Proverili smo kako se kontrolišu putnici zbog korone, kao i Srbi iz Vuhana: 1 kriterijum je pooštren

Svako ko se stavlja pod zdravstveni nadzor mora da se javi određenoj epidemiološkoj službi, ukoliko to ne učini, inspektori traže asistenciju policije

Foto: Marko Jovanović

Državljani Srbije, njih četvorica, koji su iz kineskog Vuhana, zbog koronavirusa, evakuisani u Francusku, gde su proveli dve nedelje u karantinu, stigli su sinoć u Beograd, a odmah po sletanju, na Aerodromu "Nikola Tesla" provereno je njihovo zdravstveno stanje, koje je dobro.  

Sa njima je obavljen razgovor i izmerena im je temperatura, i s obzirom na to da je nisu imali, kao ni druge simptome koje mogu da ukazuju na koronavirus, dato im je samo zdravstveno  upozorenje šta da rade u slučaju da eventulano osete neke tegobe. Tako su Aleksandar Kalaba, Stefan Vojnić, Nenad Nešković i Dušan Đelić, iz karantina u Eks-on-Provansu, u blizini Marseja u Francuskoj konačno otišli kućama.

Zdravstvenu kontrolu na Aerodromu "Nikola Tesla", kao i na druga dva u Srbiji - u Nišu i Kraljevu, prolazi svaki putnik. Naime, dve kamere - jedna, koja snima stepenište kada se sa dolaznih perona silazi na pasošku kontrolu, i druga, okrenuta kontra njoj, snima sam red na pasoškoj kontroli, konstatno su uključene i mere temperaturu.

Termovizijske kamere na Aerodromu "Nikola Tesla" Foto: Marko Jovanović

Sa razdaljine od najmanje 10 metara, one fokusiraju po 9 tačaka ka silaznom stepeništu i ka redu na pasoškoj kontroli, tako da ne postoji način da neko od putnika prođe, a da mu se ne izmeri temperatura.

Vršilac dužnosti pomoćnika ministra zdravlja za inspekcijske poslove dr Goran Stamenković kaže za Telegraf.rs da su radi o najmodernijim termovizijskim kamerama, koje su na istom mestu bile i ranije ali su u međuvremenu stavljene van funkcije, pa su opet vraćene 22. januara. Pre nego što su  opet postavljene, kontrola putnika se proveravala digitalnim termometrima.  

Stamenković objašnjava da, kada kamera detektuje putnika sa temperaturom, to se prikaže inspektoru na monitoru. On izdvaja putnika iz kolone za pasošku kontrolu i u posebnoj sobi obavlja razgovor sa njim, i meri mu temperaturu digitalnim beskontaktnim termotetrom.

Vršilac dužnosti pomoćnika ministra zdravlja za inspekcijske poslove dr Goran Stamenković Foto: Marko Jovanović

- Putnik se pita da li je u nekom periodu pre nekoliko dana imao temperaturu višu od 37,9. Ako trenutno ima temperaturu između 37 i 38, ide u sobu za razgovor, inspektor mu daje upozorenje, izdaje rešenja  da se javi nadležnoj epidemiološkoj službi, a epidemiološke ekipe se obaveštavaju da obave razgovor sa njim radi praćenja njegovog zdravstvenog stanja. On može da ide kući, ali mora da se javi epidemiolozima. Međutim, ako putnik ima temperaturu preko 38 stepeni, automatski se stavlja u izolaciju na aerodromu i poziva se epidemiološka ekipa Zavoda da dođe na aerodrom. Ukoliko taj pacijent mora da se hospitalizuje u nadležnu infektivnu kliniku, zove se Hitna pomoć koja ga transportuje. Dosad nijedan putnik sa aerodroma nije zahtevao transport do Infektivne klinike  - objašnjava naš sagovornik.

Ovaj monitor prikazuje svakog kojem je kamera izmerila visoku temperaturu Foto: Marko Jovanović

Nije samo običan papir 

Prosto rečeno, ako putnik ima temperaturu između 37 i 38 stepeni ide kući ali se stavlja pod nadzor, a ako ima preko 38 stepeni stavlja se u izolaciju.

Do 9. februara pod nadzor su se stavljali samo pacijenti koji su imali temperaturu veću od 38. Od prošlog ponedeljka, taj kriterijum je pooštren.

Od ponedeljka 10. februara pod nadzor se stavlja svaki putnik koji ima temperaturu višu od 37. Šta znači nadzor? Dajemo mu rešenje da se javiti tom i tom lekaru na određeni broj telefona.  To je upravna mera i putnik je dužan da se javi a ako to ne uradi, tražićemo asistenciju policije. Mi određenoj epidemiološkoj službi šaljemo sve podatke, oni to notiraju, i ako im se putnik do određenog vremena ne javi, obaveštavaju nas a mi tražimo asistenciju policije. Nije to samo običan papir – pojašnjava Miloš Janković, granični sanitarni inspektor u Odseku za za granično područje Beograd.

