Za 250 dinara biciklista izbegava kaznu do 20.000: Dva svetla i šljašteće stvari spasavaju živote
Mačje očl, zastavice, šarene majice, drečave torbe... sve to potrebno je kada biciklom izađete na put
Prednje, blještavo belo svetlo za bicikl i zadnje, jarko crveno, u paketu, mogu da se nađu za 250 dinara. Plastika verovatno nije najboljeg kvaliteta, ali - neka posluži samo jednu sezonu, može da spase život.
Poznavaoci kažu da svetala ima čak i za manje pare, da postoje razne opcije, pa više i ne moraju da imaju klasične baterije, već da se pune i preko USB-a.
Zašto, onda, viđamo bicikliste u mraku? Sigurno nije razlog 250 dinara... Kako nam kaže direktor Komiteta za bezbednost saobraćaja Damir Okanović, biciklisti jednostavno nisu svesni opasnosti.
Kazne su "velike i teške"
- Kazne su velike. Smrt. Prelom kičme. Fraktura lobanje i ostalo... Nije stvar u kaznama, nego u nepostojanju svesti i neke kulture. Biciklista misli da, ako je na svetlu, ako on vidi druge, da i oni vide njega. Ali, jedno od najvažnijih načela u saobraćaju je "Vidi i budi viđen". Vodeći uzrok stradanja biciklista jeste neosvetljenost - kazao je Okanović.
Kako nam je objasnio, postoji mnogo faktora u noćnoj vožnji, koji neosvetljenog biciklistu mogu da koštaju teških povreda ili glave.
Na primer, pešaci i biciklisti mnogo su manje uočljivi kada su svetla na vozilima oborena.
- Pešaka možeš da vidiš na 26-om metru pod oborenim svetlima. Kada je snop svetlosti usmeren na dole, najpre se uočava dno točka bicikla. Dok vozač prepozna da se radi o biciklisti pri brzini od 80 kilometara na sat, on nema vremena ni prostora da reaguje - objašnjava Okanović.
Naravno, deo odgovornosti vozača svakako bi bilo prekoračenje brzine, a da bi izbegao prepreku povremeno bi trebalo i da upali "duga" svetla i uveri se da je put pred njim čist. Ali, obaveza bicikliste jeste da ima najmanje jedno belo i jedno crveno svetlo, i nema razloga da sebe ne obezbedi, jer nikada se ne zna koliko je neko za volanom automobila (ne)pažljiv.
Poseban problem na putu jeste kada se dva automobila susreću, a tu se nađe i neosvetljeni biciklista. Bljesak iz suprotnog pravca umanjuje šansu da vozač primeti biciklistu na putu, a sa druge strane, trenutak mimoilaženja je onaj u kome morate i da isključite duga svetla.
I nije samo osvetljenost bicikla problem - važno je da dvotočkaši budu uočljivi i danju. Okanović nam objašnjava da su potrebne svetlije ili šarene majice, kao i katadiopteri (mačje oči), i to ne samo jedno crveno pozadi, već i na pedalama su takođe značajne (pedale se okreću i odbljesak skreće pažnju vozačima). Osim toga, i na samim žicama točka trebalo bi postaviti mačje oči, jer to skreće pažnju vozačima u trenucima kada biciklista skreće.
Poželjna je i bela traka na levom zglobu iznad stopala, poneka zastavica, fluoroscentni ranac, jarke rukavice i kape, ako već nemate kacigu.
- Kada je intenzitet saobraćaja velik, kada su gužve, mnogi nemaju naviku da obrate pažnju na bicikliste - upozorava Okanović.
Razlog više da ove sezone paze i vozači automobila, ali i da se čuvaju oni na biciklima - pa da se manje vozimo kolima i busevima, ali i da imamo manje poginulih biciklista!
U neformalnom razgovoru sa predstavnikom udruženja biciklista saznali smo da su oni uglavnom nedovoljno informisani i da bi trebalo povesti bolju kampanju, informisati ih, pa i bolje kontrolisati. Međutim, osim kamanja važna je i samosvest.
Kolike su novčane kazne?
Prilikom kretanja noću i u uslovima smanjene vidljivosti bicikl mora da ima upaljeno jedno belo svetlo na prednjoj strani i jedno crveno svetlo na zadnjoj strani, slovo je zakona.
Kazna za biciklistu koji van naselja ne koristi svetla u ovakvim uslovima je od 10.000 do 20.000 dinara.
Blaža kazna je ukoliko prekršaj učini u naselju, gde postoji ulična rasveta (3.000 dinara).
(Telegraf.rs)