Tehnički pregled autobusa često nije temeljan: Na put ne bih krenuo dok svi putnici ne urade jednu stvar

Dve autobuske nesreće dogodile su se u Srbiji za 7 dana, stručnjaci za Telegraf.rs pričao o uzrocima

Foto: D. K., Facebook/BG VOICE, nova.bg, bg-voice.com

U roku od 7 dana dogodile su se dve autobuske saobraćajne nesreće, u kojima su učestvovala naša vozila - jedna u Bugarskoj, pretprošlog a druga na auto-putu Niš-Leskovac, ovog vikenda. Nameće se pitanje, koliko često se i kada kontrolišu autobusi, da li se to radi uvek pred put, kao i da li se redovno kontroliše zdravstveno stanje vozača.

Sagovornici Telegrafa.rs kažu da bi svaki autobus pred put trebalo da prođe tehnički ali da on često nije temeljan, a da što se tiče vozača - lekarski pregled ne može da bude jedina garancija i procena njegove sposobnosti za vožnju. Jedan od naših sagovornika izričit je i da povređenih i poginulih ne bi bilo da su putnici uradili samo jednu stvar - vezali pojas.

Prva nesreća da podsetimo, dogodila se u Bugarskoj, kada se autobus šabačke registracije sa 49 dece i 10 odraslih, Kulturno-umetničkog društva "Ju Lira" iz Batajnice prevrnuo na auto-putu Trakija.

U ovoj, na sreću, nije bilo stradalih ali jeste teško povređenih, pretežno dece ali i odraslih. Druga  nesreća, dogodila se na auto-putu Leskovac-Niš, kada se prevrnuo turistički autobus leskovačkih registarskih tablica koji je vraćao putnike sa letovanja, i u njoj je jedna osoba izgubila život.

Predstavnik sindikata vozača GSP Nebojša Mitrović na samom početku razgovora za Telegraf.rs kaže da je jedan od uzroka zbog kojih dolazi do ovakvih saobraćajnih nesreći neadekvatna kontrola zdravstvenog stanja vozača autobusa, starosna granica koja se iz godine u godinu pomera, kao i njihovi loši radni uslovi, zbog kojih sve više ostajemo bez adekvatne, mlade radne snage i profesionalnih vozača.

Na pitanje da li se, i na koliko kontrolišu autobusi i njihova tehnička ispravnost, odnosno, da li se to uvek radi pred put ili ne, Mitrović ističe da je nužno da svaki autobus pre polaska mora proći kroz tehnički pregled, ali da često ti tehnički pregledi nisu temeljni i detaljni kakvi bi trebalo biti.

- Pre svega moram da istaknem da ja nisam stručan i dobro upućen oko pravila i uslova za međugradske i međunarodne prevoze, i njihovu kontrolu, ali svakako da svaki autobus, kao i vozač koji će voziti autobus na tom putu, moraju proći obavezan lekarski odnosno tehnički pregled kako bi se utvrdile sve ispravnosnosti, i otklonila skoro svaka mogućnost da do nesreće dođe - naglašava Nebojša Mitrović iz sindikata vozača GSP i dodaje:

- Naravno da toga danas nema u tolikoj meri koliko bi trebalo biti, danas se sve može rešiti novcem, i zdravstveni, odnosno lekarski pregled vozača, i ispravnost vozila kojim se putuje, sve i da ono nije ispravno.

Dodaje da mnoga pravila koja su zakonom određena, a sve u svrhu bezbednosti saobraćaja i putnika, nisu ispoštovana dovoljno ili nisu ispoštovana uopšte.

- Znate, postoji zakonsko ograničenje kada su u pitanju duža putovanja, da vozač mora imati pauze za vreme vožnje i to po 45 minuta posle četiri i po sata neprekidne vožnje. Tu pauzu može podeliti u dva perioda, prvi u trajanju od najmanje 15 minuta a drugi od najmanje 30 minuta, kada vozi duže od četiri sata. Za takvo pravilo i njegovo kršenje postoje ozbiljne sankcije, a pitanje je da li to svi poštuju baš onako kako je propisano - objašnjava Mitrović.

