Šta svaki roditelj mora da uradi da bi dete opet krenulo u vrtić
Vrtići u Srbiji zatvoreni su od 16. marta, ovo su novi neophodni koraci
Vrtići u Srbiji, posle skoro dva meseca pauze, počinju sa radom u ponedeljak, 11. maja, a da bi se deca ponovo vratila u ove kolektive, roditelje čekuju obaveze. Iako je bilo polemike oko toga da li će i najmlađi, do 3 godine krenuti, odlučeno je i da jaslena grupa krene, a najnoviji zaključi doneli su preporuku da samo ne kreću u naredne dve nedelje mališani koji imaju određene hronične bolesti.
U nekoliko stavki, podsetićemo šta sve roditelji moraju da urade da bi dete ponovo poslali u vrtić.
1. korak - Izjašnjavanje
Roditelji su se pre dve nedelje svojim predškolskim ustanovama izjašnjavali da li imaju potrebe da im deca krenu u vrtić ili ne. Prema zvaničnim podacima, kako je anketa pokazala, u vrtić bi trebalo od ponedeljka da krene 25 do 30 ukupno upisane dece.
Prednost je data samohranim i roditeljima, koji ne mogu da rade od kuće, već moraju da budu fizički prisutna kod poslodavca objasnila je za naš portal predsednica Odbora za predškolsku delatnost sindikata "Nezavisnost" Suzana Lazarević.
- Samohrani roditelji koji su zaposleni i ne mogu da rade od kuće, ili oba zaposlena roditelja koji ne mogu da usklade smene, i moraju da budu fizički prisutni kod poslodavca, imaće prednost. Takvih je od 25 do 30 odsto. Taj procenat vuče Beograd, gde 27 do 28 odsto njih ima potrebu za tim - kazala je Lazarević za naš portal.
2. korak - Pregled dece kod pedijatra
Kada je već postalo jasno da vrtići počinju sa radom, roditelji su dobili obaveštenje šta sve moraju da urade, kako bi decu ponovo poslali u predškolske ustanove. Prvo i osnovno je da imaju potvrdu pedijatra da je dete zdravo.
- Poštovani roditelji, obaveštavamo vas da ste u obavezi prilikom povratka deteta u ustanovu donesete potvrdu lekara pedijatra o zdravstvenom stanju deteta, ne stariju od 7 dana - navodi se u poruci koju predškolske ustanove šalju roditeljima.
Iako se spekulisalo da će uz pregleda pedijatra - pregled grla, žlezdi, slušanje pluća, biti obavezni i brisevi uha, ždrela i nosa, kao i da se deci vadi krv iz prsta kako bi se uradila osnovna laboratorija, kako smo uspeli da saznamo u pedijatrijama beogradskih domova zdravlja, to se neće raditi.
Takođe, kako smo saznali, gužve u Odeljenjima pedijatrije očekuju se od sutra, s obzirom na to da su se prave smernice čekale do danas, kada je pedijatrima saopšteno da od sutra počinju normalno da rade. Tada se i očekuje najveća navala roditelja.
U pojedinim domovima zdravlja se ovi pregledi zakazuju, ali u većini ne.
3. korak - Potvrda poslodavca da roditelji moraju da budu fizički prisutni u firmi
Pored potvrde da je dete zdravo, takođe, bitni papiri su potvrde da roditelji moraju da budu fizički prisutni na svom poslu, a ne da rade od kuće. Na potvrdi je neophodno navesti i broj telefona poslodavca.
- Potrebno je da dostavite potvrdu vašeg poslodavca da morate svoje poslove da obavljate u sedištu ili u drugim poslovnim i organizacionim jedinicama poslodavca, zajedno sa kontaktom poslodavca - stoji u poruci roditeljima.
4. korak - Dolazak deteta u vrtić i mere zaštite
Prilikom odvođenja deteta u vrtić, roditelji moraju da nose zaštitne maske i rukavice, a trebalo bi da se trude da drže socijalnu distancu prilikom predaje mališana vaspitačima.
