Putne isprave bez čekanja u redu

Građani rado koriste elektronske usluge, u MUP Srbije dvostruko više zahteva za izdavanje pasoša i ličnih karata preko ePortala

Foto: E-uprava

U više od 87 policijskih stanica, na preko 130 šaltera MUP-a Srbije, za 11 godina otkako postoje elektronske usluge, zakazano je oko dva miliona i 150 000 termina za izdavanje pasoša ili ličnih karata.

Ministarstvo unutrašnjih poslova, među prvima je krenulo sa elektronskim uslugama, jer ima najbolju bazu podataka o građanima. I, pokazalo se da sistem usluga koje se nude, može još da se modernizuje. A to je cilj strategije reforme javne uprave u Srbiji, uz podršku EU.

U ovo doba godine mnogi se, u poslednji čas, sete da im je istekla putna isprava. Zbog toga MUP otvara više šaltera da se ne bi stvarale gužve, kojih se nerado sećaju svi koji su, u nedavnoj prošlosti, noći provodili pred policijskim ispostavama, da bi produžili pasoš.

- Sada je postupak brži, efikasniji, kaže za "Telegraf" Slavko Josifović, šef Odseka za podršku razvoja eUprave u MUP-u Srbije i naglašava da je važno da građanin na vreme uvidi da mu ističe putna isprava. Po njegovim rečima sve je jednostavno:

-Zakaže se elektronski termin, plate se određene takse i naknade putem sistema "Plati". Građanin samo treba da se pojavi u zakazanom terminu i sem starog pasoša, ne treba više ništa da donosi, jer se sve pozadinske radnje, izvod iz matične knjige rođenih, uverenje o državljanstvu rade elektronskim putem po službenoj dužnosti tako da procedura izdavanja pasoša, od dolaska građana na šalter, traje 15 minuta.

Foto: E-uprava
Foto: E-uprava

Pored pomenutih usluga, građani preko portala eUprave mogu i da zamene vozačku dozvolu, dobiju uverenje o nekažnjavanju, prijave boravak stranaca i zakažu termin za kvalifikovani elektronski sertifikat na ličnoj karti sa čipom preko svog kućnog računara, jer je postupak potpuno digitalizovan.

- Građanin ne mora da dolazi u policijsku stanicu nijednom. Dovoljno je da se prijavi na nacionalni portal eUprava, izabere uslugu, popuni određena polja, zatim, i takse može platiti iz fotelje, jer je uplatnica elektronska. Isto tako, građanin može da bira da li će da mu se vozačka dozvola dostavi na kućnu adresu ili će doći u nadležnu policijsku stanicu u mestu prebivališta, objašnjava Josifović i dodaje:

-Privreda, odnosno pravna lica, od elektronskih usluga najviše koriste produženje registracije vozila, na ovlašćenim mestima za tehničke preglede. Tačnije, najbrojnije je izdavanje registracione nalepnice na jednom mestu, a to je na tehničkom pregledu.

Elektronske usluge dostupne su svima, koji na portalu eUprave otvore nalog. Modernizacija javne uprave, koju od početka podržava Evropska unija jeste da se građanima olakša, uštedi vreme i novac, ali i da se na ovaj način više poštuje dostojanstvo svakog.

Martin Klaucke/ Foto: Aleksandar Đukić

Prema rečima Martina Klauke, iz Delegacije Evropske unije u Srbiji, u poslednje tri godine uloženo je iz evropske kase 63 miliona evra za modernizaciju i digitalizaciju usluga građanima Srbije.

-EU je pre svega zajednica ideja i vrednosti, ističe za "Telegraf" Klauke. –Osnovne vrednosti su od osnivanja Evropske unije do danas, dostojanstvo, sloboda, jednakost, solidarnost, pravda i pravo građana. Jedno od osnovnih prava građana koja stoje u središtu EU je i pravo na dobru administraciju, odnosno javnu upravu. Ovom idealu teži i Srbija, a EU je ponosna što može biti pouzdan partner u tom procesu, naročito od 2014., kada je Srbija prvi put usvojila sveobuhvatnu Strategiju reforme javne uprave. U proteklom periodu EU je podržala veliki broj projekata za unapređenje rada javne uprave i koncipiranje uprave kao servisa građana. Dakle, bićemo zadovoljni kad građani ne budu više kuriri između državnih administracija, zaključio je Martin Klauke.

MUP je stigao do 750 hiljada zahteva za lična dokumenta godišnje. Udvostručio se broj onih koji elektronski zakazuju termin usluge MUP-a, što znači da stanovnici Srbije prepoznaju prednosti reforme javne uprave, uz finansijsku i svaku drugu kontinuiranu pomoć Evropske unije.

Glavni koordinator reforme javne uprave u Srbiji je Ministarstvo za državnu upravu i lokalnu samoupravu.

(Telegraf.rs/PR)