Prema njegovim rečima, ne mogu profesionalni vozač od 25 i od 65 godina da imaju iste reflekse, istu spretnost, spremnost i reakciju u pojedinim situacijama.

- Da bi imali manje autobuskih nesreća, pre svega, potrebno je radnicima obezbediti normalne i adekvatne uslove za rad. Bolji radni staž, ugovore, plate, beneficije... Samo tako možemo imati manje saobraćajnih nesreća, normalnu i ograničenu starosnu granicu, ali i bolju i kvalitetniju radnu snagu - kaže Mitrović na kraju razgovora za naš portal.

 O ovoj temi razgovarali smo i sa profesorom Saobraćajnog fakulteta u Beogradu dr Borisom Antićem, koji je istakao da ne može lekarski pregled da bude jedina garancija i procena sposobnosti za vožnju:

- Ne mogu da kažem da su godine problem, i da je starost uvek uzrok saobraćajnih nesreća i da je baš ona uvek povezana sa nivoom bezbednosti jednog vozača, sa njegovim znanjima, sa njegovim pozitivnim stavovima, sa njegovim prihvatanjem nekih uticajnih faktora, da tako kažem, i sve je to jedna jako složena stvar. Naš zakon predviđa da profesionalni vozači moraju češće da vrše lekarske preglede i kontrole. Drugo, u svakom preduzeću mora da postoji makar jedno odgovorno lice koje će imati obavezu da, kada preda ključeve tom vozaču, da ga pogleda u oči i vidi da li je zaista "spreman" za put koji je pred njim - objašnjava stručno dr Antić.

Dodaje da se ne može sve prepustiti tome da nam neki lekarski pregled bude jedina garancija i procena sposobnosti za vožnju.

- Zamislite da vozaču autobusa jedne turističke organizacije morate da date ključ u ruke i obavezu da vozi toliki put, a on je sinoć pratio sina u vojsku. To što on čovek ima lekarski pregled da je zdrav, i autobus tehnički ispravan, nije nikakva garancija. Možda on nije lepo sinoć spavao, možda ima privatne obaveze, probleme ili brige koje mu skreću misli i fokus. Baš zbog toga mora da postoji neki sistem koji će da reguliše i ovakve uticaje na profesionalne vozače, koji, takođe, u velikoj meri doprinose saobraćajnim nesrećama - objašnjava za Telegraf.rs dr Boris Antić.

Izdvaja, na primer, da u Beogradu ima mnogo tramvaja koji su stariji i imaju više od 50 godina od početka korišćenja, pa se još koriste, i sasvim dobro funkcionišu. 

- Nije uvek sve do starosti, ima nešto i u znanju i samom stavu koji poseduju vozači. Ja sam za obe nezgode, i u Bugarskoj i u Leskovcu rekao istu stvar. Da sam ja vozač autobusa, ja ne bih pokrenuo vozilo dok mi svi putnici nisu vezali sigurnosni pojas. Ljudi, odnosno putnici, poginuli su i povređeni su zato što nisu stavili pojas, i tu je kraj priče. Koliko god nama na Balkanu bilo smešno kad se spomene taj pojas, za 20 godina rada svakodnevno nailazim na smeh kada je reč o pojasu, a ja vam garantujem da bi šteta bila mnogo manja da su putnici bili vezani pojasom. Da su imali sigurnosni pojas, svi putnici bi ostali na mestu, ne bi iskakali sa mesta, udarali jedni u druge i povređivali se, ja vam to garantujem. Tako da nije uvek sve samo do vozača - kaže za kraj razgovora za Telegraf.rs profesor Saobraćajnog fakulteta u Beogradu Boris Antić.

VIDEO: Prevrnuo se autobus kod Leskovca, jedna osoba poginula

(Telegraf.rs)