Kompletan vodič za novu školsku godinu: Maske, tri modela nastave, i kontrola po principu semafora
Lokalne samouprave svrstavati u zone po modelu semafora: crvena, žuta i zelena.
Nova školska godina počeće normalno 1. septembra, odlučeno je na sednici Kriznog štaba za borbu protiv korona virusa, održanoj u utorak, učenici će morati da nose maske, časovi će trajati 45 minuta, a juče je i Ministarstvo prosvete, nauke i tehnološkog razvoja uputilo detaljno uputstvo osnovnim i srednjim školama kako treba da izgleda nastava.
Nakon Kriznog štaba u utorak, ministar prosvete, nauke i tehnološkog razvoja Branko Ružić je rekao da je intencija bila da nastava krene redovno, da se đaci ne dele u grupe i da časovi traju 45 minuta. Lokalne samouprave će se svrstavati u zone po modelu semafora: crvena, žuta i zelena.
- Tim ima za zadatak da u narednom periodu prati primenu preventivnih mera i na nedeljnom nivou donosi odluku koji model nastave može da se primenjuje, znači imamo jedan decentralizovani sistem - rekao je ministar i pojasnio da su u opciji tri model:
- Oni će zavisiti od ukrštanja podataka o broju zaraženih. Prvi model - neposredno u školi za sve učenike u školi istovremeno, deca nose maske dok razgovaraju/odgovaraju. Drugi model, kombinovani za učenike sedmog i osmog razreda i srednjoškolce, razlika je da bi se činila na dnevnom, a prethodne godine je bilo na nedeljnom nivou. Tim za škole može da proceni da ovakav model spusti i na nivo petog i šestog razreda. Treći model - najugroženije jedinice lokalne samouprave, veliki stepen rizika, za ove škole je onlajn nastava za srednjoškolce, kombinovana za osnovce, delili bi se u grupe, kao prošle godine.
Semafori
Tim za škole pratiće primenu preventivnih mera u školama, kao i situaciju u svakoj lokalnoj samoupravi i donosiće odluku koji model nastave može da se primeni na osnovu broja zaraženih, vakcinisanih, procenta pozitivnih testova i poštovanju mera.
Ružić je naveo da će se lokalne samouprave svrstavati u zone po modelu semafora: crvena, žuta i zelena.
- Primenjivaće se model u skladu sa rizikom, kada Tim za škole na osnovu nalaza lokalnog Kriznog štaba donese odluku o promeni nastave i o tome obaveštava škole i one do petka u 12 časova, obaveštavaju roditelje samo u slučaju promene modela - rekao je Ružić.
Epidemiolog dr Predrag Kon, kazao je da je ovo sve moguće realizovati.
- Tim koji je formiran imaće jako puno posla. Epidemiološka situacija nam nije baš naklonjena. Podrazumeva se da u školu dolaze zdravi i da su nastavnici vakcinisani. Definisano je i kad mogu da se skinu i kad da se nose maske. Maske su zamenile sada vakcinaciju. Želim i roditeljima i deci da što lepše krenu u školu i da počnemo da obaramo krivu koja ide prema gore. Što više oko dece ima vakcinisanih, manja je mogućnost da se dete zarazi i da donese zarazu u školu.
Obaveza nošenja maski
Đaci bi trebalo da nose maske dok ulaze u školu i idu ka svojoj učionici, a kad sednu u klupu mogu da ih skinu. Ipak, kada odgovaraju ili razgovaraju, moraće da ih nose. To isto važi i kada idu u toalet i na odmor.
Oni nastavnici koji su vacinisani, neće morati da nose maske, osim ako prilaze đacima na manje od metar i po.
Ako se otkrije da je neko u odeljenju zaražen, đaci će morati non-stop da nose maske 10 dana. Ako je u odeljenju vakcinisano više od 70 odsto đaka, onda oni ne moraju da nose maske tokom časa.
Detaljano uputstvo za škole
Sve ovo je izdetaljisano u Stručnom uputstvu za organizaciju obrazovno-vaspitnog rada u osnovnoj školi u školskoj 2021/2022. godini i Stručnom uputstvu za organizaciju obrazovno-vaspitnog rada u srednjoj školi u školskoj 2021/2022. godini.
Kako je predviđeno, prvi model nastave podrazumeva doslednu i ispravnu upotrebu zaštitnih maski u školskim prostorijama, što važi i za nastavnike i za učenike. Poželjno je održavati fizičku distancu od najmanje jednog metra, koliko to školski prostor dozvoljava, kao i voditi računa o higijeni ruku i respiratornoj higijeni. Pored redovne dezinfekcije i čišćenja školskih prostorija, propisana je i saradnja sa nadležnom zdravstvenom službom, a posebno nadležnim IJZ/ZJZ.
Drugi model podrazumeva iste mere, s tim što rastojanje između lica mora biti veće od jednog metra, odnosno da jedan učenik bude smešten na četiri metra kvadratnih.
Treći model znači prelazak na onlajn nastavu. Moguće je organizovati ispitivanje i testiranje učenika ukoliko je ispunjeno svih pet strategija prevencije infekcije, uz odgovarajući raspored koji omogućava doslednu primenu preporučene fizičke distance u svakom trenutku. Nošenje maski obavezno bez obzira na vakcinalni status.
