Poverenica o slučaju Marine sa Daunovim sindromom: "Utvrdiće se da li je bilo reči o diskriminaciji"
Devojčica je polagala prijemni ispit za upis u muzičku školu, baš kao i sva druga deca
Marina Samardžić iz Požarevca, tinejdžerka koja ima Daunov sindrom, ove godine završila je 8. razred i konkurisala za upis u srednju muzičku školu "Stevan Mokranjac". Iako je njenoj porodici iz ove škole rečeno kakva je procedura i šta sve od dokumenata treba da podnesu, problem je nastao u momentu kada je, bez ikakvog unapred upozorenja ili objašenjenja, Marina polagala identičan prijemni kao i svi drugi kandidati.
Porodica Samardžić zbog ove, kako je naveo Marinin brat, diskriminacije, podnela je pritužbu Povereniku za zaštitu ravnopravnosti.
- Upoznati smo sa celim slučajem. Postupak koji je u toku tek će utvrditi da li je bilo ili ne povrede Zakona o zabrani diskriminacije. U svakom slučaju dok traje postupak ne možemo o njemu da se izjašnjavamo - kaže za Telegraf.rs poverenica Brankica Janković.
Kako ističe, Marinini roditelji su 2017. godine podneli 4 pritužbe zbog diskriminacije devojčice na osnovu razvojnih poteškoća.
- Tri pritužbe su podnete protiv redovne osnovne škole, direktorke, učiteljice i psihološkinje škole, dok je četvrta pritužba podneta protiv prosvetnog inspektora. U postupku po pritužbama protiv škole, direktorke, učiteljice i psihološkinje utvrđeno je da podrška koju su škola i stručna služba pružali devojčici nije bila dovoljna i nije bila usmerena na najbolji interes učenice, da stručna služba škole i učiteljica nisu prepoznale potrebu da reaguju u slučajevima kada su roditelji ukazivali na sumnju u postojanju vršnjačkog nasilja prema učenici. Tada smo dali mišljenje da je propuštanjem da pruže potrebnu podršku učenici u skladu sa njenim uzrastom, razvojnim potrebama i interesovanjem, izvršena diskriminacija - objašnjava poverenica.
Tada je, dodaje, školi data i preporuka da organizuje obuku i edukaciju za zaposlene na temu diskriminacije u obrazovanju, kao i da preduzme mere i aktivnosti na podsticanju tolerancije kako bi se u sprečili budući slučajevi vršnjačkog nasilja i diskriminacije.
Postupak protiv prosvetnog inspektora je obustavljen jer nije utvrđeno postojanje direktne veze ličnog svojstva devojčice i postupanja prosvetnog inspektora.
Međutim, utvrđeno je da se postupanje prosvetnog inspektora u konkretnom slučaju može podvrći ispitivanju poštovanja profesionalnog i stručnog odnosa.
Naša sagovornica ističe da generalizacije ni u jednom slučaju nisu dobre, a posebno kada se govori o inkluzivnom obrazovanju.
- Zakonom o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja propisano je da za učenike kojima je potrebna dodatna podrška u obrazovanju i vaspitanju mora da se pristupi izradi individualnog obrazovnog plana koji je u skladu sa njihovim mogućnostima. Detetu koje pohađa nastavu po individualnom obrazovnom planu prilagođavanje se može izvršiti kroz prilagođavanje načina i uslova rada (IOP1), kao i prilagođavanju ciljeva, sadržaja i načina ostvarivanja programa nastave i ishoda rada (IOP2). Učenik ili učenica koje je školu pohađalo u skladu sa individualnim planom obrazovanja polaže završni ispit koji je u skladu sa njegovim mogućnostima, odnosno uslovima koje zahteva određena vrsta invaliditeta. Međutim, u ovom slučaju se ne radi o polaganju završnog ispita već prijemnog ispita za umetničku školu. Bez uvida u kompletnu dokumentaciju, zahteva roditelja, instrukcije koje su stigle od ministarstva i postupanja škole ne može se dati konkretan odgovor - zaključuje naša sagovornica.
Škola: Svi polažu isti prijemni
Direktor škole Zoran Marić kaže za "Telegraf" da se za upis u srednju muzičku školu polaže prijemni ispit za proveru posebnih sposobnosti, kako je navedeno u Pravilniku o upisu učenika u srednju školu, objavljenom u Službenom glasniku Srbije, gde je navedeno da za polaganje ove vrste ispita može da se prilagodi način polaganja, ali ne i sadržaj polaganja ispita.
- Takođe, Stručnim uputstvom za sprovođenje upisa učenika u srednju školu za školsku 2021/22. godinu, Ministarstva prosvete, nauke i tehnološkog razvoja, u delu koji reguliše sadržaj i način polaganja prijemnog ispita navedeno je da svi kandidati rešavaju testove istog sadržaja u skladu sa obrazovnim standardima za određeni predmet i pod istim uslovima (mesto, vreme, uputstvo za rad, način pregledanja i kontrola), a da se za kandidate koji su ostvarili pravo na individualne obrazovne planove i ostvarili pravo na pružanje posebne podrške u toku sprovođenja ispita, može pružiti podrška u odnosu na način sprovođenja prijemnog ispita - dodaje direktor.
(Telegraf.rs)