"Ukinite zaključivanje ocena na polugodištu, to je samo stres": Upravo podnet zahtev Ministarstvu (ANKETA)
Na ovaj potez se pre nekoliko godina odlučila i Hrvatska
Zaključivanje ocena na kraju prvog polugodišta moglo bi da se ukine od naredne školske godine ako bi se usvojio predlog Foruma beogradskih gimnazija. Ovaj Forum danas je uputio poziv Ministarstvu prosvete da do sledećeg septembra usvoji zakonske izmene koje bi to omogućile.
Inače, na taj potez se pre nekoliko godina odlučila i Hrvatska. Oni su ukinuli zaključne ocene na polugodištu da bi, kako je naveo tadašnji ministar prosvete u Hrvatskoj, "smanjili administraciju koja otežava rad profesorima, kao i stres učenicima".
- Obično je Hrvatska ta sa kojom se često upoređujemo, jer su sistemi ocenjivanja u nekim drugim evropskim zemljama suviše drugačiji. Ali, nevezano za druge države, ovaj predlog bi u velikoj meri rasteretio i naše nastavnike i naše đake. Postalo je bespredmetno i stresno sada juriti i zaključivati ocene koje nemaju nikakvu vrednost u smislu ocene na kraju školske godine. Ona se svakako zaključuje na osnovu svih dobijenih ocena u dnevniku - objašnjava predlog Aleksandar Markov, predsednik Foruma beogradskih gimnazija.
Kako kaže, decembar se sada zbog zaključivanja ocena pretvara u pakleni mesec za sve.
Decembar, pakleni mesec: Svi jure ocene, niko znanje
- Odjednom se sve pretvara u jurnjavu za ocenama. Učenici se bombarduju kontrolnim zadacima, daje se više provera znanja po predmetu, pa onda dolaze roditelji da vide što je negde četvorka a ne petica... I tako gubimo suštinu jureći za formom. Suština je znanje i na to treba da se fokusiramo, a zaključivanje treba ostaviti samo za kraj školske godine - zaključuje Markov.
Milorad Antić iz Foruma srednjih stručnih škola kaže da postoji problem u pritiscima koji se vrše na nastavnike kada zaključuju ocene, ali smatra da bi ovakvim postupanjem situacija možda mogla i da se pogorša.
- Svako znanje ima vrednost i ta vrednost se u školama ogleda u oceni. Ako nemate ocenu, nemate disciplinu. Takvo stanje bi, bojim se, vodilo ka anarhiji - smatra Antić.
Kako kaže, učenici se i ocenama podstiču na radne navike, a ostaviti ih do kraja godine bez zaključne ocene, bilo bi pogubno po njihovu motivaciju.
Telegraf je ovim povodom uputio pitanja Ministarstvu prosvete, ali do objavljivanja ovog teksta nismo dobili odgovor.
Smanjen broj ocena potrebnih za zaključivanje u srednjim školama
Inače, novim zakonskim izmenama već je smanjen broj ocena koji je u srednjim školama potreban da bi se izvelo zaključivanje. Ranije je bilo potrebno da učenik iz obaveznog predmeta bude ocenjen najmanje četiri puta u polugodištu. Sada će u srednjim školama biti dovoljne i tri ocene da bi se izvela zaključna.
Forum beogradskih gimnazija i tu je dodao svoj predlog - da broj ocena bude proporcionalan nedeljnom fondu časova. Tako bi nastavnici čiji predmet učenici slušaju do dva puta nedeljno, bili u obavezi da ocene učenike najmanje dva puta po polugodištu, a nastavnici, čiji predmet učenici slušaju tri puta nedeljno, tri puta po polugodištu, dok bi iz predmeta koje slušaju četiri i više puta nedeljno učenici bili ocenjivani najmanje četiri puta po polugodištu.
Petice se dele šakom i kapom: Rekordan broj odličnih osmaka
Na kraju osmog razreda prošle školske godine odličan uspeh ostvarilo je čak 43,2 odsto učenika, dok je dovoljan uspeh imalo svega njih 1,2 odsto, navodi se u izveštaju Zavoda za vrednovanje kvaliteta obrazovanja i vaspitanja.
Osmi razred je sa prosečnom ocenom 5,00 završilo 12.256 učenika, odnosno, 19,1 odsto.
Podaci pokazuju i da je osnovnu školu u školskoj 2020/2021. godini sa Vukovom diplomom završilo 8.886, odnosno 13,9 odsto učenika u Srbiji, što je približno na istom nivou kao i prethodne školske godine, kada je taj procenat iznosio 13,8 odsto.
(Telegraf.rs)