"To što si rođen kao dečak, ne mora da bude tako": Promenjen udžbenik iz biologije, nove lekcije o rodu i polu
U knjizi se kaže da postoje osobe muškog roda, osobe ženskog roda, transrodne osobe i rodno neutralne osobe
Da sami mogu da odrede kog su roda, odnosno, da to što su rođeni kao dečak ili devojčica i ne mora da bude tako, saznaće na času biologije učenici koji su pre nekoliko dana krenuli u osmi razred. Oni će biologiju učiti po novom programu koji je upakovan u udžbenike jedne izdavačke kuće, a koji se razlikuje od onog po kome su učili godinu dana stariji đaci.
- S vremenom svako od nas razvija svoj osećaj pripadnosti muškom ili ženskom rodu, to jest rodni identitet, a rod i pol ne moraju se nužno poklapati kod svake osobe - piše u lekciji "Polni i rodni identitet", pišu Novosti.
Osmaci će u delu lekcije u kome se objašnjava polni identitet saznati da postoje osobe muškog pola, osobe ženskog pola i međupolne osobe, kao i to da je međupolnost relativno česta i da međupolnih osoba ima "više nego, na primer, riđokosih". Međutim, nije poznato na osnovu čega je napravljeno to poređenje, jer se precizno ne zna koliko ima jednih, a koliko drugih.
A u delu koji objašnjava "rodni identitet" kaže se da postoje osobe muškog roda, osobe ženskog roda, transrodne osobe i rodno neutralne osobe. Na mestu gde se govori o diskriminaciji objašnjava se da "nam društvo često nameće da rod i pol moraju da se podudaraju".
U udžbeniku ima i saveta: "Adolescencija je vreme u kome sebi treba dati vremena i sasvim je u redu ako si zbunjen/a, ako se još ne pronalaziš. Proći će još nekoliko godina dok ne uspeš sebi da razjasniš šta zaista želiš i šta osećaš. Zato treba da razgovaraš sa nekim starijim i iskusnijim... Psiholog je dobar izbor."
Nastavnici i roditelji s kojima su novinari "Novosti" razgovarali smatraju da se na ovaj način pogrešno predstavlja jedna osetljiva tema u osetljivom životnom dobu. Jedan nastavnik biologije, koji nije želeo da mu pominjemo ime, smatra da se protiv ovakvog nametanja svako treba boriti na svoj način.
- Ja ovu lekciju neću da predajem. Preskočiću je. I to je moj način borbe. Svako treba da ustane na svoj način, a ne da stalno čeka da neko drugi nešto uradi - navodi naš sagovornik.
Prema rečima pravnih stručnjaka, pojmovi koji se koriste u ovom udžbeniku suprotni su zakonima Srbije.
Tako u advokatskoj kancelariji "Radić" ističu da se u ovoj lekciji koriste stavovi i pojmovi za koje nema osnova u Ustavu, Porodičnom zakonu, Zakonu o matičnim knjigama, jer se polni identitet muškarca i žene utvrđuje prilikom rođenja i odmah zatim registruje kod matičara.
Oni naglašavaju da zakoni koji su saglasni s Ustavom regulišu pol, a da je sve drugo protivzakonito.
Ova kancelarija je, podsećaju, pre više od godinu dana podnela Ustavnom sudu Srbije i inicijativu za ocenu ustavnosti Zakona o rodnoj ravnopravnosti, jer smatra da odredbe iz ovog propisa nisu u skladu s Ustavom. Ustavni sud međutim, još nije doneo odluku.
Da je udžbenik biologije za osmi razred u suprotnosti s propisima smatra i Miša Đurković, naučni savetnik u Institutu za evropske studije. Đurković je ranije za "Novosti" naveo da za njegovo puštanje u škole treba da odgovara onaj ko je odobrio njegovu upotrebu, dakle Zavod za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja.
On ističe da je ovo još jedan dokaz da izdavanje i nabavku udžbenika treba preispitati i vratiti pod državnu kontrolu.
Poslednja reč ministra
Po proceduri, autore udžbenika biraju izdavačke kuće, stručnu ocenu kvaliteta rukopisa udžbenika daje Zavod za unapređivanje obrazovanja, koji ispituje sa svojim komisijama i recenzentima da li je udžbenik napisan na osnovu usvojenog programa i da li su poštovani standardi kvaliteta. Ako je Zavod dao pozitivno mišljenje, šalje ga ministru prosvete, koji potpisuje rešenje o odobravanju udžbenika.
(Telegraf.rs)