Sve uzete potvrde, kako o zdravlju deteta, tako i od poslodavaca, predaju se vaspitačima prvog dana.
Preporuka za decu sa hroničnim bolestima
Danas je Ministarstvo prosvete održao sastanak sa predstavnicim strukovnih sindikata i udruženja, i doneti su konačni zaključci u vezi sa polaskom dece u vrtić.
Najnovija je preporuka da deca koja imaju određene hronične bolesti, u naredne dve nedelje ne idu u vrtić. Isto važi i u slučaju da roditelji dece imaju te bolesti.
- Roditeljima se preporučuje da kod kuće ostanu deca sa sledećim hroničnim bolestima - respiratorne, kardiovaskularne, maligne, dijabetes i sa imunodeficijentnim bolestima. Deca treba da ostanu kod kuće i ukoliko roditelj ili staratelj imaju jednu od ovih bolesti - rekla je za Telegraf.rs Suzana Lazarević, predsednica Odbora za predškolsku delatnost sindikata "Nezavisnost".
Testiranje zdravlja vaspitačica
Sve vaspitačice, da podsetimo, moraće da se testiraju na korona virus dva dana pre ulaska u vrtić. Vaspitači i sestre moraće da obnove i sanitarne knjižice, odnosno da urade sanitarni pregled. On podrazumeva analizu briseva - usta, grla i nosa, i stolice, što, inače, zaposleni u ovim ustanovama rade dva puta godišnje, na šest meseci.
35 mera za predškolske ustanove
Kako bi se sprečilo unošenje i širenje zaraze u ovim kolektivima, nije loše da podsetimo na donete mere koje moraju da se poštuju u predškolskim ustanovama pre početka i u toku rada, kao i u slučaju da se kod dece primete određene zdravstvene promene. Na spisku je 35 mera. Ceo spisak možete pogledati u OVOM tekstu.
Naime, pored čišćenja, dezifkecije, nabavke opreme za ličnu zaštitu, postavljanje dezobarijera, redovnog pranja ruku, provetravanja prostora, moraće da se vodi računa prilikom dolaska i odlaska dece iz vrtića da distanca bude 2 metra. Roditelji moraju da nose maske. Grupe i vaspitači ne smeju da se mešaju. Takođe, deca među sobom ne smeju da dele hranu i ne smeju da koriste igračke koje se ne mogu prati i dezinfikovati, posebno meke.
Deca će spavati po modelu noge - glava, a razdaljina između njih mora da bude 2 metra. Potrebno je i strogo voditi računa da se njihova posetljina ne meša. I vrtićima je preporučeno da ne koriste veštačku ventilaciju, a zabranjene su i organizovane priredbe, pozorišta...
Ovo je spisak svih mera:
1. Pre početka rada, potrebno je provesti pranje, čišćenje i dezinfekciju prostora, pribora i opreme, kao i provetravanje prostorija.
2. Obezbediti dovoljne količine lične zaštitne opreme, sredstva i pribora za čišćenje i dezinfekciju.
3. Na ulazu u objekat postaviti dezobarijere.
4. Uvesti obavezno pranje ili dezinfekciju ruku prilikom ulaska u objekat, kao i pranje ruku dece pri prijemu u ustanovu.
5. Prijem dece obavljati u skladu sa važećom procedurom ponovnog dolaska deteta nakon dužeg odsustva uz potvrdu nadležnog pedijatra.
6. Prilikom dolaska/odlaska dece uspostaviti proceduru kontrolisanog ulaska kako se ne bi stvarala gužva i kako bi se obezbedila preporučena distanca od 2 metra, u skladu sa mogućnostima, organizovanje prihvata dece ispred objekta (na ulazu), u unapred dogovorenim intervalima. Roditelji dece treba da nose masku pri dolasku.
7. Edukovati roditelje o važnosti ostajanja kod kuće dece sa simptomima bolesti – respiratorne, crevne infekcije, povišena temperatura i sl. Ili sa sumnjom na početak bolesti (umor, gubitak apetita i sl.)
