Nekadašnja jedinica danas je dvojka. Ocene prepravlja čak i inspekcija: Kako su nam pali kriterijumi u školama
Profesori razlitičitih predmeta otkrivaju za Telegraf kako daju visoke ocene
Nekada je na fakultetima važila izreka "Bog zna za 10, profesor za 9, a student za 8" - kao slikovit primer preterano visokih kriterijuma u ocenjivanju.
Međutim, obrazovanje u svetu i u Srbiji godinama menja pravila, a kriterijumi opadaju. Koji je zaista problem i da li uopšte postoji, otkrivaju nam profesori srpskog jezika i književnosti, istorije, geografije i matematike.
Nekada je do prolazne ocene u školi bilo jako teško doći, gradivo je bilo obimno, a samo su najvredniji imali petice. Elementarno znanje je bilo obavezno, ali ne i dovoljno. Danas je situacija drugačija. Kriterijumi su do te mere opali da je samo osnovno znanje dovoljno za pozitivnu ocenu.
Profesorka srpskog jezika Žanka Stanić Mraković kaže da se danas, primera radi, dešava i da đak promaši temu na pismenom zadatku i dobije peticu.
- Ako je učenik uradio pismeni rad gde je malo izašao iz okvira zadate teme, moguće je da dobije odličnu ocenu. Znate kako, ponese ih jedna rečenica, i to se dešava, nije ništa strašno. Meni kao profesoru je najbitnija pismenost i gramatika. Mislim da je potrebno znatno više časova pravopisa i gramatike, jer nam je to najkritičnije, a gde god radili u budućnosti, pismenost će im biti najpotrebnija - kaže profesorka srpskog jezika Žanka Stanić Mraković.
Pritisci na profesore umnogome su doprineli padu kriterijuma i doveli do toga da se ide linijom manjeg otpora.
- Činjenica je da su kriterijumi opali, čak se i zaključne ocene koriguju i sve je manje zaključenih jedinica. Najveći problem jeste to što profesori neretko trpe pritisak roditelja, direktora ali i inspekcije koja se pojavljivala i ispravljala deci ocene - kaže profesor istorije Aleksandar Markov
Nekada se, kaže, znalo: jedinica je bila jedinica, a danas je jedinica dvojka.
- Svakako, slažem se da je bolje smanjiti kriterijume i izbeći neprijatne situacije, te profesori idu linijom manjeg otpora - dodaje Markov, a njegove reči potvrdio je i profesor matematike Branislav Milošević, čije je mišljenje na ovu temu isto.
Elementarno znanje kao jedan od osnovnih kriterijuma
- Elementarno znanje iz oblasti je potrebno za prolaznu ocenu. Danas je mnogo lakše doći do te ocene nego pre, i to je člinjenica. Kriterijumi opadaju, a sve je razlog sukoba sa roditeljima i zato i opadaju kriterijumi. Svaki roditelj želi da mu dete ima najbolje ocene, a dete nije naučilo dovoljno i onda nas napadaju. To je jedan od razloga pada kriterijuma, ali svakako elementarno znanje moraju imati - kaže profesor matematike Branislav Milošević.
Profesor geografije nije bio saglasan sa svojim kolegama već je izneo novu problematiku na relaciji "škola - digitalno doba".
- Ne smatram da su kriterijumi opali, postoji propisano pravilo ocenjivanja i tu nema improvizacija. Deca su jako pametna i nisu lenja, niti glupa. Jedini problem jeste što je danas svet digitalizacije i deca imaju sve informacije na jedan klik, potrebno je da škola ide u korak sa njima i vidi šta može dodatno da ih nauči, jer ponavljam opet, sve informacije iz svake oblasti imaju da telefonima i tabletima na jedan klik - kaže profesor geografije Miroslav Markićević.
(Telegraf.rs)