Zdravstveno upozorenje na kineskom jeziku, štampano je i na engleskom i srpskom Foto: Marko Jovanović

Stamenković ističe da je ministarstvo zdravlja odmah po dobijanju informacija od Svetske zdravstvene organizacije (SZO), u saradnji sa Institutom za javno zdravlje Srbije "Dr Milan Jovanović Batut", pojačalo nadzor nad putnicima u međunarodnom saobraćaju. Za skoro mesec dana izvršen je nadzor nad 647 aviona i autobusa, od toga 500 aviona.  

- Pod nadzor je za to vreme, od 22. januara do 13. februara, stavljeno 90 putnika, što stranih državljana, što naših, zbog moguće definicije slučaja na koronavirus. Svi su se putnici javili nadležnim zavodima, i u svih tih 14 dana nijedan od putnika nije imao oboljenje koronavirus. Od tih 90 putnika, njih 62 je bilo iz autobusa sa kineskim državljanima koji su bili na proputovanju kroz Balkan, a koje smo 28. januara pregledali u Malom Zvorniku - navodi Goran Stamenković sa kojim razgovaramo dok na pasošku kontrolu Aerodroma "Nikola Tesla" stižu putnici sa leta iz Dohe:

Zdravstvena kontrola, odmah pored je pasoška kontrola na Aerodromu "Nikola Tesla" Foto: Marko Jovanović

- Inspektori svakodnevno razmenjuju informacije sa  "Batutom" i sa svim regionalnim zavodima i institutima u Srbiji, gde postoje mobilne epidemiološke ekipe koje postupaju po tačno uspostavljenoj proceduri - algoritmu, koji je "Batut" uradio. Taj algoritam je, inače, deo svakodnevnog rada naše sanitarne inspekcije. Tačno se zna na šta treba da se obrati pažnja, na koje simptome da bi se ustanovila anamneza putnika. To podrazumeva da se dobiju podaci da li je bio u kontaktu sa obolelima, sa kim je sve bio u kontaktu, koliko vremena je bio na putovanju, gde je boravio, da li je posećivao zdravstvene ustanove, da li je možda bio na nekim pijacama u Kini...

Mada je većina putnika koja je došla iz Dohe nosila maske, nismo imali "sreće" da se pojavi i neko sa temperaturom, i osmotrimo situaciju kako izgleda komešanje u redu kada se zaustavi pasoška kontrola. Maske su, po svemu sudeći bile tu, da sebe zaštite a ne druge zaraze.

U ovu sobu se smešta putnik ako ima iznad 37 stepeni Foto: Marko Jovanović

9 punktova 

A kako izgleda provera putnika u autobusima, i šta je signal da se putnici iz njega iskontrolišu? 

- Putnici u autobusima se kontrolišu beskontaktnim termometrom. Postupamo po pozivu granične policije sa kojom imamo odličnu saradnju. Naši inspektori dobijaju od njih podatke, ko je došao, kada je stigao, gde se nalazi i autobu se zadržava. Inspektor u određenoj uniformi ulazi u autobus i svakom putniku izmeri temperaturu termometrom. Bez obzira na to što je na primer samo 5 putnika iz Kine, proveravaju se i ostali jer su bili u kontaktu sa njima. Ako nemaju temperaturu uzimaju im se anamanestički podaci i na osnovu toga se vrši klasifikacija da li će im se samo dati upozorenje u slučaju da im se pojave simptomi, da li su pod nadzorom ili idu u izolaciju - navodi Stamenković.

Merenje temperature beskontaktnim digitalnim termometrom, granični sanitarni inspektori Miloš Janković (levo) i Milan Sekulović (desno) Foto: Marko Jovanović

Signal da se zaustavi autobus je, pre svega, informacija odakle dolazi i koje simptome ima osoba koja je sumnjiva, kao i sa kim je bila u kontaktu.

Stamenković kaže za Telegraf. rs da se zbog koronavirusa proveravaju 9 graničnih prelaza - 6 drumskih i 3 aerodroma na kojima je granični sanitarni nadzor pojačan.

Beskontaktni digitalni termometar, granični sanitarni inspektor Miloš Janković Foto: Marko Jovanović

-  Od drumskih prate se prelazi sa Makedonijom, Bugarskom, Mađarskom, Rumunijom, Hrvatskom i Bosnom i Hercegovinom - navodi on i podseća da je SZO pre nekoliko dana isproveravala i pohvalila mere i spremnost koje preduzimajmu naše zdravstvene službe.

VIDEO:  2 simptoma koja mogu ukazati na to da ste oboleli od koronavirusa, a ne od sezonskog gripa

(Lj. Račić)