U kom roku je zdravstvena ustanova dužna da obavesti porodicu o smrti njihovog člana?
Ne tako retko, dešava se da porodica za smrt svog bližnjeg sazna prvo iz medija, ili telegram stigne minimum dva dana kasnije
Za vreme pandemije korona virusa, nikad više porodica za smrt svog člana nije saznalo iz medija, umesto od bolnice iliti lekara, a ruku na srce to se dešavalo i ranije. Nisu retki ni slučajevi da porodica sazna za smrt a da im telegram stigne minimum dva dana kasnije, što, kako kažu lekari, nema veze sa bolnicom. Postavlja se pitanje u kom roku je zdravstvena ustanova dužna da obavesti porodicu o nemilom događaju.
Po članu 205 Zakona o zdravstvenoj zaštiti porodica o smrti treba da bude obaveštena najkasnije u roku od 6 sati od utvrđivanja smrti.
- Zdravstvena ustanova je dužna da obavesti punoletnog člana porodice o vremenu smrti, a nadležni doktor medicine o uzroku smrti pacijenta odmah, a najkasnije u roku od šest sati od utvrđivanja smrti, kao i da obezbedi punoletnom članu porodice neposredan pristup telu umrlog lica, radi provere identiteta - navodi se u članu 205.
U njemu se dodaje da član porodice može da odbije neposredan pristup telu umrlog lica, ali da o tome mora da se sačini službena beleška, koju potpisuje član porodice umrlog lica.
Za svako umrlo lice, inače, utvrđuje se vreme i uzrok smrti, na osnovu neposrednog pregleda, a to može da utvrdi samo doktor medicine. Ako je osoba umrla u zdravstvenoj ustanovi, po članu 203 ovog Zakona, o tome se pored porodice, obaveštava i nadležni organ jedinice lokalne samouprave.
Kako to u praksi izgleda, objašnjava nam naš najbolji kardiohirurg prof. dr Miljko Ristić, nekadašnji direktor Univerzitetskog kliničkog centra Srbije, danas savetnik direktora u Instititu za kardiovaskularne bolesti "Dedinje". On kaže za Telegraf.rs da se porodica po pravilu obaveštava dva sata nakon što se konstatuje smrtni ishod, a objašnjava i zašto je to tako.
- Lekar ili zdravstvena ustanova je dužan da obavesti porodicu preminulog dva sata nakon konstatovanja letalnog ishoda lečenja telefonom ili telegramom. To je pravilo. Smrt se utvrđuje u roku od dva minuta ali da ne bi došlo do nekih iznenadnih situacija, recimo da pacijent oživi, porodica se obaveštava nakon 2 sata - kaže prof. dr Ristić za naš portal.
Prema njegovim rečima, bolnica ne snosi odgovornost za to što se dešava da telegram stigne dva dana posle smrti:
- Mi kada pošaljemo telegram, imamo potvrdu kada je naručen odnosno primljen i to je opravdanje za bolnicu.
Pašalić: Potrebna empatija lekara
Zaštitnik građana Zoran Pašalić, pozivajući se na Zakon o zdravstvenoj zaštiti potvrđuje da članove porodice pacijenta umrlog u zdravstvenoj ustanovi, po Zakonu o zdravstvenoj zaštiti, o uzroku smrti odmah a najkasnije u roku od šest sati obaveštava nadležni lekar, dok ih o vremenu smrti obaveštava ta zdravstvena ustanova.
- Uz svo razumevanje za otežane uslove rada medicinskih radnika u vreme pandemije, ne smemo zaboraviti na ljudskost i saosećajnost. Lekar koji porodici saopštava informaciju o smrti njenog člana mora da bude osoba puna empatije i razumevanja za bol i tugu koje osećaju ljudi koji su izgubili voljenu osobu - rekao je Pašalić.
Ombudsman navodi i da saopštavanje informacija o ličnom i emocionalnom gubitku određene porodice ne bi trebalo da bude svedeno na rutinsko obavljanje posla.
- Situacije u kojima ljudima treba saopštiti lošu vest zahtevaju da osoba koja to radi ima sposobnost da razume osećanja druge osobe koja je doživela ličnu tragediju - naveo je Pašalić.
On ukazuje i da je empatični odnos lekara prema pacijentu, njegovoj porodici i bliskim prijateljima definisan i Кodeksom medicinske etike Lekarske komore Srbije, koji u članu 54 ističe da je lekar dužan da se prema njima odnosi sa puno razumevanja i da sa njima sarađuje u korist pacijenta.
(Telegraf.rs)