"Zašto je račun poslat Sari?": Pitanja sa PISA testova ranijih godina, da li biste znali odgovore?

U testiranju učestvuju 15-godišnjaci, a testira se kompentencija iz domena matematike, čitanja i prirodnih nauka; prvi put su testirane i opcione oblasti: finansijska pismenost, kao i opšta kompetencija. Ova pitanja muče naše đake, a vas?

PISA testiranje obavljeno prošle godine sa srednjoškolcima iz Srbije pokazalo je da se naši 15-godišnjaci nalaze na nezavidnoj 45. poziciji, ali, stručnjaci ocenjuju, sa tendencijom nabolje.

U poslednjem PISA testiranju sprovedenom prošle godine, učestvovalo je oko 9.000 đaka iz Srbije, a testirana je kompetencija iz domena matematike, čitanja i prirodnih nauka. Takođe, prvi put su testirane i opcione oblasti: finansijska pismenost, kao i opšta kompetencija, koja podrazumeva kultivisanje kognitivnog aparata - zaključivanje, hipotetičko i argumentativno mišljenje, rešavanje problema...

Naši đaci prvi put su, u ciklusu testiranja 2018, sve testove i upitnike rešavali u elektronskom formatu, a evo i kako su izgledali neki od zadataka.

Na sajtu Ministarstva prosvete moguće je pronaći zadatke iz matematičke i naučne pismenosti, kao i razumevanja pročitanog, iz perioda 2003 - 2006, kao i priručnici za finansijsku i naučnu pismenost iz 2018.

Finansijska pismenost

Zadatak: Račun

Foto: Printskrin/ Ministarstvo prosvete

1) Zašto je račun poslat Sari?

a) Zato što Sara treba da plati Teen modi.

b) Zato što Teen moda treba da plati Sari.

v) Zato što je Sara platila Teen modi.

g) Zato što je Teen moda platila Sari.

2) Koliko je Teen moda platila dostavu odeće?

Troškovi dostave u zedima _______ .

3) Sara je otkrila da je Teen moda napravila grešku na računu. Sara je naručila i dobila dve majice, ne tri. Poštarina je fiksna naknada.

Koliki će biti ukupan iznos na novom računu?

_______________________

Zadatak: Izbor troškova

Mirjana je zajedno sa prijateljima unajmila kuću. Svi su zaposleni već dva meseca. Nemaju nikakvu ušteđevinu. Dobijaju platu jednom mesečno i upravo su dobili plate.

Sastavili su sledeći popis zadataka koje treba izvršiti. Koje će od zadataka sa spiska Mirjana i njeni prijatelji verovatno morati izvršiti na vreme? Zaokruži "da" ili "ne" za svaki zadatak.

Nabaviti kablovsku televiziju - DA/NE

Platiti najam - DA/NE

Kupiti nameštaj za terasu - DA/NE

Naučna pismenost

Zadatak: Ugrožavanje žaba

Postalo je sve jasnije da su populacije žaba u opadanju u različitim geografskim regionima i prirodnim staništima. Međutim, većina izveštaja o ovom problemu bila je nepotpuna i urađeno je nekoliko eksperimenata na osnovu uočenog sa terena. Naučnici su sumnjali na moguće razloge, među kojima su oštećenja ozonskog omotača, pesticidi, gljivične i druge infekcije, invazivni introdukovani predatori, zagađenje vode i, uopšte, uništavanje staništa.

Foto: Printskrin/ Ministarstvo prosvete

Ovolika raznolikost faktora objašnjava se i time što žabe naseljavaju dve životne sredine – i vodenu i suvozemnu, pa su one dvostruko pogođene ugrožavanjem staništa u odnosu na druge kičmenjake. Ipak, glavni osumnjičeni faktor je uništavanje ozonskog omotača. Makar su do takvih rezultata došli pojedini naučnici koji su ispitivali uticaje promena na ozonskom omotaču kod žaba planinskih jezera.

1. Zašto proučavanje ugroženosti žaba daje širu sliku o zagađivanju životne sredine nego nekih drugih grupa kičmenjaka?

2. Zašto su naučnici odabrali baš ekosisteme u planinama kako bi proučavali efekte oštećenja ozonskog omotača?

Zadatak: Mozak

Mozak je organ nervnog sistema koji se javlja samo kod kičmenjaka. Sastoji se iz pet delova (produžena moždina, mali mozak, srednji mozak, međumozak i veliki mozak) i svaki od njih ima neke uloge, odnosno centre za obavljanje životno značajnih funkcija. Veliki mozak je naziv dobio po tome što je najveći od svih, odnosno zauzima najveći prostor. Sačinjavaju ga nervne ćelije. Tela nervnih ćelija, zajedno sa kratkim nastavcima dendritima čine sivu masu i ona se kod velikog mozga nalazi spolja. Dugi nastavci aksoni čine belu masu i ona se nalaze unutra. Potpora velikom mozgu je deo koji se naziva moždana greda.

Foto: Printskrin/ Ministarstvo prosvete

Veliki mozak sačinjavaju dve povezane polovine, tzv. hemisfere, a u njemu su i šupljine ispunjene likvorom i nazivaju se prva i druga moždana komora. Veliki mozak je izbrazdan i sadrži centre za prijem draži, za voljne pokrete i više nervne delatnosti kao što su učenje, čitanje i govor.

