Treba li učenicima novi predmet o saobraćaju i da li će ga Srbija uvesti?
Po članu 345 Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima, koji je izmenjen 2009. godine, u roku od 6 meseci u školama je trebalo uvesti propisani sadržaj o saobraćaju
Saobraćajna nesreća u Nišu, u Bulevaru Medijana, u kojoj je početkom ove godine poginuo dečak od 12 godina i muškarac od 48, kada ih je pokosio na trotoaru "audi", pokrenula je mnoga pitanja, a opet i uvođenje predmeta saobraćajno obrazovanje i vaspitanje u školama.
Na to je opet skrenuo pažnju direktor Komiteta za bezbednost saobraćaja Damir Okanović. U ministarstvu prosvete, nauke i tehnološkog sadržaja kažu za Telegraf.rs da učenici kroz razne predmete i aktivnosti uče o soabrćaju.
Okanović za Telegraf.rs kaže da deca o saobraćaju danas u školama uče kao pre 15 godina, i da u međuvremenu nadležni u Ministarstvu prosvete, nauke i tehnološkog razvoja nisu ispoštovali odredbe izmena Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima iz 2009. godine, a što je trebalo da se dogodi u roku od šest meseci kako je on stupio na snagu.
Član 345 ovog Zakona, kako Okanović objašnjava, ne zahtevaju uvođenje posebnog predmeta, već uvođenje propisanog sadržaja o saobraćaju u već postojeći plan i program. Za više od 10 godina to se nije dogodilo, pa prema njegovim rečima deca i danas u školama o saobraćaju uče oskudno, nedovoljno i u velikoj meri pogrešno.
- Njih na to obavezuje član 345. Oni nisu ispunili svoju zakonsku obavezu iz 2009. godine kada je promenjen zakon i kada im je dat rok od šest meseci - kaže Okanović za naš portal.
Član 345 Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima doslovce glasi:
- Bliže propise o sadržaju nastavnih planova i programa koji se odnose na bezbednost dece i učenika u saobraćaju, na osnovu člana 6. stava 3. ovog zakona donosi ministar nadležan za poslove obrazovanja u roku od šest meseci.
U članu 6 stav 3 navodi se da odgovornost za sprovođenje mera saobraćajnog obrazovanja i vaspitanja u cilju sticanja znanja, veština i navika neophodnih za bezbedno učešće u saobraćaju, unapređivanja i učvršćivanja pozitivnih stavova i ponašanja značajnih za bezbedno učešće u saobraćaju imaju organi i organizacije nadležni za poslove obrazovanja za donošenje plana i programa saobraćajnog obrazovanja i vaspitanja u predškolskim ustanovama, osnovnim i srednjim školama i za praćenje realizacije ovog programa.
- Toga nema. To ne znači da su u obavezi da uvedu poseban predmet ali su u obavezi da u plan i program postojećih predmeta uvrste propisani sadržaj, ne dobrovoljni, i ne da se uči ko šta misli da treba, nego da postoji propisani sadržaj.
- Evo, ja ću kao otac osnovca da vam kažem šta uče. Uče o saobraćaju u Svetu oko nas. Učitelj sam definiše šta će u toku jednog ili dva časa da ispriča o bezbednosti saobraćaja - o pešakom prelazu, semaforu, šta hoće... Jer ne postoji nastavni plan odnosno propisani sadržaj. Na tehničkom uče podelu saobraćaja - šta je vodni, šta vazdušni a šta drumski saobraćaj, i nešto što se tiče pravila saobraćaja. Pritom, to je volja nastavnika tehničkog da li će se time baviti ili ne - navodi Okanović.
Kaže i da od 1. do 4. imaju samo po jedan čas na kojem uče o saobraćaju.
- I postoji jedan čas kada dolazi saobraćajni policajac u četvrtom i jedan čas kada dolazi u šestom razredu. Pritom u velikoj meri taj sadržaj je pogrešan, dosta toga je u sadržaju pogrešno, još i učenici uče oskudno i nedovoljno - napominje Okanović.
Ovim povodom obratili smo se i Ministarstvu prosvete nauke i tehnološkog razvoja, sa pitanjem da li je u planu da se uvede poseban predmet o saobraćaju. Rečeno nam je da učenici kroz različite predmete i aktivnosti uče o saobraćaju a da orijentacija obrazovnog procesa ka međupredmetnim kompetencijama ne znači i uvođenje novih predmeta i časova.
- Učenici u osnovnoj školi znanja iz oblasti saobraćaja i bezbednosti u saobraćaju stiču kroz različite predmete, kao što su Svet oko nas, Priroda i društvo, Tehnika i Tehnologija, kao i kroz izborne programe i druge oblike obrazovno-vaspitnog rada. To može biti Čas odeljenskog, slobodne nastavne aktivnosti, slobodne aktivnosti. Osim toga, u okviru školskog programa, škola autonomno definiše i vannastavne aktivnosti, u skladu sa potrebama i interesovanjima učenika, kao i specifičnostima same škole - kažu za Telegraf.rs u Ministarstvu prosvete, nauke i tehnološkog razvoja.
Dodaju da u tom smislu sadržajima iz oblasti saobraćaja učenici se mogu baviti u okviru različitih projekata koji se realizuju u saradnji sa jedinicom lokalne samouprave ili drugim partnerima.
- Orijentacija obrazovnog procesa ka međupredmetnim kompetencijama ne znači nužno i uvođenje novih predmeta niti dodatnih časova tematski posvećenih određenoj oblasti i kompetenciji - kažu u ovom ministarstvu.
Uvidom u udžbenik Svet oko nas za 2. razred, deca ovog uzrasta uče šta je saobraćaj, koji je putnički, koji je teretni a koji informacioni. Podelu saobraćaja na kopneni, vodeni i vazdušni. Šta je pešak, šta je vozač, a šta putnik, da ulica ima trotoar i kolovoz, gde se i kako prelazi ulica.
Uče i šta su autobuska i železnička stanica, definiciju luke i aerodroma.
Imaju i lekciju u kojoj uče saobraćajne znake sa značenjem deca na putu, zabrana saobraćaja za pešake, zabrana saobraćaja za bicikle, biciklističku stazu i pešaki prelaz, ali i šta su nekada bila prevozna sredstva a šta su danas.
(Telegraf.rs)