Ne bi bile s momkom koji nema auto i ne pate za onim koji nije bogat: Zašto idoli mladih u Srbiji ovo pričaju?
Muškarac koji ne vozi auto za dve popularne tiktokerke je - nula, a njihove profile prati više od 100.000 ljudi
Dve popularne tiktokerke iz Srbije izazvale su salve reakcija snimkom u kome komentarišu kakvi su muškarci poželjni, a naročito onim delom u kom kao manu momka navode to da "vozi auto ispod 6.000 evra".
- Deset je, ali vozi auto do 6.000 evra? - pita jedna tiktokerka drugu da proceni koliko to smanjuje "ocenu" muškarcu.
- Osmica - zaključuje druga, a u nastavku dodaju da nikada ne bi bile sa muškarcem koji ne vozi ili nema položeno.
On je, kako obe zaključuju - nula.
Potom se pojavio i novi snimak u kojem poručuju da je muškarac je nula ili ima lošu ocenu ako ima android telefon, igra folklor ili svira flautu.
- Ako ima "tatine pare", ok je, ali samo ako je milioner - kažu u klipu.
Jedino što donekle olakšava celu stvar, koja teško pada mnogima već na prvo slušanje, je konstatacija ovih devojaka da je dečko koji završava državni fakultet i trudi se da uspe u životu "desetka", pa izgleda da ipak ove devojke znaju da procene i neke prave vrednosti.
Ono što je, međutim, ostalo u senci njihovih izjava je činjenica da ove dve mlade plavuše za koje se ne bi reklo da imaju više od dvadesetak godina, prati više od 100.000 ljudi. One su, najkraće rečeno - idoli mladih, a izjave poput gorepomenutih sasvim su uobičajene na njihovim profilima.
- Je l se stvarno patite za dečkom koji nije bogat - naslov je snimka na profilu jedne od njih, a na drugom piše:
- Kad dečku prođe tiket u kladionici, pa ću napokon uraditi silikone.
U pokušaju da saznamo da li se u snimanjima za Tik Tok možda ipak šale ili baš sve od navedenog misle ozbiljno, prosledili smo im pitanja preko društvene mreže, ali još nismo dobili odgovor.
Iako se ne kaže za džabe da svako vreme nosi svoje breme, čini se da je ovo današnje postalo preteško ne samo za shvatiti, nego i za svariti. Nameću se dva pitanja: Da li je novac zaista preuzeo primat u sistemu vrednosti kod mladih ili postoje dve strane Srbije, a jedna je samo popularnija od druge?
Sudeći po istraživanjima o uzorima mladih, sistem vrednosti drastično se promenio samo u proteklih 15 godina. Jedno od istraživanja urađeno 2007. napisala je grupa autora Instituta za psihologiju u Beogradu pod nazivom “Ispitivanje uzora i idola srednjoškolaca u Srbiji”.
Srednjoškolci tada navode majke (16,2%) kao najčešće uzore i kao razlog takvom izboru izdvajaju dobrotu, plemenitost, podršku i razumevanje koje im pružaju. Vršnjake i prijatelje ističe 5,1% mladih kao uzore iz više razloga, a to su: dobar školski uspeh, vedrina i zabava.
Cecu i Karleušu zamenili influenseri
Jedan od značajnih idola mladima, prema ovom istraživanju, jesu i “modeli iz javnog života”. A kao najpopularnije navode ovim redom: glumicu Anđelinu Džoli, pevačicu Svetlanu Ražnatović, pa sportiste Anu Ivanović, Novaka Đoković i Vladu Divca.
Sledeće istraživanje 2019. godine zajedno sproveli Direct Media United Solutions i IPSOS Strategic Marketing na uzorku od 1.200 mladih. Tada prvi put mladi svoje uzore pronalaze i u modernim zanimanjima kao što su influenseri i jutjuberi.
Tako su se iskristalisali i neki novi idoli. Na prvom mestu je Novak Đoković, zatim Baka Prase, Ronaldo, Ilon Mask, Jelena Karleuša, Ariana Grande i na sedmom mestu Jelena Đoković.
Novac, slava, lepota - šta najviše okupira našu decu, procenite i sami. A kakva nas budućnost čeka s ovakvim prioritetima, tek ostaje da vidimo. Nadamo se ne ona u kojoj se žmuri na siromaštvo, a pamet i obrazovanje stavljaju u drugi plan, pod senku "druge Srbije" koju danas ne čujemo na TikToku, a nažalost ni van njega.
Na ovu temu govorila je i sociološkinja, Jelena Radović, koja je istakla da smo u današnje vreme počeli da zanemarujemo osnovnu stvar koja nas čini ljudima i živim bićima, a to je ljubav.
- Od ljubavi treba sve da počine i sve počinje. Za razliku od životinja ta ljubav treba kod nas da nastavi generaciju praveći i odgajajući novu decu i sve to radeći iz ljubavi, a ne zarad novca. Ono što je interesantno jeste da sve više idemo za tim materijalnim vrednostima jer živimo u vreme kapitalizma, konzumerizma i to nije ništa novo niti je to nešto što se dešava samo nama u Srbiji. Uticaj na mlade, komentari poput pomenutih o kojima bruji javnost, mislim da itekako imaju jer koristimo društvene mreže na kojima se vrlo često predstavljamo lažno, slikajući nokte i ruke u iznajmljenim automobilima - započinje Radović.
Ona ističe da je problem kod mladih tik-tokera, jutjubera, popularno - influensera, to što odaju sliku da moramo da živimo skupim i glamuroznim životom što uopšte nema smisla jer, kako kaže, treba da živimo život u skladu sa samim sobom.
- Nije materijalno bogatstvo jedino bogatstvo kojem treba da stremimo i to je ono što mladi moraju da znaju i nauče, čime treba da ih nauče prvenstveno roditelji. Ono što je bitno jeste da je to vrsta kompleksa kada se potenciraju skupa kola, veliki stanovi, materijalni status. Ko može u 20 ili u 22/3 godine sebi da priušti nešto skupo pa i u 25 godina, ako im za to nisu roditelji skupili pare? - govori sociološkinja.
Ona naglašava da je porodica nukleus društva, bilo da ona čini jednog roditelja i jedno dete ili dva roditelja i dvoje dece.
- O vaspitavanje dece u najranijem dobu ne sme se odustati ni kad oni dođu u te delikatne godine, 13, 14, 16 ili 17 godina. Veliki je problem ako momenti i stavovi poput tog da se ne treba družiti ili venčati sa nekim ko je nižeg materijalnog stastusa dolaze iz porodice, to znači da je problem duboko ukorenjen. U ovakvim slučajevima bi trebalo prevaspitati roditelje kako bi se naučili kako se živi i šta su prioriteti u životu, a to su ljubav, lepo vaspitanje, empatija, emancipacija, elokvencija, zdravlje - zaključuje Radović.
(Telegraf.rs)