Detaljan plan nastave u osnovnim školama: Sve o modelima, rasporedu, časovima, produženom boravku...
Škola ima autonomiju da utvrdi vreme početka časova i organizaciju časova na dnevnom, nedeljnom i mesečnom nivou
Ministarstvo prosvete uputiće danas jasne smernice i modele nastave za predstojeću školsku godinu svim osnovnim i srednjim školama, u kojima se navodi način na koji će se odvijati časovi od 1. septembra.
Najvažnija izmena - školski časovi traju 30 minuta, posebna pažnja posvećena je najmlađima, jer je za njihovo školovanje važno da što je moguće više budu u školi, a čak i oni koji budu pohađali nastavu onlajn, moraće da odgovaraju u samoj školi.
Svaka osnovna škola donosi svoj operativni plan organizacije i realizacije nastave u skladu sa svojim prostornim i tehničkim mogućnostima. Ona ima autonomiju da utvrdi vreme početka časova i organizaciju časova na dnevnom, nedeljnom i mesečnom nivou, a nastava u školi mora da se organizuje tako da se osigura bezbednost i zdravlje učenika i zaposlenih.
Broj učenika koji istovremeno boravi u školi ne sme da pređe polovinu ukupnog broja đaka u školi.
Škole će do 24. avgusta dostaviti operativni plan organizacije i realizacije nastave nadležnoj školskoj upravi na saglasnost.
Kada je reč o nastavi za mlađe osnovce, predviđeno je da se nastava organizuje svakodnevno u školi:
- ukoliko je broj učenika u odeljenju veći od 16, odeljenje se deli u dve grupe (škola bira najoptimalniji kriterijum za podelu na grupe);
- grupe dolaze u dva definisana termina (na primer od 8.00 časova i od 10.45);
- ukoliko je broj učenika u odeljenju do 15, odeljenje se ne deli na grupe, već se nastava realizuje za sve učenike istovremeno u jednom terminu;
- za svako odeljenje (grupe) određuje se učionica u kojoj se ostvaruju časovi nastave;
- tokom malih odmora nema promene učionice/kabineta, osim kada je to neophodno zbog specificnosti nastavnih predmeta i korišćenja određene opreme i nastavnih sredstava;
- preporučuje se fleksibilan ili klizni raspored zvonjenja, čime bi se postiglo i različito vreme kada su učenici na odmoru i smanjuje se istovremeni boravak učenika u prostorijama predviđenim za komunikaciju (holovi, hodnici, toaleti i slično);
- učenici jedne grupe imaju do 4 časa dnevno;
- svi časovi obaveznih predmeta realizuju se neposredno u školi i to u učionici i na otvorenom prostoru (u dvorištu), kada je god moguće, po utvrđenom rasporedu;
- u realizaciju pojedinih casova za učenike od I do IV razreda ukljuceni su stručni saradnici i predmetni nastavnici ukoliko postoji potreba (likovna kultura, muzička kultura i fizicko i zdravstveno vaspitanje).
Za učenike od petog do osmog razreda nastava se organizuje se kroz osnovni ili kroz kombinovani model, časovi traju po 30 minuta, pauza između smena traje 10 minuta i planirana je za redovno čišćenje, provetravanje učionica i drugih prostora u školi koji se koriste za nastavu i učenje.
Osnovni model:
- u školama koje imaju prostornih i kadrovskih mogućnosti nastava se organizuje svakodnevno u školi;
- ukoliko je broj učenika u odeljenju veći od 16, odeljenje se deli u dve grupe;
- ukoliko je broj učenika u odeljenju do 15, odeljenje se ne deli na grupe, već se nastava realizuje za sve učenike istovremeno u jednom terminu;
- za svako odeljenje (grupe) određuje se učionica u kojoj se ostvaruju časovi nastave;
- grupe dolaze u dva definisana termina u istoj ili suprotnoj smeni u odnosu na učenike prvog do četvrtog razreda u zavisnosti od raspoloživih kadrovskih i prostornih resursa;
- učenici jedne grupe imaju do pet časova dnevno;
- izborni programi/predmeti i drugi oblici obrazovno-vaspitnog rada realizuju se ili neposredno u školi ili putem nastave na daljinu u skladu sa prostornim i tehničkim mogućnostima škole;
- preporučuje se školama da stručna veća nastavnika zajednički pripremaju i dele nastavne sadržaje;
- praćenje i vrednovanje razvoja, napredovanja, angažovanja i ocenjivanja učenika obavljaće se u toku neposrednog obrazovno-vaspitnog rada, u skladu sa propisima kojima se uređuje ocenjivanje učenika u osnovnom obrazovanju i vaspitanju.
Kombinovani model
Kombinovani model podrazumeva da učenici po razredima, imaju organizovanu nastavu neposredno u školi ili putem nastave na daljinu;
- učenici petog i šestog razreda, u skladu sa organizacijom rada škole, u toku jedne nedelje imaju neposredan rad u školi ponedeljkom, sredom i petkom, dok učenici sedmog i osmog razreda imaju neposredan obrazovni rad utorkom i četvrtkom. Naredne nedelje razredi se rotiraju.