"Direktori ustanova su u obavezi da omoguće svim zaposlenima u školi i roditeljima učenika da se blagovremeno upoznaju sa sadržajem odgovarajućeg stručnog uputstva i uputstvima o merama zaštite i da dogovorite načine komunikacije koji će biti u funkciji dosledne primene dogovorenih mera, postupaka i aktivnosti za zaštitu zdravlja učenika i zaposlenih", navedeno je u saoopštenju Ministarstva prosvete.
Takođe, kako je navedeno, imajući u vidu poseban značaj početka školske godine za učenike prvog razreda u osnovnoj i srednjoj školi i učenike petog razreda u osnovnoj školi, posebnu pažnju treba posvetiti organizaciji prvih susreta nastavnika i odeljenjskih starešina sa učenicima i roditeljima učenika, tako da se primene sve mere zaštite od širenja virusa – fizička distanca, zaštitne maske, spoljašnji prostor škole, veliki unutrašnji prostori, predstavljanje i razgovori u manjim grupama, pauze između sastanaka sa obaveznim merama za čišćenje i pripremu prostora i druge mere.
Sugestija je da ovi susreti i sastanci budu održani 31. avgusta 2021. godine.
- U periodu od 25. do 31. avgusta 2021. godine, na regionalnom ili opštinskom nivou biće održani sastanci sa direktorima škola, kao vid dodatne podrške školama u rešavanju konretnih stručnih i/ili organizacionih pitanja od značaja za uspešan početak školske godine. O terminima ovih sastanaka direktori škola će biti obavešteni posredstvom nadležne školske uprave - dalje se navodi.
Ministarstvo je saopštilo i da će najveći broj škola biti spreman da pripremi i realizuje efektivan i efikasan plan obrazovno-vaspitnog rada, s obzirom na to da se u prethodne dve školske godine steklo značajno profesionalno iskustvo sa vrlo dobrim rezultatima rada i da se pokazalo da su u većini škola najjači ljudski resursi.
- Ministarstvo očekuje da će se održati visok nivo solidarnosti, kolegijalnosti i podrške tokom otežanog rada, što je bio slučaj i u prethodnom periodu. U susret novoj školskoj godini potrebno je iskoristiti stečeno znanje i podržati timski rad u iznalaženju najboljih obrazovnih rešenja kojima će se umanjiti uticaj epidemioloških prepreka i ograničenja - dodato je na kraju.
Stručno uputstvo za organizaciju obrazovno-vaspitnog rada u osnovnoj školi u školskoj 2021/2022. godini pogledajte OVDE.
Stručno uputstva za organizaciju obrazovno-vaspitnog rada u srednjoj školi u školskoj 2021/2022. godini pogledajte OVDE.
Samo zdravi u školu
Učenici i nastavnici ne treba da dolaze u školu ako imaju bilo koji od simptoma kovida-19 (kašalj, temperatura, otežano disanje, gubitak čula mirisa i ukusa...). Treba da ostanu i 14 dana u samoizolaciji ako imaju nekog zaraženog u porodici ili domaćinstvu.
Đaci koji su išli kod lekara zbog sumnje na kovid, ne treba da dolaze u školu dok čekaju rezultat testiranja, odnosno sve dok ne dobiju negativan nalaz.
U slučaju da se razbole dva ili više učenika, onda bi celo odeljenje, narednih deset dana prešlo na onlajn nastavu. Ako bi više od polovine učenika jedne škole odsustvovalo najmanje dva dana i bio bar jedan potvrđen slučaj korone, svi učenici u školi bi automatski prešli 10 dana na onlajn nastavu.
Kako je izgledalo u toku prethodne dve školske godine
Učenici su, da podsetimo, i prošle i maltene cene pretprošle školske godine u školu išli kombinovano. To znači da, dok su jedni pratili nastavu od kuće, drugi su išli u školu ali sa maskama, i nisu delili klupu sa drugovima. Svima su časovi bili skraćeni.
Učenici od 1. do 4. razreda su išli u školu, a od 5. do 8. su imali i onlajn nastavu. Časovi su svima bili skraćeni na po 30 minuta.
Odeljenja su bila podeljena u grupe, a nijedna grupa nije smela da broji više od 15 đaka. U svakom momentu ni u jednoj školi nije smelo da bude više od 50 odsto učenika.
U školi, tokom malog odmora nema promene učionica i kabineta, osim ako je to neophodno zbog specifičnosti predmeta i posebne opreme.
Svi časovi se organizuju u školi, i napolju na otvorenom kada god je to moguće.
Za učenike od 5. do 8. razreda, ako škola ima prostor i kadar, nastava se organizovala svakodnevno u školi. I u ovom uzrastu važe pravila na podelu na dve grupe ukoliko u odeljenju ima više od 15 đaka, i za njih važi trajanje časova od 30 minuta. Razlikuje se samo što u ovom uzrastu učenici jedne grupe imaju do 5 časova. Sve ostalo je isto kao i za niže razrede.
U školama gde ne postoji mogućnost da se za sve od 5. do 8. razreda održi nastava u školi, nastava se odvijala po kombinovanom modelu.
Učenici 5. i 6. razreda u toku nedelje su išli u školu ponedeljkom, sredom i petkom, a učenici 7. i 8. razreda utorkom i četvrtkom. Naredne nedelje razredi se rotiraju. Kada đaci ne idu u školu, imaju onlajn nastavu na daljinu putem Javnog servisa Srbije.
I u ovom kominovanom modelu učenici se dele na dve grupe, časovi im, takođe, traju po 30 minuta, i imaju do 5 časova.
(Telegraf.rs)