Poverenica potvrdila diskriminaciju Marine, Ministarstvo opovrgava: Dodelili joj školu za cvećara
Marini je zdravstvena komisija dodelila Poljoprivrednu školu, a ona ima kontaktni dermatitis i sa cvećem ne bi smela da radi
Marina Samardžićiz Požarevca je devojčica sa Daunovim sindromom, koja ove godine nije uspela da upiše muzičku školu zbog neprilagođenosti prijemnog ispita.
Kako je Telegraf pisao pre nekoliko dana, Poverenica za zaštitu ravnopravnosti istakla je da je u slučaju ove devojčice bilo diskriminacije. Iz Ministarstva prosvete, nauke i tehnološkog razvoja, ipak, kažu da diskriminacije nije bilo.
- Prijemne ispite polažu učenici talentovani za muzičke, umetničke i baletske škole, kao i za specijalizovana odeljenja gimnazija za istoriju, geografiju, biologiju, hemiju, fiziku, matematiku, sport, informatiku i računarstvo, jezike, audio-vizuelne umetnosti. Za upis u osnovnu muzičku školu deca ne polažu prijemni ispit, tako da, u skladu sa principima inkluzivnog obrazovanja, osnovne muzičke škole upisuju učenike sa smetnjama u razvoju i, ako je to potrebno, za njih izrađuju individualni program obrazovanja. Sasvim je drugačija situacija pri upisu u srednju muzičku školu, gde je prijemni ispit obavezan - navode iz Ministarstva prosvete, nauke i tehnološkog razvoja za Telegraf.
Kako dodaju, s obzirom na to da i učenici sa smetnjama u razvoju mogu da imaju posebne sposobnosti, naročito za umetničke škole, obrazovni sistem je omogućio da prijemne ispite za upis u muzičke škole polažu i učenici sa poteškoćama u razvoju.
- U tim slučajevima se prilagođavaju uslovi i način polaganja ispita, što je škola i uradila u slučaju ove i drugih učenika koji su polagali prijemni. Učenicima nije uskraćeno pravo na obrazovanje, već je potrebno samo da ostvare minimum i polože prijemni. Još jedna značajna afirmativna mera se primenjuje je da se oni, za razliku od svojih drugova, ne rangiraju, već umetničku školu upisuju direktno, uz uslov da su položili prijemni ispit. Efekti ovih mera su povećanje broj učenika sa smetnjama u razvoju u umetničkim školama - dodaju.
Iz tog ministarstva za Telegraf je u maju rečeno da se razmatra koji fakultativni oblik nastave može da bude omogućen Marini. Ipak, kako kaže njena majka, iz ministarstva se niko nije obratio ni njima, ni njihovoj pravnoj zastupnici, a rešenje nije pronađeno.
Zdravstvena komisija odredila koju će školu Marina da pohađa
Iz Ministarstva ističu da je Marini obezbeđen nastavak školovanja kao i da je ona "po dogovoru i uz saglasnost roditelja, upisana u odgovarajuću srednju školu koju će pohađati po inkluzivnom modelu".
Marinina majka Dragana Samardžić za Telegraf kaže da je zdravstvena komisija po službenoj dužnosti odredila da je upišu na smer za cvećara u poljoprivrednoj školi, te da su "tako morali da urade".
- Marina ima kontaktni dermatitis, ona sa cvećem ne bi smela da radi. Takođe, ona ne može ni da dođe do te škole, jer je daleko. Mi je jesmo upisali u tu školu, jer smo tako morali da uradimo, ali se tamo nismo ni pojavili i ispisali smo je. U ponedeljak će da bude zvanično ispisana. Čak i da je upisana našom voljom, ima pravo da ide u dve škole, kao druga deca. Njena razredna je rekla da nas razume, kao i da samo u tom odeljenju ima troje dece koja se školuju po inkluzivnom modelu - priča Marinina majka.
Ona dodaje da zna da srednja škola nije obavezna, kao i da su gledali da Marinu upišu negde gde je pozvana i dobrodošla.
- Nije nama bio hir da ona ide u muzičku školu. Mi smo tamo pozvani. Godinu dana se znalo da će Marina da dođe kod njih. A onda su mesec dana pred prijemni promenjena pravila za polaganje. Marina mnogo pati, počela je da muca. Kada je sretnu na ulici i pitaju je da li je u muzičkoj školi, ona odgovori da ne zna gde je. Ona je dete kao i svako drugo i pripada joj sve što pripada i drugoj deci. U toj školi je, tokom osnovnog obrazovanja imala sjajnog nastavnika koji je šest godina radio sa njom. Razumem da nije lako ni njima u školi, ali ona je tamo progovorila, tamo je prohodala kako treba, tamo se osamostalila. To je njoj bila terapija, a uskraćeno joj je da bude negde gde se osećala prihvaćeno, gde je mogla da bude s ljudima, da se socijalizuje - kroz suze dodaje Dragana.