- škola može grupisati po dva i više razreda i na drugi način, u skladu sa brojem odeljenja po razredu i raspoloživim kadrovskim i prostornim resursima;
- učenici drugih razreda u danima kada nemaju nastavu u školi, imaju nastavu na daljinu gde treba težiti da se svi predvideni nastavni sadržaji realizuju;
- učenici kada nemaju nastavu u školi prate časove koji se emituju putem RTS-a.
Takođe, predviđena je i organizacija rada odeljenja celodnevne nastave i to:
- za učenike od prvog do četvrtog razreda nastava se organizuje svakodnevno u školi, a početak i završetak rada u celodnevnoj nastavi utvrduje škola, po pribavljenom mišljenju roditelja;
- obrazovno-vaspitni rad u odeljenju celodnevne nastave realizuju dva nastavnika, istovremeno;
- nakon časova, prema ranije definisanom rasporedu, nastavnici se rotiraju;
- svi časovi realizuju se neposredno u školi i to u učionici i na otvorenom prostoru (u dvorištu), kada je god moguće.
- ukoliko je broj učenika u odeljenju veći od 16, odeljenje se deli u dve grupe, koje dolaze u istom terminu, utvrđenom za početak rada celodnevne nastave.
Produženi boravak
Kada je u pitanju produženi boravak, on se organizuje u manjim grupama učenika istog razreda ili izuzetno više razreda, odnosno u homogenim ili izuzetno heterogenim grupama. Preporučuje se organizacija časova nastave i aktivnosti, na otvorenom prostoru, kada god to uslovi dozvoljavaju.
Početak i završetak rada u produženom boravku utvrđuje škola, po pribavljenom mišljenju roditelja.
Nastava putem Javnog medijskog servisa, biće emitovana na kanalima RTS 2 i RTS 3, svakog radnog dana u skladu sa rasporedom, prema utvrđenoj satnici prikazivanja časova.
Učenici petog razreda pratiće nastavu na kanalu RTS 2 sa početkom u 8.00 časova i rasporedom od tri časa dnevno, dok će se nastava za učenike od šestog do osmog razreda emitovati na kanalu RTS 3, sa početkom u 8.00 sati.
Nastava za đake od prvog do četvrtog razreda biće emitovana na multimedijskoj internet platformi RTS Planeta.
Učenici od prvog do sedmog razreda imaće dnevno po tri časa, dok će učenici osmog razreda imati četiri časa.
Ukoliko aktuelna epidemiološka situacija bude uticala na promenu organizacije rada u školama, moguća je i promena satnice emitovanja časova, o čemu će učenici i roditelji, kao i škole biti blagovremeno obavešteni.
Organizovanje nastave - najveća muka biće napraviti raspored
Škole sa nestrpljenjem očekuju stručno uputstvo Ministarstva prosvete, gde će detaljnije dobiti smernice kako da organizuju nastavu u novoj školskoj godini.
Najveća odgovornost, ali i teret poneće direktori škola. Većina njih juče je ispred malih ekrana pažljivo slušala ministra prosvete Mladena Šarčevića koji je predstavio plan i već su počeli da kombinuju kako da se organizuje nastava.
Gorana Petrovića, direktor OŠ Lazar Savetić u Zemunu, noinari su zatekli jutros oko 10 u školi, čekao je zvanični dopis iz Minisatrstva da se upozna sa svim detaljima.
Kaže da će prvo organizovati sastanak sa zaposlenima - nastavnicima i učiteljima, ali i tehničkim osobljem, da se daju predlozi, sugestije, koji bi to model nastave bio za OŠ Lazar Savatić.
- Kao direktor ispoštovaću sve što Ministarstvo prosvete kaže, ali ću konsultovati i roditelje, da vidimo koliko roditelja je za onlajn nastavu, a koliko za fizički dolazak dece u školu - rekao je Petrović za Tanjug.
OŠ Lazar Savatić ima 840 učenika i od osnivanja škole nastava se realizuje u jednoj smeni. Čak je celodnevna nastava nekada bila u svih osam razreda, a danas je u prvom i drugom razredu. Produženi boravak organizuje se za treći i četvrti razred. Organizacija tog posla u narednoj školskoj godini neće biti laka.
- Insistira se na homogenim grupama, a ne mešanju i to je ono što otežava posao. Nošenje maski i distanca od dva metra daje mogućnosti ukoliko idemo i u drugu smenu. Dobro ćemo razraditi sve modele i izaći roditeljima u susret - naveo je on.
Direktorima će biti najteže da naprave raspored časova, jer mnogi nastavnici rade u dve, pa i tri škole kako bi ispunili normu. Petrović kaže da će organizaciju rada olakšati "unificiran " program na RTS i što su date platforme koje svi moraju da koriste.
Najviše muke imaće direktori velikih škola koje broje i više od 2.000 učenika. Među njima su OŠ "Pavle Savić" i OŠ Despot Stefan" u Mirijevu, OŠ "Nikola Tesla" u Vinči...
Neki od njih upisali su ove godine i po sedam, osam odeljenja prvaka sa po 33 učenika. Za tako veliki broj učenika u odeljenju morali su da traže saglasnost Ministarstva prosvete. Direktori su se sada našli u nezgodnom položaju i tražiće, kako kažu, dodatno tumačenje kako da dele takva odeljenja, ako je maksimum za grupu 15 učenika.
(Telegraf.rs/ Tanjug)