- Ljudi koji su to radili, nisu se konsultovali pre svega sa savezom slepih, sa populacijom kojoj je to neophodno - ukazuje Pilić.
Iz gradske kancelarije za osobe sa inavliditetom, kažu da nastoje da prilagode saobraćajnu infrastrukturu svim osobama sa invaliditetom, a da slepima pomažu u putem gradskih konkursa.
- Ove godine smo podržali projekat bliže upoznavanje sa sintetizatorom govora za android telefone, što olakšava osobama sa oštećenim vidom i slepima da čitaju SMS poruke i koriste mobilni telefon, dok je prošle godine bio podržan projekat svestrana briga o slepim i slabovidima, i tom prilikom je izdvojeno dva miliona i 300.000 dinara - kaže Nenad Ćirić iz Kancelarije za osoba sa invaliditetom.
Univerzalni dizajn, bio bi rešenje, kažu, za projekte u budućnosti, jer bi jedino time bili obezbeđeni svi građani.
- To znači od same tastature lifta koja je na Braju, do kose rampe, koja je pri ulazu u zgradu, a koja mora biti pod određenim nagibom, onakvim kakvim treba da bude, i niz drugih jednostavnih rešenja koja pomažu svima bez obzira na vrstu invaliditeta, bez obzira na pol - kaže Snežana Nikolić.
Iz saveza slepih, kao jedan od primera dobre prakse, navode rekonstruisanu železničku stanicu, koja zadovoljava sve standarde za samostalno kretanje i nesmetano korišćenje usluga slepih, od taktilnih staza, niskopodinih vozova, do liftova koji su pristupačni za sve.
(Telegraf.rs)