Da li je samoubistvo tema o kojoj srednjoškolci u Srbiji treba da pišu? Jedna objava zapalila Tviter

Odmah se povela rasprava da li će ili neće tinejdžer koji želi da se ubije pisati o tome

Foto-ilustracija: Pixabay

Jedan roditelj objavio je na društvenim mrežama teme za pisani zadatak iz srpskog jezika svog srednjoškolca i izazvao pravu buru polemika. "Ljudi moji, pa je l' ovo tema za pismeni zadatak iz srpskog jezika, za drugi razred srednje škole, pitam ja vas? Dete upravo dobilo od profesora na Viber grupi, ja sam u šoku!", napisao je roditelj.

Jedna od četiri ponuđene teme je i "Samoubistvo - herojski čin ili kukavičluk", a ostale su "Moja ljubavna priča", "Želim da zaboravim" i "Niko mene ne razume". Odmah se povela rasprava da li će ili neće tinejdžer koji želi da se ubije pisati o tome. Kako se navodi u jednom mišljenju, nisu svi suicidni ljudi isti, "dovoljna je jedna osoba da se otvori u sastavu da bismo rekli da je tema uspela".

Da li je ovakvu temu prerano dati drugoj godini srednje škole, da se ne šikaniraju njihovi nežni umovi, nenaviknuti na brutalne scene ili im treba davati baš ovakve i slične teme i terati ih da razmišljaju, da stave sebe makar u izmaštanu situaciju u kojoj je neko njima blizak možda hteo da digne ruku na sebe, a oni su ga odgovorili od te ideje.

Kako se navodi u jednom komentaru "Apsolutno je ok za taj uzrast. Mi smo skloni da nipodaštavamo intelekt dece, a sve pod velom nekakve protekcije. Deca u tom uzrastu već nailaze na određene situacije i probleme, o kojima možda nemaju sa kim da razgovaraju, a trebalo bi", navodi se u komentaru.

Proziva se profesor/ka zbog toga što traži da se piše ćirilicom, ali i zbog toga što je napisao/la "Imate puno vremena".

Ministarstvo: Teme se predlažu na osnovu programa nastave i učenja

Kako su za Telegraf.rs naveli iz resornog ministarstva, pri definisanju tema za pismene zadatke, nastavnici se ne obraćaju Ministarstvu prosvete, nauke i tehnološkog razvoja.

- Te teme se predlažu na osnovu propisanog Programa nastave i učenja. Teme su, u vezi sa sadržajem gradiva koje se obrađuje, a usaglašavaju se na nivou Stručnog veća u školi - navodi se dalje u saopštenju.

Mnogi koji imaju decu ovog uzrasta naveli su da se teme na pismenom često daju vezano za pročitanu lektiru, pa tu i podsećanje da srednjoškolci imaju na "dnevnom redu" Anu Karenjinu, roman u kom naslovna junakinja prerano završava život.

Neki su mišljenja da u sve mora da se umeša prosvetna inspekcija, "kad te profesor navodi na razmišljanje da ćeš moćda da budeš heroj, ako se ubiješ", a ima i onih koji bi profesora prijavili.

Kako je napisala jedna tviterašica, "Ja sam lično volela ozbiljnije teme i imala sam profesorku koja ih je zadavala. Ne moramo čitavo školovanje da pišemo "Kako sam proveo letnji raspust" i "O čemu razmišljam dok pada kiša", napisala je ona.

"Tema ,,Niko me ne razume" nije negativna, pokušavaju da pročitaju probleme tinejdžera trenutne dobi. Svaki tinejdžer se tako osećao nekad. Super su teme", navodi se u jednom komentaru.

Kako je dodao autor tvita, sa decom u ovom uzrastu treba pričati na ovu temu, kroz radionice i pod aktivnim učešćem školskih psihologa.

- Pretpostavljam da je povod za odabir teme inspirisan književnim delom Ana Karenjina, koji se po nastavnom programu obrađuje u drugom razredu srednje škole. Meni bi sasvim bilo prihvatljivo da je tema koncizno povezana sa književnim delom, te kao takva dovodi u pitanje da li je tragični ishod junakinje herojski ili kukavički čin. U protivnom, tema nije prihvatljiva jer samoubistvo nije opcija, te ga ne možemo ni okarakterisati kao jednu od opcija!", napisao je on.

Kako navodi, njegova namera nije bila da se dovodi stručnost profesora u pitanju, već apel da se pažljivije obrađuju ovako osetljive teme.

Mnogi su podsetili da se juče ubilo nekoliko mladih osoba, a najnoviji slučaj govori o samoubistvu devojčice od 16 godina.

Video: Bolna scena dan nakon tužne potrage: Slika, krst i sveća na keju gde je nađeno telo dečaka

(Telegraf.rs)