Bespilotne letelice u službi policije: Nisu isto što i dronovi, a evo ko sa njima upravlja i zbog čega
One su dragocene u kriznim situacijama poput poplava, požara, eksplozija u fabrikama oružja i municije, hemijskim katastrofama
Bespilotne letelice sve više su u službi policija širom sveta, a nove tehnologije pomerile su granice u prikupljanju podataka. Spektar mogućnosti korišćenja ovih letelica je širok i veoma efikasan. Iz MUP-a Srbije ne otkrivaju informacije o bespilotnim letelicama kao i o njihovoj svrsi i opremi koju poseduju. Slična praksa je u mnogim službama širom sveta jer je takva oprema najčešće stepenovana oznakom - strogo poverljivo.
Kako piše Politika, naša policija poseduje bespilotne letelice koje podsećaju na mini helikoptere, sa kamerom za osmatranje iz vazduha i uglavnom ih koristi za snimanje javnih okupljanja, nereda, demonstracija, sportskih događaja... Ovim letelicama upravljaju i pripadnici Sektora za vanredne situacije, Žandarmerije, Specijalne antiterorističke jedinice (SAJ), Saobraćajne policije...
One su dragocene u kriznim situacijama poput poplava, požara, eksplozija u fabrikama oružja i municije, hemijskim katastrofama. Uz pomoć njih, službe mogu da prate dešavanja i po teškom terenu, sa male visine koja nije bezbedna za helikoptere. Za snimanja noću, opremljene su specijalnim kamerama.
Sima Marković, predsednik Nacionalnog klastera bespilotnih letelica, kaže da policijske letelice mogu imati ugrađene obične, termovizijske ili infracrvene kamere.
- Policija ih koristi u bezbednosne svrhe. Najčešće za nadgledanje i monitoring. Veoma su korisne i mogu da lete u svim vremenskim uslovima. Takođe, mogu da lete na manjoj visini od helikoptera i ako se slučajno desi neki neželjeni događaj, manja je šteta i nema ljudskih žrtava - navodi Marković.
Bespilotna letelica je vazduhoplov bez posade kojim upravlja navigator, pilot sa daljinskim prenosom signala sa zemlje ili koji leti autonomno prema zadatim zapamćenim podacima.
On naglašava da je mnogo zabune u javnosti u vezi sa terminologijom u ovoj oblasti, konkretno, postoji velika razlika između termina "bespilotna letelica" i "dron".
- Termin "dron" treba koristiti za besposadni vazduhoplov koji napada, nosi sredstva za uništenje. A kada, na primer, nosi samo kameru, to je bespilotna letelica. Dakle, termin "dron" se najčešće koristi u vojne svrhe za napad na ciljeve na zemlji, a termin "bespilotna letelica" za takva sredstva koja obavljaju druge zadatke - objašnjava Marković.
Otkriva i da je novitet za policijske bespilotne letelice to da će moći da nose i radar.
- Prilikom šumskih požara ova letelica na dvesta metara može precizno da odredi koordinate ivice požara. Njome upravlja obučeni pripadnik službe, slike koje ona sa visine snimi, šalje u komandni centar i na osnovu toga se upravlja i ljudima na terenu. Osim u policiji i vojsci koriste se i u svim drugim granama privrede: ekologiji, poljoprivredi, rudarstvu, vodoprivredi - zaključuje Sima Marković.
Policijske bespilotne letelice našle su primenu i za nadzor graničnih prelaza, praćenje kretanja migranata, borbu protiv krijumčarenja. Austrijska policija je prošle godine poslala osam policajaca, uključujući četiri specijalno obučena operatera bespilotnih letelica i četiri letelice, kako bi pomogli zaštiti crnogorske granice sa Albanijom, saopšteno je iz Ministarstva unutrašnjih poslova Austrije.
Reč je o pomoći u okviru misije Evropske agencije za graničnu i obalsku stražu (Fronteks), gde Austrija ima policijske snage raspoređene u nekoliko zemalja zapadnog Balkana. Duž crnogorske granice raspoređeno je 25 službenika Fronteksa, u Srbiji 50, a u zajedničkim kopnenim i pomorskim operacijama u Albaniji ih je ukupno 110, navodi se u izveštaju Evropske komisije za migrante i azilante. Oni pomažu lokalnim vlastima u zaštiti granica i borbi protiv organizovanog kriminala i krijumčarenja ljudi.
- Raspoređivanje naših policajaca na zapadnom Balkanu štiti i austrijsku granicu - izjavio je ministar unutrašnjih poslova Austrije Karl Nehamer tokom prošlogodišnje posete Tehnološkom univerzitetu u Gracu.
On je kazao da su krijumčarenje i organizovani kriminal blisko isprepleteni, ali da je impresivno kakvi se uspesi u istragama mogu postići upotrebom moderne tehnologije kao što su dronovi i bespilotne letelice.
U saopštenju se kao primer navodi da je 2021. uz pomoć austrijskih pilota bespilotnih letelica u Severnoj Makedoniji zaplenjeno 200 kilograma marihuane i uhapšeno pet dilera.
(Telegarf.rs)