Ovako će helikopterom loviti bahate vozače u Srbiji: Juriće ih Flir, za ove poteze kazne će "padati" s neba
- Iz helikoptera se vidi veća deonica puta koju odredimo, i sa visine je preglednost mnogo bolja, a i lakše se uočavaju najteži prekršaji - kaže za Telegraf.rs major policije Ivica Stanković iz Uprave saobraćajne policije
Svaki vozač koji sedne za volan i namerava brzo da vozi, pretiče kolonu, gazi punu liniju, ne obraća pažnju na druge učesnike u saobraćaju, jednostavnim rečima, nasilno se ponaša, trebalo bi da zna da mu "kazna" može pasti s neba. Odatle vrebaju saobraćajci, koji zajedno sa pilotima Helikopterske jednice MUP-a iz helikoptera kontrolišu saobraćaj na zemlji.
Prelepa letelica - H145, helikopter sivo-plave boje, vrebaće odozgo, za početak, minimum četiri puta mesečno, a kako za Telegraf.rs kaže major policije Ivica Stanković, šef Odseka za kontrolu i regulisanje saobraćaja Uprave saobraćajne policije, svakog, ko bude snimljen sa neba da se ponaša suprotno Zakonu o bezbednosti saobraćaja, stići će presretač na zemlji.
Snima se "sa neba", zaustavlja na zemlji
Ako ga i ne stigne, ne znači da mu neće stići kazna.
- U cilju povećanja bezbednosti saobraćaja na putevima, Uprava saobraćajne policije u saradnji sa Helikopterskom jedinicom MUP-a, realizuje jedan poseban vid kontrole saobraćaja, sa jednim novim uređajem, sa pratećom opremom, koji je ugrađen i nalazi se u samom helikopteru. Radi se o uređaju Flir. Smatramo da će ovakav vid kontrole sasvim sigurno doprineti sankcionisanju onih najtežih prekršaja. Fokusiramo se na njih, a pre svega na nasilničku vožnju, preticanje preko pune linije, ali i one druge prekršaje koje možemo da dokumentujemo video zapisom - objašnjava Stanković za Telegraf.rs.
Najveća prednost ove nove video kontrole, kako navodi, jeste to što Flir uređaj pravi video zapis, fotodokumentuje sve što saobraćajci žele u datom trenutku iz vazduha, pa se takav video materijal koristi na sudu kao dokaz.
- Ima još jednu mogućnost - može da meri brzinu vozila u pokretu, s tim da mi moramo da preduzmemo još neke mere kao Ministarstvo da bismo zakonski overili takav uređaj, da bismo mogli i snimke prekoračenja brzine nekog vozila da koristimo za dokazivanje baš tog prekršaja. Inače je izuzetno visoka rezolucija, odličan video zapis, odlično se vidi - kaže Stanković.
Procedura je takva da kada saobraćajci iz helikoptera snime prekršaj, odmah dojavljuju putem interne radio-veze svojim kolegama, presretačima, koji su na zemlji. Oni tada stupaju u akciju, odnosno imaju zadatak da stignu konkretno vozilo.
- Putem naše radio-veze javljamo kolegama koji su na toj deonici puta, oni kreću za tim vozilom, vrše kontrolu vozila i vozača, procesuiraju a mi nakon završene kontrole skidamo video-materijal i koristimo ga kao dokazni materijal pred Prekršajnim sudom. Ovaj vid kontrole izdvajamo kao dobar, jer ćemo raditi sa njim najteže prekršaje. Gledaćemo da sa njim nasilniču vožnju suzbijemo. Kada se podignemo na toj visini, totalno je drugačije nama u odnosu na presretače. Presretač može na nekoj denici da otkrije nasilničku vožnju i preticanje, ali je kratko ono što kolege mogu da zabeleže u datom momentu na toj deonici. Iz helikoptera se vidi jedna veća deonica puta koju odredimo, i sa visine je preglednost mnogo bolja i lakše se očavaju ti najteži prekršaji - navodi Stanković:
A gde će vrebati saobraćajci iz helikoptera
- S obzirom na to da se radi o novom vidu kontrole i da se tek očekuje njena punu primena, za početak, u saradnji sa Helikopterskom jedinicom planiramo da to bude minimum 4 kontrole mesečeno. Gledaćemo da to budu putni pravci, odnosno mesta gde nam se najčešće dešavaju najteže saobraćajne nezgode. Ne znači da je to samo Beograd, radićemo na teritoriji čitave Srbije, ali i tamo gde iz naših baza podataka vidimo da učionici čine najteže prekršaje na nekim deonicama, pa ćemo biti i tamo. Mislim da ćemo postići pun preventivni efekat kod građana kada znaju da smo negde iznad. Cilj je da smanjimo brzinu, da utičemo na vozače koji se nasilno ponašaju u saobraćaju i da smanjimo stradale u saobraćaju.
Na pitanje ima li bojazni među kolegama, sabraćajnim policajcima, da lete helikopterom, Stanković kaže da nema.
- Mi smo i ranije išli u nadzor sa njima, pa smo koristili priliku da i mi letimo. Obaveza je da kada se vrši ova kontrola u helikopteru, pored pilota i kopilota budu i pripadnik sabraćajne policije i tehničar, koji upravlja samim uređajem. Združeno funkcionišemo. Kada mi prepoznamo prekršaj, tehničar usmeri snimanje, zumira, priđe tom vozilu, a onda mi javljamo kolegama na zemlji. Takođe, sve to vide i piloti, kako bi znali na koju stranu odnosno gde treba da usmere helikopter - kaže naš sagovornik i dodaje da se procesuiranje dokumentovanih prekršaja iz helikoptera može vršiti i bez zaustaljanja vozila po učinjenom prekršaju, naknadnim pozivanjem vlasnika vozila.
U toku je i konkurs za pilote
Podsetimo, u toku je konkurs za prijem kandidata iz građanstva u Vojnu akademiju za potrebe Helikopterske jedinice MUP-a. Konkurs je otvoren do 31. marta i svi zainteresovani momci i devojke koji žele da budu piloti mogu da konkurišu.
Kako je izjavio komandant jedinice Nenad Nedić, na konkurs mogu da se jave državljani Srbije, uzrasta do 21 godine, koji su završili srednju školu, gimnaziju ili neki tehnički smer.
- Nakon toga će biti pozvani na lekarski pregled, koji se sastoji iz osnovnog pregleda i specifičnog za datu profesiju gde se najviše pažnje posvećuje psihotestovima - rekao je Nedić.
Zatim će biti upućeni na selekciju koja se sastoji od tri faze: padobranski skokovi, preživljavanje u prirodi i selektivna obuka letenja.
Svaki kadet ima obezbeđenu stipendiju od 50.000 dinara, smeštaj, hranu i sva sredstva neophodna da bi pratili nastavu i polagali ispite. Ono što je najvažnije, nakon završetka Akademije imaju zagarantovano radno mesto u helikopterskoj jedinici MUP-a.
(Telegraf.rs)