Migranti "iskaču" iz kazana za rakiju, mešalica i đubriva: Da li su vozači krivi za uljeze u kamionima?
Gotovo da nema tovara u kome migranti nisu pokušali da se sakriju kako bi stigli do EU
Vozač šlepera stiže na carinu. Sledi uobičajena kontrola dokumentacije, i ako je sve u redu - "Srećan put". Ali, da li je zaista u vozilu samo vozač kamiona?
Carinici su poslednjih godina svedoci neverovatnih slučaja ilegalnih prelazaka granice, a šleperi su idealno mesto za skrivanje migranata. Da li vozač kamiona to zna ili ne, pitanje je za policiju i dalju istragu. Na žalost mnogih kamiondžija, uljezi se ponekad neprimetno uvuku u tovar koji prevoze, pa nad njima nemaju nikakvu kontrolu, a snose veliku. Ipak, neki od njih mogu da budu i krijumčari.
Zato, uz pregled dokumenata, carinik može da, pre onoga "Srećan put" zatraži i posebnu kontrolu kamiona, ali i autobusa - "slikanje" rendgenskim zracima. Nije potrebno da se vozilo pretresa, a roba istovara. Jednostavno, za nekoliko minuta na ekranu carinika stvori se slika slična onoj koju dobiju radnici na aerodromu kada pregledaju vaš prtljag. Sve se vidi.
Postoje mobilni i stacionarni skeneri.
- U okviru Sektora za kontrolu primene carinskih propisa postoji posebna jedinica za rad na skenerima, na kojima rade za to specijalno obučeni carinici. Na skenerima možemo da pregledamo sva vozila od automobila, kombija, autobusa do najvećih šlepera i to za samo nekoliko minuta. Skener funkcioniše tako što njegovi zraci prodiru kroz svaku materiju, uključujući i 30-ak santimetara debeo čelik. To praktično znači da je bilo kakvav pokušaj skrivanja čisto gubljenje vremena, jer zraci prodiru kroz materiju i u zavisnosti od njene gustine pokazuju na slici oblike i zatamnjenja koja sugerišu da se u tovaru nalazi nešto što ne bi trebalo da bude tu - dakle nešto sumnjivo - kažu za "Telegraf" u Upravi carina.
- Na slici sa skenera mogu jasno da se vide obrisi ljudskih silueta u tovaru kamiona i tada sa sigurnošću znamo da tovar mora odmah biti otvoren. Mobilni skeneri su, kao što im i samo ime kaže, pokretni pa ih tako sem na frekventnim graničnim prelazima, po potrebi, možemo koristiti u tzv. dubinskim kontrolama, u unutrašnjosti teritorije.
Tako se zadesi da se među kutijama u neverovatnim pozama vide siluete ljudi koji su se uputili u zemlje Evropske unije. Dešava se, pak, i da promaše "liniju", pa umesto da sa kupusom, lubenicama ili brašnu završe u Hrvatskoj, krajnja stanica bude neka od unutrašnjih carinskih ispostava Srbije.
- Gotovo da nema tovara u kome migranti nisu pokušali da se sakriju kako bi stigli do EU, pa čak i po cenu da se izlože opasnostima po život. Skrivali su se među belom tehnikom, tekstilom, auto-delovima, gumama, kantama za smeće, kutijama lakova za nokte, pa do tovara kukuruza, džakova đubriva, svežih lubenica, kupusa, pa i u rinfuzu brašna. Pojedini migranti čak su se skrivali i u kazanima za rakiju i muljačama za grožđe, zakačeni ispod prikolica, a zabeležen je i slučaj migranta koji je bio zakačen za krov velikog šlepera - kazali su nam u Carini.
Neverovatno je, ali migranti su jednom prilikom uspeli da se uvuku i u mešalice za beton. Kakav je to samo horor od vožnje i na šta su sve spremni!
Po otkrivanju migranata, carinici obaveštavaju policiju koja ih preuzima u dalju nadležnost.
- Nije redak slučaj da za krijumčarenje bude iskorišćen neko ko nije ni svestan da se ono događa,pa je to najčešće slučaj i sa vozačima kamiona u čijim se tovarima nađu. Neretko, sami vozači prijavljuju na granici da im je nešto sumnjivo, bilo da su primetili oštećenje na tovaru ili da su čuli buku iz prikolice i sl. Ne sme se, naravno, isključiti ni mogućnost da su i sami upleteni u pokušaj krijumčarenja - ali istraga o tome je u nadležnosti policije.
Manji broj ilegalnih prelazaka granice
Prema podacima kojima raspolaže Uprava carina, od početka 2021. godine otkriveni su pokušaji 472 migranta da ilegalno pređu državnu granicu, u 2020. godini u tome je sprečeno 1.148 osoba, dok je u 2019. otkriveno 1.330 ljudi u pokušaju ilegalnog prelaska granice.
(Telegraf.rs)