Dve struje mišljenja o uvođenju seksualnog obrazovanja u škole. Ministarstvo: Dodatno opterećenje za učenike

Dok, sa jedne strane, postoji mišljenje da su se "vremena promenila" i da mlade treba edukovati o temama iz oblasti seksualnog obrazovanja, resorno ministavrstvo tvrdi da se ove one već obrađuju u srpskim školama

Ilustracija: Nikola Jovanović

Da li deca u okviru formalnog obrazovanja imaju priliku da dobiju dovoljno informacija o kategorijama pola i roda, o tome šta je bezbedan odnos, šta su polno prenosive bolesti i ostale informacije koje se tiču reproduktivnog zdravlja čoveka?

Mišljenja roditelja su podeljena, a stav Ministarstva prosvete, nauke i tehnološkog razvoja je da su ove teme već prisutne i da bi svako novo uvođenje predmeta, iz oblasti seksualnog obrazovanja, bilo "dodatno opterećenje za učenike".

- Smatram da seksualno obrazovanje treba uvesti u redovnu nastavu. Granica se spustila, deca sve ranije imaju seksualne odnose, a nisu svi jednako otvoreni da sa roditeljima pričaju baš sve o tome. Zato bi i roditeljima značilo da znaju da imaju potporu i u školi i da postoji mesto gde deca slušaju tačne i prave stvari o seksu i zaštiti - priča za Telegraf majka M.L.

Na ovoj strani argumentacije je i otac dve devojčice M.M.

- Seks je decenijama unazad važio za tabu temu u podneblju u kom živimo i smatram da su mnoge genereracije žestoko oštećene zbog toga. Delom i zbog toga što mnogi od njih nisu imali od koga da nauče, pa čak i pitaju ono što ih možda interesuje. Pojavom interneta dosta toga se promenilo kada je u pitanju seks. S druge strane, apsolutna dostupnost internetu mogao bi da bude "mač sa dve oštrice" za decu za koju bi najbolje bilo da u nekom ranijem dobu upravo u školi dobiju zdravu bazu koju će, kako budu rasli, pravilno da nadograđuju. Stoga smatram da bi seksualno obrazovanje trebalo da bude zaseban predmet u školama.

Sa druge strane, majka jednog srednjoškolca M.B. smatra da je uvođenje zasebnog predmeta bilo dodatno opterećenje za učenike, ali da je važno raditi na informisanju mladih o ovim temama.

- Ne treba sekusalno obrazovanje uvoditi kao poseban predmet , ali treba posvetiti dodatnu pažnju informisanju mladih, otprilike jednom ili dva puta mesečno - navela je za Telegraf.

Za naš portal, iz Ministarstva prosvete, nauke i tehnološkog razvoja, teme koje se tiču seksualnog obrazovanja se već obrađuju u okviru određenih predmeta, ali i vannastavnih aktivnosti.

- Teme iz oblasti seksualnog i zdravstvenog vaspitanja i do sada su prisutne u školskim programima i obrađuju se u okviru nastavnih jedinica različitih obaveznih predmeta, kao i u okviru vannastavnih aktivnosti, izbornih predmeta, fakultativnih aktivnosti, projekata. Zakonom je propisana nedeljna norma časova i ne mogu se uvoditi novi predmeti, a da se ne ukine neki od postojećih. U suprotnom bi svaki novi predmet značio dodatno opterećenje za učenike - navode.

Takođe, dodaju da je Ministarstvo prosvete, nauke i tehnološkog razvoja Zakonom o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja propisalo ciljeve obrazovanja i vaspitanja među kojima je i razvoj i praktikovanje zdravih životnih stilova, svesti o važnosti sopstvenog zdravlja i bezbednosti, potrebe negovanja i razvoja fizičkih sposobnosti.

- S obzirom na širinu teme seksualno vaspitanje povezuje različite oblasti, od razvoja higijenskih navika, praktikovanja zdravih stilova života, zdravlja reproduktivnih organa, brige o svom i zdravlju drugih, do partnerskih odnosa.

- Primereno potrebama uzrasta učenika, odgovoran odnos prema zdravlju, pa tako i reproduktivnom, razvija se kroz predmete: priroda i društvo, fizičko i zdravstveno vaspitanje, biologija, građansko vaspitanje. Takođe, u srednjim školama se realizuju kroz fakultativne programe - Zdravstveno vaspitanje - higijena, mentalna higijena, zaštita reproduktivnog zdravlja, bolesti zavisnosti i poremećaji ishrane, promene u pubertetu i adolescenciji i zaštita na radu koje škole planiraju svojim godišnjim planom rada i školskim programima - dodaju iz ministarstva.

Teme iz ove oblasti obrađuju se i kroz druge aktivnosti kao što su časovi odeljenskog starešine, predavanja i radionice koje drže zdravstveni radnici, kao stručnjaci za ovu oblast.

- Takođe, nemali je broj projekata u kojima učestvuju učenici i škole, a koji dodatno podstiču mlade na zdrave životne stilove: Vaspitanje za zdravlje kroz životne veštine (sa Unicef-om) u srednjim školama;

Kreativni rad sa decom na prevenciji zloupotrebe droga (sa Ministarstvom zdravlja); Bezbedno detinjstvo(sa MUP-om) u osnovnim školama; Osnaživanje porodice (Kancelarija UN za borbu protiv droga) .

U AP Vojvodina nekoliko poslednjih godina stotinak škola pod pokroviteljstvom Sekretarijata za omladinu i sport realizuje fakultativni program Zdravstveno vaspitanje o reproduktivnom zdravlju na nivou projektnih aktivnosti uz podršku obučenih trenera, naveli su na kraju iz ministarstva.

(Telegraf.rs)