1. Veliki mozak ima brazde kako bi se dobila:

a) veća zapremina, a manja površina;

b) veća površina, a manja zapremina;

v) veće i površina i zapremina;

g) manje i površina i zapremina.

Zaokruži slovo ispred tačnog odgovora.

2. Na koji način i uz kakav materijal bi dokazao/-la tvrdnju iz prethodnog pitanja?

Objasni postupak.

Odgovor:_____________________________________________________________

Razumevanje pročitanog teksta

Zadatak Jezero Čad

Grafikon A pokazuje promene nivoa jezera Čad u Sahari, Severna Afrika. Jezero Čad je potpuno nestalo oko 20 000 p. n. e., tokom prethodnog ledenog doba. Ponovo se pojavilo oko 11 000 p. n. e. Danas mu je nivo isti kao što je bio 1000 n. e.

Foto: Printskrin/ Ministarstvo prosvete

Grafikon B pokazuje pećinsko slikarstvo Sahare (drevne crteže ili slike nađene na zidovima pećina) i šemu promene životinjskog sveta.

Foto: Printskrin/ Ministarstvo prosvete

Iskoristi podatke o jezeru Čad da odgovoriš na sledeća pitanja.

1) Kolika je dubina jezera Čad danas?

A) Oko 2 metra.

B) Oko 15 metara.

C) Oko 50 metara.

D) Nestalo je u potpunosti.

E) Taj podatak nije dat.

2) Od koje godine, otprilike, počinje Grafikon A?

3) Zašto je autor odlučio da počne grafikon na tom mestu?

4) Grafikon B je zasnovan na sledećoj pretpostavci:

A) Životinje naslikane na zidovima pećina nalazile su se u toj oblasti u vreme kada su naslikane.

B) Umetnici koji su slikali životinje bili su izuzetno vešti.

C) Umetnici koji su slikali životinje mogli su daleko da putuju.

D) Nije bilo pokušaja da se pripitome životinje koje su prikazane na zidovima pećina.

5) Da biste odgovorili na ovo pitanje, morate da povežete informacije iz grafikona A i B.

Nestanak nosoroga, nilskog konja i tur govečeta sa pećinskih slika u Sahari se desio:

A) Na početku prošloga ledenog doba.

B) U srednjem delu perioda kada je jezero Čad imalo najviši nivo.

C) Pošto je nivo jezera bio u opadanju već 1000 godina.

D) Na početku neprekinutog sušnog perioda.

Zadatak GRIP

Fiona Meksvini, rukovodilac osoblja u kompaniji koja se zove ACOL, pripremila je ovaj letak sa informacijama za zaposlene u ACOL-u. Pogledaj letak i odgovori na sledeća pitanja.

Foto: Printskrin/ Ministarstvo prosvete

1) Šta od sledećeg opisuje program (ACOL) imunizacije protiv gripa?

A) Svakog dana tokom zime održavaće se časovi fizičkih vežbi.

B) Imunizacija će biti sprovedena u toku radnog vremena.

V) Mali bonus će biti ponuđen učesnicima.

G) Lekar će davati injekcije.

2) Možemo da govorimo o sadržaju nekog spisa (o čemu on govori). Možemo da govorimo o njegovom stilu (način na koji je napisan). Fiona je htela da stil ovog letka bude prijateljski i ohrabrujući.

Da li misliš da je uspela u tome?

Objasni svoj odgovor, pozivajući se na detalje u izgledu teksta, stil pisanja, slike i druge grafičke prikaze.

Matematička pismenost

Zadatak BOMBONE

Majka je dozvolila Saši da uzme bombonu iz kese.

Saša ne vidi bombone.

Sledeći grafikon prikazuje broj bombona razvrstanih po bojama:

Foto: Printskrin/ Ministarstvo prosvete

Kolika je verovatnoća da Saša izvuče crvenu bombonu ?

A) 10 %

B) 20 %

V) 25 %

G) 50 %

Zadatak IZBOR

U jednoj piceriji serviraju picu od sira i paradajza. Uz to, možete sastaviti sopstvenu picu sa dodatnim prilozima. Na raspolaganju su vam četiri različita dodatna priloga: masline, šunka, pečurke i salama. Ranko želi da poruči picu sa dva različita dodatna priloga.

Koliko različitih kombinacija Ranko ima na raspolaganju?

Odgovor:_______

Šta je PISA test?

Međunarodni program procene učeničkih postignuća PISA (Programme for International Student Assessment) u ovom trenutku je najveće međunarodno istraživanje u oblasti obrazovanja, u kome od 2003. godine učestvuju i srpski đaci prvih razreda srednjih škola.

Testiranja učenika organizuju se svake tri godine, s tim što zbog nedostatka sredstava 2015. godine Srbija nije učestvovoala.

Osnovni cilj je da se unapredi prosvetni sistem na osnovu nivoa znanja koji deca pokažu, a dosadašnji rezultati u poslednjih 15 godina koliko se učenici iz Srbije testiraju, pokazuju blag napredak. Ipak, prosečan broj poena je 500, a postignuće naših đaka uvek je ispod te granice, i kreće se oko 450 poena.

Video: Evo gde možete da kupite najjeftiniji školski pribor za decu

(B.P.)