Šta građani misle o kvalitetu komunalnih usluga

"Važno je uspostaviti i unaprediti komunikaciju sa građanima"

Foto: Shutterstock

Građani su, pre svega, usmereni ka otklanjanju konkretnih komunalnih problema koji ih pogađaju, a manje interesovanje pokazuju za pitanja strateškog razvoja sistema komunalnih usluga. Istovremeno, građani su pokazali da postoji potreba za unapređenjem komunikacije, dostupnosti informacija i pristupačnosti komunalnih preduzeća, rezultat je ispitivanja zadovoljstva građana Zrenjanina, Žitišta, Nove Crnje, Novog Bečeja, Sečnja i Golupca koji su učestvovali u anketi o komunalnim uslugama.

Mirko Popović, ekspert i autor metodologije ispitivanja u okviru programa „Podrška lokalnim samoupravama na putu pridruživanja EU - druga faza“, koji uz finansiranje Vlade Švedske, sprovode SKGO i Švedska asocijacija regiona i opština (SALAR) ocenio je da su najveće iznenađenje objektivnost, konstruktivnost i odgovornost građana. Čitav projekat je pokazao i da je mali broj lokalnih uprava sprovodio ispitivanje, a pokrenuto je pitanje transparentnosti rada sistema komunalnih usluga i pristupačnosti građanima.

- Iako ranije nisu imali priliku da budu pitani o ovoj temi građani su pretežno bili objektivni. Oštrih kritika nije bilo u velikom broju, ali ni preteranih pohvala. Veoma realno su ocenili slabosti i pokazali spremnost da pohvale aktivnosti i usluge kojima su zadovoljni - izjavio je Popović.

Metodologija je razvijena zajedničkom ekspertizom stručnjaka iz Švedske i Srbije i angažovanjem zaposlenih u JLS i JKP iz Zrenjanina, Žitišta, Nove Crnje, Novog Bečeja, Sečnja i Golupca.

Prema rečima mr Siniše Gajina, rukovodioca Službe za informisanje u zrenjaninskom JKP „Vodovod i kanalizacija“ stečena iskustva iz projekta su veoma korisna, a neke stvari su odmah unapređene na osnovu rezultata sprovedenog ispitivanja.

Foto: Shutterstock

- Otvaranje korisničkog centra gde je celokupan rad sa korisnicima objedinjen, povećana onlajn komunikacija, uvođenje dodatnih telefonskih linija, indentifikacione kartice za zaposlene, edukacija korisnika o nadležnostima preduzeća, samo su neke od aktivnosti koje su sprovedene na osnovu rezultata dobijenih ispitivanjem korisnika. U toku je i realizacija strateških aktivnosti kao što je rešavanje problema sa vodom za piće, zamena vodovodne i kanalizacione mreže - navodi Gajin.

U okviru programa „Podrška lokalnim samoupravama na putu pridruživanja EU - druga faza“, koji finansira Vlada Švedske, u Čajetini će biti sprovedeno ispitivanje, a do kraja godine očekuje se da će ta aktivnost biti obavljena i u Kruševcu.

- Ispitivanje planiramo da nastavimo i u 2021. godini, u pet lokalnih samouprava. Koje će to sredine biti još nije definitivno odlučeno, ali svakako nameravamo da se ovom temom bavimo i u narednom periodu. Iz primera u praksi sasvim je jasno da su benefiti ovakvog istraživanja unapređenje komunikacije sa korisnicima, prepoznavanje potreba lokalne zajednice, povećanje kvaliteta usluge, prikupljanje korisnih informacija o radu i učincima komunalnog preduzeća, ali i uključivanje građana u procese donošenja odluka i upravljanje javnim resursima - rekao je Miodrag Gluščević, Programski direktor SKGO za urbani razvoj, životnu sredinu i komunalno delatnosti.

Zakonska obaveza od 2016. godine

Glavni cilj ispitivanja stanovništva nije puko ispunjavanje zakonske obaveze, već način za poboljšanje kvaliteta usluga javnih komunalnih preduzeća.

- Iako je ispitivanje korisnika korak u dobrom pravcu, ne treba očekivati brzu realizaciju dobijenih preporuka, jer se i dalje zapaža određeni politički uticaj na razvoj komunalnih sistema. Brže promene i vidljivo unapređenje kvaliteta komunalnih usluga moguće je očekivati ukoliko gradovi i opštine nastave sa sprovođenjem ispitivanja, bar jednom godišnje - ocenio je Popović.

(Telegraf.rs/PR)