Roditelji kupuju kvadove deci kao igračke, a oni van domašaja zakona: Tragedije se samo nižu
"Ne postoji dovoljno razvijena svest o tome da neadekvatnom upotrebom kvada mogu da se izazovu obiljne posledice" ističe Damir Okanović
Porast saobraćajnih nesreća, sve češće sa tragičnim ishodom, ovih dana izazivaju sve popularnija terenska vozila, kvadovi, mali četvorotočkaši koji su sve omiljeniji kod mladih.
Svedočili smo tragediji u Kovinu koja se dogodila pre samo par dana kada se devetnaestogodišnjak kvadom zakucao u banderu i stradao na licu mesta.
Na sličan način je kod Kosjerića život izgubio muškarac (48) koji je upravljajući ovim četvorotočkašem sleteo sa lokalnog puta, piše Blic.
Takođe, pre dve godine Divčibare beleže tragediju u kojoj je život izgubio tridesetogodišnjak upravljajući kvadom.
Da opasnost koju kvadovi sa sobom nose nije samo ustremljena na njihove vozače svedoči i nesreća od pre dve godine u kojoj je poginuo dvogodišnji dečak kada ga je vozač kvada udario u mestu kod Bečeja.
Ova vrsta četvorotočkaša trenutno je van domašaja zakona iako se broj kvadova u Srbiji povećava, a sa njima i broj nesreća.
Sagovornici iz saobraćajnog sektora Ministarstva unutrašnjih poslova objašnjavaju da kvadovi nisu u nadležnosti saobraćajne policije jer ne podležu Zakonu o bezbednosti saobraćaja na putevima koji se odnosi na javni saobraćaj, a to su ulice i svi javni putevi.
Kvadovi se u praksi uglavnom upotrebljavaju na privatnim posedima, na nekategorisanim i šumskim putevima, pa su van kontrole saobraćajne policije, a kako oni koji ih voze dolaze do njih i upravljaju njima, posebna je priča koja zadire u sivu zonu.
- Propisi su regulisali da je za upravljanje kvadom snage do sedam kilovata potrebna B1 saobraćajna dozvola i kaciga, kao i registracija svake godine. Međutim, ogromnu većinu kvadova koji imaju veću snagu vi vidite sa zelenom tablicom koju koriste poljoprivrednici za svoja vozila. Naime, kada ih uvoznici uvoze, oni kvad ne definišu kao kvad, nego kao laki ili teški kvadricikl, što je definicija ili za traktor ili radnu poljoprivrednu mašinu za koju treba F kategorija. U tom slučaju vam ne treba kaciga i registracija, nego samo tehnički pregled. Naravno, država je ovu olakšicu namenila poljoprivrednicima za njihova vozila, a ne svakom ko je došao do novca i kvad kupuje zarad 'divljanja' u prirodi. Uz to, oni koji uvoze kvadove odmah definišu da ih neće koristiti u javnom saobraćaju, pa su i tako van kontrole - objašnjavaju sagovornici iz saobraćajne policije.
Obuka za upravljanje kvadom nema zakonske okvire, a u jednoj beogradskoj auto-školi kažu da je obuka za kvad neophodna, jer je reč o vozilu koje ima veliki broj specifičnosti i koje nije igračka.
- To što je neko od nas položio za B, čime je automatski dobio i B1 kategoriju dovoljnu za upravljanje kvadovima snage do sedam kilovata, apsolutno ne znači da zna da vozi ovaj četvorotočkaš koji, zavisno od tipa i terena, može razviti brzinu i do 100 kilometara na čas - zajključuju.
Predsednik Komiteta za bezbednost saobraćaja Damir Okanović takođe smatra da se kvadovi često doživljavaju kao igračke.
- Imate roditelje koji kupuju deci staroj sedam-osam godina kvadove, kao da su igračke, kao da su automobilčići na akumulatore. Kod nas i dalje ne postoji dovoljno razvijena svest o tome da neadekvatnom upotrebom kvada mogu da se izazovu obiljne posledice. Moramo sistematski da se bavimo obukom i veštinama upravljanja kvadom - navodi Okanović i dodaje da se moraju zakonski definisati propisi uvoza i upotrebe.
Cena kvada je od 1.000 do 15.000 evra, a iznajmljivanje, koje je moguće na gotovo svim planinama, košta oko 50 evra na sat.
(Telegarf.rs)