Popeli smo se na brdo gde je 1915. oboren prvi avion na svetu: Hrabro srce, štap i kanap, kao 1999.

Datum prvog obaranja aviona, 30. septembar, slavi se kao dan roda Artiljerijsko raketnih jedinica za protivvazduhoplovna dejstva Vojske Srbije

Prvi avion oboren u jednom ratnom okršaju u svetu pao je - iznad Kragujevca. Bilo je to mnogo pre no što je ratna avijacija postala snažna i moćna sila i, naravno, mnogo pre no što je postojala protivvazdušna odbrana kakvu poznajemo posle Drugog svetskog rata - daleke 1915. godine.

Vazdušni napadi su tokom Drugog svetskog rata bili strah i trepet, pa su se gradila skloništa i bunkeri, posebne tajne baze i komande... Ali, da bi bio oboren neprijateljski avion iznad Kragujevca bio je dovoljan jedan obični top i veliko, hrabro srce Radoja Raka Ljutovca.

Artiljerac, topdžija, postao je deo protivaeroplanske baterije, sastavljene od tri topovska voda i dva mitraljeza na Metinom brdu kod Kragujevca, Ljutovac je oborio "čeličnu pticu" koja je po gradu sejala smrt. Avion je bio na zadatku bombardovanja grada. Pao je u samom centru grada, a pobedonosni žar raširio se čitavim gradom. Strelac je odmah konem otišao da vidi šta je učinio.

Radoje Raka Ljutovac, prvi čovek na svetu koji je artiljerskim oružjem oborio avion direktnim pogotkom. Foto: Arhivska fotografija

Danas bi ovakvo obaranje bilo sasvim lako - avion mora da je leteo nisko, a sa Metinog brda pogled na Kragujevac je kao na dlanu. Ali, baš kao i 1999. godine, tehnika kojom smo raspolagali nije mogla da parira moćnom neprijatelju, pa se ipak pucalo, i pogodilo! Običan turski top, bez ikakvog sistema za nišanjenje, obavio je posao koji je Kragujevac upisao u svetsku ratnu istoriju.

Dva avijatičara bezbrižno su bacali bombe na grad, dok nisu i sami bili pogođeni. Smrt je bila strašna. Ljutovac je imao mnogo razloga da slavi, ali je kraj tela koja su izgledala strašno zastao i neprijateljima salutirao.

Danas je Metino brdo jedan prelepi park. Kragujevac se zaista vidi kao na dlanu - smetaju tek krovovi novijih kuća u samoj blizini brda. Tu je i top - spomenik koji su 1996. godine postavili Vojska i Grad ni ne sluteći da će samo tri godine kasnije ponovo morati da se brani nebo... A jedan od ciljeva je bio isti i 1915. i 1999. Vojnotehnički zavod.

Ekipa "Telegrafa" popela se na ovo brdo i zabeležila fotografiju jednog jesenjeg prizora. Izmaglica iznad grada, dim iz toplane i pogled na gradske solitere i industrijsku zonu duž Lepenice. To je ponos srpske namenske industrije, a kasnije i autoindustrije.

Američka ilustracija sa Zapadnog fronta tokom Prvog svetskog rata. Foto: Wikipedia/Internet Archive Book Images

Dva mladića prišla su vidikovcu ni manje ni više nego legendom "Zastavinog" automobila - "kecom". Prava slika Kragujevca - socijalistički soliteri, fabričke hale i jedan crveni "stojadin".

Ljutovac je preminuo 1968. godine - doživeo je i mnogo teža razaranja i strahote vazdušnih udara. Inače, posle slavnog ratnog podvga, bavio se trgovinom.

Foto: Arhiva

Datum prvog obaranja aviona, 30. septembar, slavi se kao dan roda Artiljerijsko raketnih jedinica za protivvazduhoplovna dejstva Vojske Srbije.

Metino brdo čuva i gorka sećanja na nacističke zločine - sa zemlje. Nisu im bile dovoljne Šumarice, pa su jednom prilikom oko 150 ljudi doveli na streljanje baš na to mesto. Mučenici su počeli da beže, ali su ih smrtonosni hici sustizali na ulici. Sve su to Kragujevčani gledali.

Video: Mesto pogibije kneza Mihaila Obrenovića

(Telegraf.rs)