Neprilagođeno gradivo prijemnog
Kako navode iz Ministarstva, u Muzičkoj školi "Stevan Mokranjac" u Požarevcu prijemni ispit je polagalo 30 učenika, među kojima i četvoro učenika koji su se obrazovali po individualnom obrazovnom planu (IOP) i kojima je bilo potrebno prilagođavanje načina polaganja prijemnog ispita.
- Za sve njih je prijemni ispit bio prilagođen, odnosno, polagali su duže, pravili pauze, omogućeno je prisustvo personalnog asistenta koji je ohrabrivao učenika, i slično. Dvoje učenika od četvoro, koji su se obrazovali po IOP, položilo je prijemni. Na osnovu iznetog, Ministarstvo i škola su postupili po važećim propisima i procedurama i ni u kom slučaju nisu vršili diskriminaciju prilikom upisa učenika sa smetnjama u razvoju u umetničke škole - kažu iz te ustanove.
Marinina porodica je prijavu za polaganje prijemnog ispita podnela su 13. aprila preko portala "Moja srednja škola". U sklopu prijave ponuđena je mogućnost potrebe za prilagođavanje.
Kao potrebe za prilagođavanjem, Marinina porodica je navela prilagođavanje prostora i uslova za polaganje prijemnog ispita, forme testa, zadataka i drugog pisanog materijala - uvećan font, Brajeva azbuka, test na računaru, auido instrukcije i slično. Potom su navedeni ostali specijalni načini izrade testa u skladu sa potrebom za prilagođavanjem, u smislu da je potrebno prilagoditi zahteve za polaganje prijemnog ispita jer se dete školovalo po IOP-2 programu i nikad nije učila, niti je pripremana za gradivo koje je van njega.
Identična prijava podneta je tri dana kasnije u samoj školi. Dan uoči prijemnog ispita iz škole su stigli dokumenti koji su porodicu ostavili u šoku. Marini su prilagođeni uslovi polaganja, ali ne i sadržina testa, te je ona radila isti prijemni kao i zdravorazvojna deca. S obzirom na to da je u pitanju gradivo koje nikada ranije nije ni videla, a da je za pripremu imala četiri časa, Marina nije položila prijemni.
Poverenica: Nismo dobili odgovor ministarstva
Poverenica za zaštitu ravnopravnosti Brankica Janković utvrdila je da je u Marininom slučaju bilo diskriminacije. U dokumentaciji u koju je naša redakcija imala uvid, ona je Ministarstvu uputila preporuku mera za ostvarivanje ravnopravnosti i zaštitu od diskriminacije.
"Poverenik za zaštitu ravnopravnosti preporučuje Ministarstvu prosvete, nauke i tehnološkog razvoja da izmeni odredbe člana 6 stav 3 Pravilnika o upisu u srednju školu i usaglasi ga sa Zakonom o potvrđivanju Konvencije o pravima osoba sa invaliditetom, Zakonom o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja, Zakonom o srednjem obrazovanju i vaspitanju i Zakonom o zabrani diskriminacije", navedeno je.
Poverenica je takođe pozvala Ministarstvo da, u saradnji sa Školom za osnovno i srednje muzičko obrazovanje "Stevan Mokranjac" u Požarevcu, omogući da kandidati sa smetnjama u razvoju i invaliditetom, koji su završili osnovnu školu po IOP2 i koji su polagali prijemni ispit za upis u tu muzičku školu u maju 2021. godine, a kojima je bilo potrebno prilagođavanje sadržaja, ponovo polažu prijemni ispit u skladu sa potrebama za pružanje podrške u odnosu na sadržaj i način sprovođenja prijemnog ispita.
Navedeno je i da Ministarstvo prosvete, nauke i tehnološkog razvoja treba da, u roku od 30 dana, obavesti Poverenika za zaštitu ravnopravnosti o preduzetim merama u cilju sprovođenja spomenute preporuke.
Kako tvrde iz te ustanove, "Ministarstvo je o svemu navedeno obavestilo Poverenicu za zaštitu ravnopravnosti", međutim, iz kabineta Poverenice stigao nam je drugačiji odgovor.
- Još nismo dobili odgovor Ministarstva o postupanju po preporuci mera koju smo uputili sa namerom da rešimo ovaj problem. Ponovo smo se obratili Ministarstvu i očekujemo da ćemo uskoro da dobijemo odgovor - kaže za Telegraf Poverenica za zaštitu ravnopravnosti.
Ona dodaje i da će Poverenik, s obzirom na to da je u pitanju opšta preporuka mera, koja se odnosi na izmenu opšteg pravnog akta, ukoliko Ministarstvo ne postupi po preporuci i Marini ne bude ponovljen prijemni ispit, voditi postupak po pritužbi ukoliko je neko od roditelja podnese protiv Ministarstva.
(Telegraf.rs)