U Srbiji postoji 69 škola u kojima bi mogla da se spoje odeljenja: Ovako bi petaci i osmaci učili zajedno
Spajanje učenika nižih razreda primenjuje se godinama unazad u pojedinim manjim mestima, kažu u Ministarstvu
Uputstvo za organizaciju nastave u narednoj školskoj godini koje su škole dobile sredinom juna izazvalo je polemike i dileme. Jedan deo prosvetnih radnika je, pozivajući se na kvalitet nastave, i radi očuvanja malih seoskih sredina, protiv spajanja učenika od petog do osmog razreda, javlja RTS.
U Ministarstvu prosvete kažu da se škole ne zatvaraju, već da im je data mogućnost, a ne obaveza, da zbog bolje organizacije i kvaliteta nastave, spoje učenike različitih razreda i od petog do osmog razreda. Rok za dostavljanje predloga za formiranje odeljenja za narednu školsku godinu nadležnoj školskoj upravi i savetniku za finansijsko-materijalne poslove je upravo istekao.
Spajanje učenika nižih razreda primenjuje se godinama unazad u pojedinim manjim mestima. Takve škole su realnost i potreba.
Izmenom Zakona o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja školama je data mogućnost, da organizuju nastavu u kombinovanim odeljenjima od prvog do osmog razreda. Na kombinovanu nastavu u starijim razredima, profesori u manjim sredinama, ne gledaju sa odobravanjem.
- Kombinovani model nastave za učenike od petog do osmog razreda za nas nastavnike je potpuna nepoznanica i smatramo da bi ovaj model smanjio kvalitet nastave - kaže nastavnica geografije Milena Tanasijević.
Da posledice mogu da budu nesagledive, smatra Ana Čolović, direktor OŠ "Svetozar Marković" iz Kovilja.
- Zamislite jedno odeljenje od tri razreda. Nastavnik bi bio primoran da u toku od jednog časa, časa od 45 minuta, ispredaje tri raznorodne nastavne jedinice, gde bi imao dve obrade i jedno utvrđivanje ili obrnuto - navodi Čolović.
Predsednica Unije SPRS Jasna Janković napominje da spajanje ugrožava podružne škole u malim mestima, u selima, u brdskim predelima. "Tamo dokle je teško doći i tamo gde upravo treba da negujemo školu kao centar svih društvenih zbivanja", navodi Jankovićeva.
Biologija za primer
Da je ovakva nastava moguća i u višim razredima, nadležni objašnjavaju na primeru biologije.
- Biologija je sad ove godine, odnosno poslednja izmena koja je bila, urađena spiralno. Šta to znači? Da učenici kako uče u petom tako u šestom proširuju, pa i u sedmom pa i u osmom. Znači, za biologiju je veoma moguće da se realizuje ta nastava - pojašnjava pomoćnik ministra prosvete, nauke i tehnološkog razvoja Milan Pašić.
Dodaje da je svakako teže nastavniku da se pripremi za takav čas. "To možete pitati najbolje nastavnike razredne nastave koji predaju u prvom ciklusu. Oni će vam reći kako je moguće raalizovati prirodu i društvo ili svet oko nas ili matematiku i u prvom razredu i u četvrtom razredu", navodi Pašić.
Broj učenika u odeljenjima od drugog do osmog razreda utvrđuje se najkasnije do 8. avgusta, a za prvi razred najkasnije do početka školske godine. U resornom Ministarstvu tvrde da se sve radi u interesu učenika.
- Imate pet ili šest učenika osmog razreda koji pohađaju i jednog učenika sedmog razreda. Zbog njegove socijalizacije, budućnosti, možda i napretka i nekih aktivnosti - da se on priključi učenicima osmog razreda i da zajedno pohađaju nastavu. Ukoliko škola proceni da za to nema potrebe, da će na dete negativno uticati, niko neće dati negativno mišljenje ili nešto što nije u interesu učenika - istakao je Pašić.
U Srbiji trenutno postoji 69 škola koje imaju do 50 učenika od prvog do osmog razreda. Prošle godine nijedna škola nije zatvorena.
(Telegraf.rs)