8. Edukovati zaposlene o obavezi praćenja sopstvenog zdravstvenog stanja i stanja dece i pridržavanja postupka u skladu sa preporukama vezanim za prevenciju pojave bolesti Kovid-19 (uključujući poštovanje socijalne distance i korišćenja lične zaštitne opreme). Zaposlene kod kojih su se ispoljili simptomi bolesti, odmah udaljiti sa radnog mesta.
9. Sprovoditi strogu trijažu dece pri prijemu u objekat. Osoba koja obavlja trijažu treba da pre pregleda i nakon svakog pregleda ukoliko je imala kontakt sa detetom opere ruke toplom vodom i sapunom, kao i da koristi ličnu zaštitnu opremu – masku, rukavice, vizir, radnu uniformu. Razmotriti mogućnost uvođenja merenja telesne temperature beskontaktnim toplomerom pri dolasku deteta – obrisati ga nakon svakog merenja alkoholnom maramicom ili dezificijensom. Pri svakoj sumnji na postojanje respiratorne bolesti, dete ne primati u kolektiv.
10. Pojačati higijenske mere u celom objektu uz češću primenu mera tekuće dezinfekcije prostora, površina i predmeta, uključujući igračke, površine i predmete koji se često dodiruju (prekidači za svetlo, ključevi, ručke ormarića, sudopera, stolovi, stolice, objekti za igranje u dvorištu i sl.)
11. Obezbediti da deca za stolovima sede na udaljenosti od 2 metra.
12. Ne mešati grupe i vaspitače, u skladu sa preporukom socijalnog distanciranja. Boravak dece organizovati tako da se međusobni kontakt različitih vaspitnih grupa dece (smeštenih u odvojenim prostorijama) maksimalno izbegne, u skladu sa mogućnostima: odvojeno vreme za igru uz organizovanje igara u istim manjim grupama – boravak na otvorenom, primene higijenskih mera pre obroka, tokom služenja obroka i sl.
13. Ne dozvoliti da deca među sobom dele hranu.
14. Ne koristiti igračke koje se ne mogu prati i dezinfikovati, posebno mekane igračke. Ne mešati igračke između vaspitnih grupa i dece pre nego što se operu i dezinfikuju. Uspostaviti jasnu proceduru za pranje, dezinfekciju i odlaganje čistih i „prljavih“ – korišćenih igračaka kako bi se sprečilo njihovo ukrštanje. Pranje i čišćenje igračaka obavljati van domašaja dece.
15. Posebnu pažnju treba obratiti na potrebu pojačanih higijenskih mera u slučaju pranja, umivanja, hranjenja, držanja u naručju dece.
16. Uvesti češće pranje ruku dece, a obavezno nakon kijanja, kašljanja, plača, pre i posle konzumiranja hrane. U slučaju pružanja pomoći pri pranju ruku detetu, osoblje mora nakon toga oprati svoje ruke.
17. Uvesti obavezan nadzor pri pranju ruku dece.
18. Tokom menjanja pelena u mlađim grupama, strogo poštovati proceduru održavanja higijene ruku pre i nakon zamene i odlaganja pelena. Nakon zamene pelena, obaviti i pranje ruku deteta, kao i pranja i dezinfekciju površina i završnog pranja ruku nakon sprovedene procedure.
19. Koristiti sredstva za pranje koja se rutinski koriste.
20. Pri korišćenju dezinfekcionih sredstava voditi računa o pravilnoj primeni u skladu sa uputstvom proizvođača, vezanom za namenu, koncentraciju, način primene i neophodno kontaktno vreme.
21. Pribor i sredstva za čišćenje i dezinfekciju moraju se držati van domašaja dece i ne smeju se primenjivati u neposrednoj blizini dece, kako bi se izbeglo udisanje eventualnih isparenja.
22. Redovno, u skladu sa vremenskih prilikama, prirodnim putem – otvaranjem prozora, provetravati prostorije, posebno prostorije za boravak dece. Ne koristiti veštačku ventilaciju.
