Na deonici Beograd-Valjevo vozovi će usporavati i do 20 km/h: Zbog krađe iznad pruge uvedene lagane vožnje

U „Infrastrukturi železnice Srbije“ u toku je procedura za nabavku čeličnog užeta, neophodnog za zamenu ukradenih čvrstih tačaka kontaktne mreže

Foto: Tanjug/Strahinja Aćimović

Zbog krađe delova kontaktne mreže iznad železničke pruge na deonici Beograd – Valjevo, „Infrastruktura železnice Srbije“ bila je prinuđena da na više mesta uvede lagane vožnje, kako bi se očuvalo funkcionisanje i bezbednost saobraćaja.

Tako sada na deonicama Barajevo – Stepojevac (u dužini od šest kilometra), Vreoci – Lazarevac (u dužini od 1,3 kilometra) i Slovac – Valjevo (ud užini od oko pet i po kilometra)  Putnički vozovi saobraćaju brzinom od 30 kilometara na sat, dok je između Lazarevca i Lajkovca, u dužini od pet kilometra brzina ograničena na svega 20 km/sat.

To znači da na oko osamnaest kilometara pruge između Beograda i Valjeva putnički vozovi putuju brzinom između 20 i 30 km/sat. Zbog toga putnički vozovi na ovom delu barske pruge, koji je modernizovan pre pet godina i gde je predviđena brzina i do 100 km/sat, kasne i do sat vremena.

Pored toga, zbog krađa delova kontaktne mreže još na oko trinaest kilometara barske pruge od Valjeva do stanice Branešci uvedene su lagane vožnje od 30 km/sat.

Na meti kradljivaca su delovi kontaktne mreže, koji se zovu čvrste tačke. One su napravljene od nosećeg užeta, koje je od legure bronze i dužine su od 100 do 130 metara. One služe da obezbede stabilnost jednog zateznog polja kontaktne mreže, koje je dugo oko 1.600 metara. Te čvrste tačke su redovno pod naponom od 25 hiljada volti. Кrađom čvrstih tačaka kontaktne mreže ugrožava se njena stabilnost , što se odražava na redovitost i bezbednost saobraćaja sa elektro vučom.

„Infrastruktura železnice Srbije“ ove krađe redovno prijavljuje nadležnim organima, ali se one intenzivno nastavljaju.

„Infrastruktura železnice Srbije“ od nadležnih državnih organa očekuje da kradljivci železničkih delova i opreme na barskoj pruzi i širom Srbije budu otkriveni i najstrože kažnjavani, jer se tim krađama ugrožava funkcionisanje, redovitost i bezbednost putničkog i teretnog železničkog saobraćaja.

Zakon o železnici predvideo je da se za uništenje, oštećenje ili krađu delova železničke infrastrukture, bez obzira na njihovu količinu i vrednost može izreći kazna zatvora od tri meseca do pet godina, a u slučaju da neko lice zbog toga bude teško povređeno ili se načini imovinska šteta velikih razmera, kazna zatvora može biti i do osam godina.

Između Beograda i Valjeva ukradeno je 10 čvrstih tačaka kontaktne mreže, ukupne težine oko 600 kilograma, od čega samo u proteklih par meseci čak četiri čvrste tačke, dok je duž barske pruge kroz Srbiju ukupno pokradeno 21 čvrsta tačka.

U proteklih godinu dana, na elektrificiranim prugama u Srbiji ukupno je ukradeno 248 čvrstih tačaka kontaktne mreže, čime je „Infrastrukturi železnice Srbije“ načinjena direktna materijalna šteta u iznosu od oko 25 miliona dinara (vrednost jedne čvrste tačke je oko 100 hiljada dinara). Često se prilikom ovakvih krađa događa da lopovi oštete izolaciju i polome pantograf kontaktne mreže, što stvara dodatne troškove i probleme u funkcionisanju železničkog saobraćaja.

Indirektna šteta zbog uvođenja laganih vožnji, oštećenja na voznim sredstvima prevoznika i intervencija stručnih službi sa mehanizacijom na zameni je znatno veća.

Izvršena je zamena 104 čvrste tačke na teritoriji „Infrastrukture železnice Srbije“, a neophodno je izvršiti zamenu još 144 čvrste tačke.

Poslednja rezervna količina ovih užadi potrošena je krajem prošle godine u dužini od oko 6.000 metara i sada su zbog povećanog broja krađa duž svih pruga u Srbiji potrebne nove količine

U „Infrastrukturi železnice Srbije“ u toku je procedura za nabavku čeličnog užeta, neophodnog za zamenu ukradenih čvrstih tačaka kontaktne mreže. Planirana je nabavka celokupne količine čvrstih tačaka koje nedostaju, kao i rezervnih količina.

Stručne službe „Infrastrukture železnice Srbije” bile su primorane i pronašle su novo rešenje, da umesto nosećeg užeta od bakra za čvrste tačke, za zamenu koriste čeličnu pocinkovanu užad. Vrednost čeličnog užeta je manja od legure bronze, pa se očekuje da će i to uticati na smanjenje broja krađa.

Cena jedne ukradene čvrste tačke na crnom tržištu premašuje 50.000 dinara prevashodno zbog materijala od koga se sastoji.

(Telegraf.rs)