23. Dnevni odmor – spavanje organizovati tako da se deca na krevetima pozicioniraju po principu „noge – glava“ uz preporučenu razdaljinu od 2 metra. Obezbediti pojedinačne krevete i posteljinu za svako dete i strogo voditi računa da se ne mešaju.
24. Osobe koje rade na pripremi i distribuciji hrane moraju nositi maske i rukavice i sprovoditi mere pojačane lične higijene, posebno učestalog pranja ruku i mere pojačane opšte higijene.
25. Iako je, prema SZO, rizik za transmisiju virusa putem hrane, kao i ambalaže – pakovanja vrlo nizak, prilikom pripreme hrane potrebno je strogo se pridržavati principa dobre higijenske prakse u pripremi i manipulaciji hranom, sa ciljem smanjenja uvek prisutnih rizika za sve bolesti prenosive hranom, posebno značajne u uslovima organizovane kolektivne ishrane.
26. Sprovoditi pojačane edukativne aktivnosti sa decom, sa ciljem lakšeg razumevanja i usvajanja novih pravila postupanja o važnosti: a) čestog i pravilnog pranja ruku (minimum 20 sekundi – npr. uz neku pesmicu), b) kašljanja i kijanja u podlakticu, v) socijalnog distanciranja koje treba osmisliti kroz igru dece – razmestiti ih da sede na udaljenosti jedni od drugih – npr. da vežbaju da rašire ruke i „mašu krilima“ tako da se ne dodiruju, g) izbegavanje dodirivanja lica.
27. Na vidnim mestima postaviti edukativne postere sa preporukama o preventivnim aktivnostima.
28. Kontrolisati razloge odsustva dece, kontaktirati roditelje a po potrebi i pedijatra nadležnog Doma zdravlja.
29. Ne sprovoditi organizovane grupne aktivnosti u objektu ( priredbe i sl. ), kao ni organizovane posete mestima gde se očekuje okupljanje većeg broja ljudi (bioskopi, pozorišta i sl.), izlete, ekskurzije itd.
30. Ukoliko postoji organizovani prevoz dece (kuća – predškolska ustanova), mere socijalnog distanciranja i pojačane dezinfekcije se moraju poštovati i tokom prevoza. U tom smislu potrebno je da vozač nosi masku koja prekriva nos i usta, rukavice, da razmak između dece bude minimalno 2 metra (npr. u svakom drugom redu sedi po jedno dete – u slučaju nedostatka vozila, prevoz obavljati u intervalima) i intenzivirati mere lične higijene vozača i dezinfekciju unutrašnjosti vozila (vozačka kabina, rukodržači, sedišta itd.)
31. Učestaliju dezinfekciju primenjivati i kod namenskih vozila za transport hrane.
U slučaju pojave simptoma ili sumnje na postojanje Covid-19 infekcije, potrebno preduzeti sledeće:
32. Obezbediti prostoriju za izolaciju u slučaju pojave simptoma bolesti deteta tokom boravka u objektu.
33. Kod svake promene zdravstvenog stanja, dete izolovati u sobu za izolaciju, odmah obavestiti roditelje / staratelje i, u najkraćem roku, dete uputiti lekaru. Ukoliko se vrši merenje telesne temperature običnim toplomerom (preporučeno samo kod dece kod koje se sumnja na povišenu temperaturu), obavezna je dezinfekcija toplomera nakon merenja, kao i higijena ruku.
34. Proveriti zdravstveno stanje ostale dece koja borave u kolektivu i svaki sumnjiv slučaj izolovati.
35. U slučaju potvrde Kovid-19 infekcije, prostor u kome je osoba boravila ne koristiti. Otvoriti spoljna vrata i prozore da bi se prostor provetrio. Pre čišćenja prostora sačekati bar 24 sata. Detaljno oprati i dezinfikovati prostor, površine, pribor, opremu i dr. namenskim dezinfekcionim sredstvima u skladu sa uputstvom proizvođača, uz obavezno korišćenje lične zaštitne opreme.
Na ovoj stranici možete pratiti podatke o obolelima od korona virusa iz svih zemalja sveta: https://www.telegraf.rs/covid-19
(Lj. R.)